Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 20:28
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Ja. Att bli "frlskad" i pengar r dock likvrdigt med prostitution.

Nej. Att erbjuda sexuella tjnster gentemot ersttning r prostitution. Att gifta sig och inte alltid betala allt sjlv kan inte jmstllas med det. I sdana fall pgr en hel del prostitution i de svenska hemmen. Vilken kvinna har inte blivit bjuden p ngot av en pojkvn etc?

Citat:
Varfr inte vnda p det?

nskar man det br man byta art.

Citat:
Jag ser ganska ofta mdrar p 30+ som r bde slanka, sta och frscha.

Jag ser inte sdana annat n i vlbrgade omrden. Vi fr enas om att vara oense om det. Det r bara att g in p Familjeliv och se hur lata kvinnor ser ut.

Citat:
Det r mestadels kvinnor som har massa orealistiska fantasikrav.

Det r inte min uppfattning.

Citat:
Jo, men det viktigaste r att helt enkelt ndra deras ideal och preferenser genom omprogrammering via media.

ndra s att mn fredrar fula, spritfeta och cigarett rkande frortsslask s dessa slipper leva ensamma fr att mn har krav? Lter mycket bttre n att ndra p sjlva problemet (fula/lata kvinnor).
Citera
2011-10-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaSallskapet
Nej. Att erbjuda sexuella tjnster gentemot ersttning r prostitution. Att gifta sig och inte alltid betala allt sjlv kan inte jmstllas med det. I sdana fall pgr en hel del prostitution i de svenska hemmen. Vilken kvinna har inte blivit bjuden p ngot av en pojkvn etc?

Sluta ljla dig. Jag talar om kvinnor som vljer partner frmst efter hur mycket pengar mannen har. Det r inte detsamma som att ibland bli bjuden eller frsrjd nr man har en gemensam ekonomi.

Citat:
nskar man det br man byta art.

Eller byta samhllsystem? Det finns gott om exempel ven frn vr nutid dr de omvnda rollerna i vissa avseenden gller. I vissa kulturer betekar mn fr kvinnor i andra kulturer betalar kvinnans familj fr att bli av med henne.

Citat:
Jag ser inte sdana annat n i vlbrgade omrden. Vi fr enas om att vara oense om det. Det r bara att g in p Familjeliv och se hur lata kvinnor ser ut.

Testa att ge dig ut i ngot lpspr eller strvomrde s kanske du ocks fr se frscha och slanka mdrar ver 30?

Citat:
Det r inte min uppfattning.

Nh, men det r min och mnga andra mns uppfattning. Jag har hrt talas om flera sna fall.

Citat:
ndra s att mn fredrar fula, spritfeta och cigarett rkande frortsslask s dessa slipper leva ensamma fr att mn har krav? Lter mycket bttre n att ndra p sjlva problemet (fula/lata kvinnor).

Nej, ndra p mns och kvinnors ideal s att de prioriterar familjebildning och sunda relationer med sunda mnniskor. Hga ideal, lojalitet och sjlvuppoffring, istllet fr ytlighet, egoism och materialism.
Citera
2011-10-17, 20:50
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Citat:
Sluta ljla dig. Jag talar om kvinnor som vljer partner frmst efter hur mycket pengar mannen har. Det r inte detsamma som att ibland bli bjuden eller frsrjd nr man har en gemensam ekonomi.

Vad spelar det fr roll om kvinnan vljer mannen fr hans ekonomi eller fr hans festliga mustasch? Det frstnmnda r ett strategiskt gynnsamt beslut. Det gynnar kvinnan och hennes avkomma om mannen har goda finansiella tillgngar. Mannen i sin tur fr kvinnan han vill ha. Alla vinner - utom de som ratades fr att de inte hade tillrckligt god ekonomi, eller hade fel skggvxt.

Citat:
Eller byta samhllsystem? Det finns gott om exempel ven frn vr nutid dr de omvnda rollerna i vissa avseenden gller. I vissa kulturer betekar mn fr kvinnor i andra kulturer betalar kvinnans familj fr att bli av med henne.

I dessa kulturer finns det dessutom ett markant mansverskott eftersom kvinnor r s lite vrda att man systematiskt avlivar flickfoster. Dr r det garanterat mn som inte fr kvinnor.

Citat:
Testa att ge dig ut i ngot lpspr eller strvomrde s kanske du ocks fr se frscha och slanka mdrar ver 30?

De som r ute och motionerar r inte de som avses. Ungefr som att beska Birger Jarlsgatan fr att faststlla hur genomsnittssvensken shoppar.

Citat:
Nh, men det r min och mnga andra mns uppfattning. Jag har hrt talas om flera sna fall.

Och jag vet mnga som inte hller med dig.

Citat:
Nej, ndra p mns och kvinnors ideal s att de prioriterar familjebildning och sunda relationer med sunda mnniskor. Hga ideal, lojalitet och sjlvuppoffring, istllet fr ytlighet, egoism och materialism.

