Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-16, 22:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Ja, att han inte ens kan svara p en enkel frga knns som att han innerst inne vet han har fel men r fr stolt fr att acceptera det. Men med samma logik r det angreppsvld att konkurrera med sovjets livsmedelsproduktionsmonopol!

Alldeles riktigt. ven om man r minarkist br man medge detta. Dremot hvdar minarkister att livsmedel r en vara som man kan handla med p en fri marknad, medan vld (jag frmodar att man bara motstter sig "handel" med initierande av vld eftersom man inte motstter sig privata vaktbolag) inte r det.
Citera
2011-10-16, 23:09
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Men med samma logik r det angreppsvld att konkurrera med sovjets livsmedelsproduktionsmonopol!
Nej. Sovjets livsmedelspolitik krnkte mnniskors rttigheter. Rttsvsendet har till uppgift att skydda dem. Handel och initierande av vld r ocks som Stig-Britt mycket riktigt ppekar varandras motsatser. Dr kan inte existera ngon legitim "konkurrens".
Citera
2011-10-16, 23:16
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej. Sovjets livsmedelspolitik krnkte mnniskors rttigheter. Rttsvsendet har till uppgift att skydda dem. Handel och initierande av vld r ocks som Stig-Britt mycket riktigt ppekar varandras motsatser. Dr kan inte existera ngon legitim "konkurrens".

Varfr r det otnkbart fr dig att se det vld som ett rttsvsen anvnder sig av (ex. fngelse- eller ddsstraff) som frsvarsvld, eller rttare sagt, vedergllningsvld, vilket ju fr sgas vara en frlngning av frsvarsvld?
Citera
2011-10-16, 23:41
Medlem
discardeds avatar
Citat:

Suck...

Kommer konkurrenter (som inte krnker ngra negativa rttigheter) sls ner eller inte? Kan du inte bara svara p frgan och sluta bete dig som en femring!?
Citera
2011-10-17, 00:28
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varfr r det otnkbart fr dig att se det vld som ett rttsvsen anvnder sig av (ex. fngelse- eller ddsstraff) som frsvarsvld, eller rttare sagt, vedergllningsvld, vilket ju fr sgas vara en frlngning av frsvarsvld?
Otnkbart? Det r ju det jag gr. Om jag inte gjort det, hade jag kanske varit anarkist istllet.
Citera
2011-10-17, 00:39
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Suck...

Kommer konkurrenter (som inte krnker ngra negativa rttigheter) sls ner eller inte? Kan du inte bara svara p frgan och sluta bete dig som en femring!?
Frgan r felstlld och drfr svr att besvara. En reell "konkurrent" (ngon som krnker individers rttigheter genom att frska infra och upprtthlla egna lagar) br staten sl ner p.
Citera
2011-10-17, 00:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Otnkbart? Det r ju det jag gr. Om jag inte gjort det, hade jag kanske varit anarkist istllet.

Ok, du ser vedergllningsvld som en frlngning av frsvarsvld. Varfr r det ok med privatiserad handel av frsvarsvld, men inte av vedergllningsvld?
Citera
2011-10-17, 01:19
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Frgan r felstlld och drfr svr att besvara. En reell "konkurrent" (ngon som krnker individers rttigheter genom att frska infra och upprtthlla egna lagar) br staten sl ner p.
Du vill allts tillta folk att bedriva precis samma verksamhet som nattvktarstaten sysslar med vid sidan om den? Inklusive bestraffning av brottslingar?
Citera
2011-10-17, 02:03
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ok, du ser vedergllningsvld som en frlngning av frsvarsvld. Varfr r det ok med privatiserad handel av frsvarsvld, men inte av vedergllningsvld?
Det r med vedergllningsvld som behovet av en objektiv lagstiftning kommer in i bilden.
Citera
2011-10-17, 02:03
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Du vill allts tillta folk att bedriva precis samma verksamhet som nattvktarstaten sysslar med vid sidan om den? Inklusive bestraffning av brottslingar?
Nej, tillta och sl ner p r motsatser.
Citera
2011-10-17, 03:25
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Det r med vedergllningsvld som behovet av en objektiv lagstiftning kommer in i bilden.

P vilket stt uppstr behovet och vad grundar det sig i?
Citera
2011-10-17, 09:14
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
P vilket stt uppstr behovet och vad grundar det sig i?
Direkt sjlvfrsvar sker utan inblandning av rttsvsendet. Det r nr man sker upp rttsvsendet fr att f hjlp som vedergllningsvld kan bli aktuellt, och d r det viktigt att det finns en objektiv lagstiftning att utg frn om man vill ha ett ngotsnr rttsskert samhlle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in