Frndra ideal och livsmnster r mjligt: att frndra grundlggande preferenser och instinkter r direkt oklokt.
Citera
2011-10-18, 11:21
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee.Stavros
Det har alltid varit mnnen som har bestmt de ldre knsrollerna. Kvinnan har aldrig ftt sin talan hrd eller haft samma rttigheter. Om du r ngorlunda belst vet du att jag har rtt.

Vilket trttsamt rabblande om rttigheter man konstant bde hr, ser och knner av verallt i samhllet. Diskussionen handlar inte om att man har strre eller fler rttigheter n kvinnor. Allt handlar om att se; hur ska vi bst bygga upp vrt samhlle, vad r den mest stabila grunden och ligger det i mnniskors (d.v.s. knens) natur att acceptera samt vara bra p detta? Bakom ert prat om "rttigheter" kan man egentligen ganska tydligt sknja en uppstudsighet och "rebellanda" vilken under normala omstndigheter torde ha lagt sig i dvala den dagen man blev vuxen och d ersatts av en mer realistisk och nykter syn p tillvaron.

Mn har vidare bestmt knsrollerna p.g.a. att det ligger i vran natur att gra s. Detta r egentligen sjlvklart och att diskutera det r ganska trttsamt. Mn r i regel mer dominanta och praktiskt lagda n kvinnor. Att kvinnor skulle anse det frnedrande och innebra att ha "smre rttigheter" i.o.m. att de tar hand om hemmet r inte sant utan r en tankeflla skapad fr att sli en kil emellan knen.

Citat:
Att ha samma rttigheter och mjligheter oavsett kn r en gva, men ocks en sjlvklarhet. Visst kan en kvinna vlja att stanna hemma, men d av egen vilja.

terigen, vem r det som delar ut dessa rttigheter och hur kan man f mer utav denna vara? Vilken barnslig retorik. Nej, det r ingen sjlvklarhet att f rttigheter som ett brev p posten "bara fr att". Ett gott samhlle r uppbyggt p gemensamma och individuella skyldigheter. Ett samhlle kan frsts heller inte vara uppbyggt p alla individers samlade "enskilda" viljor. Man mste se det utifrn gruppens perspektiv och hur gruppen bst tar hand om sig sjlv. Dagens individualistiska dystopi r p stndig nedgng och gr inget annat n att bedra och lura mnniskor p s stt att de hlls neddrogade utan att frst vad det r som hnder och en stndig jakt p "rttigheter".

Citat:
Att personer frn andra kulturer har starkare band till sin familj har med tradition snarare n knsroller. Som du sger stannar man kvar i en relation om man r beroende av den andra. Det r dremot inte det samma som lycka. Och nr du inser det kanske du faktiskt stter p lite trevligare flickor.

Frsts hrstammar traditionen ifrn knsrollerna men det hoppas jag fr din egen skulle att du trots allt r medveten om och nu bara skojade till det lite. Inte heller kan ett samhlle vara uppbyggt p "lycka" hur hrligt det n m lta. Att personer fr vlja partner utifrn sin egen fria vilja ser jag frsts inget negativt i per se men att folk konstant ska omprva sin vrldsbild p.g.a. lockande rttigheter, "lycka" och spretande viljor r inget annat n destruktivt. Samhllsuppbyggande r en lagsport och ingen runda golf dr man helst, istllet fr att spela, lgger sig i sandbunkern med en Pia Colada och d och d muttrar till d en golfboll trffar en i knoppen. Att kontrollera kvinnorna handlar inte om ngot annat n att inse hur vi fungerar och rtta sig efter det.
Citera
2011-10-18, 12:45
Medlem
Vad vill du diskutera, att mn och kvinnor r olika och drfr mste ha kvar knsrollerna? Kvinnor i vstvrlden vill inte vara hemmafruar, och tycker inte att det r acceptabelt. De vill liksom mn utbilda sig, ha karrir och jobba.

Lika rttigheter fr alla r en sjlvklarhet. I dagens Sverige har alla mjlighet till sjukvrd, skola och att rsta. Det du gr fel r att kategorisera mn och kvinnor som en grupp. Det finns flera grupper i samhllet. F grupper delar samma sikter och vrderingar.

Jag ser inget samband mellan starka familjeband och knsroller. Det r snarare prioriteringar och vrderingar.

Att pst att de ldre, konservativa ktenskapen bara var lyckliga r dumt. Visst kmpade man fr att hlla ihop och fr att barnen skulle vara lyckliga. Dremot fick man st sitt kast d man kom verfund med att personen inte var den man trodde. Att man egentligen inte delade ngra gemensamma intressen, att ens man var alkoholist, anvnde psykiskt eller fysiskt vld eller hade sex nr han ansg att han ville. Kvinnan var mannens godel, vars uppgift var att skta om huset och fda barn. Nu tog jag det till det extrema. Men samtidigt fanns det d lika mnga olyckliga par som det finns nu. Den vsentliga skillnaden r att man d fick acceptera sitt val.
Citera
2011-10-18, 12:49
Medlem
StockholmSyndromes avatar
Citat:
Inte alls. Jag vill inte att kvinnor skall var helt utlmnade t mn...
ven kvinnan kan bidra till frsrjningen om det behvs. Om inte annat s vxer ju barnen upp frr eller senare och d kanske kvinnan kan gra lite nytta utanfr hemmet? .
Men hur ska du ha det? Fr kvinnor helt pltsligt jobba?

Citat:
En kvinna som har pengar som frmsta eller enda drivkraft fr att vlja en man kallar jag fr hora. En hora r en hora, helt enkelt..
Nej. En kvinna ser helheten hos en man. Utseende, uppfrande, drivkraft etc. Att inte bry sig om killens inkomst man dejtar nr man r ung r en sak. Men om man ska bo ihop, och bilda familj s har pengar en helt annan betydelse - eller hur? Att vilja ge sina barn det bsta man kan r en utav sakerna som ligger kvinnan varmt om hjrtat och varfr barnen kommer i frsta hand.
S dina argument om att pengar inte r av betydelse r patetiska och inte verklighetsfrankrade. Och dina barnsliga argument om att hon d r en hora bevisar att du r en lginkomsttagare som inte har ngot att erbjuda.

Citat:
Hr demonstrerar du tydligt vad mnga frsker f fram i alla dessa debatter. En stor del av alla moderna svenska yngre kvinnor r egoistiska, ytliga, materialistiska, otrevliga och helt orealistiska.
Det r du som r orealistisk. Den frihet du tar fr givet r ngot du inte vill kvinnor ska ha. Du skulle inte tacka nej till ett bra betalt jobb s du kan skaffa dig en bttre bostad, bttre bil, bttre semester, bttre.. allt. Om att strva efter ett bttre liv r att vara ytlig s r du det med, precis som resten av vrlden. Du kan inte vara arg fr kvinnor vill det med.
Citera
2011-10-18, 13:53
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee.Stavros
Vad vill du diskutera, att mn och kvinnor r olika och drfr mste ha kvar knsrollerna? Kvinnor i vstvrlden vill inte vara hemmafruar, och tycker inte att det r acceptabelt. De vill liksom mn utbilda sig, ha karrir och jobba.---

Vad folk "vill" str i direkt nedstende led frn vad makthavarna sger till dem att efterstrva. Vita regeringar i Europa och Nordamerika har lnge haft som agenda att demolera de tidigare stabila samhllsuppbyggnaderna. "Feminism" r ingen naturlig vilja bland mnniskor och inte heller lnsam eller positiv fr samhllen. Detta vet frsts etablissemanget om.

Citat:
---Att pst att de ldre, konservativa ktenskapen bara var lyckliga r dumt. Visst kmpade man fr att hlla ihop och fr att barnen skulle vara lyckliga. Dremot fick man st sitt kast d man kom verfund med att personen inte var den man trodde. Att man egentligen inte delade ngra gemensamma intressen, att ens man var alkoholist, anvnde psykiskt eller fysiskt vld eller hade sex nr han ansg att han ville. Kvinnan var mannens godel, vars uppgift var att skta om huset och fda barn. Nu tog jag det till det extrema. Men samtidigt fanns det d lika mnga olyckliga par som det finns nu. Den vsentliga skillnaden r att man d fick acceptera sitt val.---

Det r bara i romantiska skildringar som ktenskapet framstllts som ngot man ingr p.g.a. "gemensamma vrderingar". I realiteten r ktenskap mellan en kvinna och en man en union man ingr fr att klara sig bttre men ocks fr att upprtthlla ngon slags stabilitet i samhllet. Ungefr hlften av deltagarna i den hr diskussionen bortser frn att vi alla nskar leva i fullt fungerande samhllen dr ordning rder och folk vet sin plats. Att kvinnan d frr tog hand om hemmet var naturligt eftersom det frr var ett mycket strre besvr att se till ett hem n vad det idag r. Att kvinnor idag mjligen inte i samma utstrckning behver dsla lika mycket tid p denna syssla behver inte leda till att de helt refuserar ktenskapet, revolterar och proklamerar att de inte lngre r "mannens godel"- vilket de idag gr. Det ska istllet efterstrvas en sundare balans med tydliga roller som p ett stabilt vis kontrollerar bda knen. Varfr rknas inte mannen, som var ute och arbetade dagarna i nda fr att frsrja familjen, som kvinnans godel frsten? Ljligt.

Det finns vidare en mycket mindre andel stabila par nufrtiden och de som finns r i mycket strre utstrckning lyckligare i den meningen att relationen man och kvinnan emellan r frvirrad och konfrontativ. Som sagt s blir folk garanterat mycket lyckligare tillsammans om de inte uppmanas att "frverkliga sig sjlva" eller "leta efter den rtta". Om folk vet vad som frvntas av dem blir relationen sundare och lttare att hantera.
Citera
2011-10-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmSyndrome
Men hur ska du ha det? Fr kvinnor helt pltsligt jobba?

Ja, har jag sagt ngot annat? Pongen r att kvinnor, och mn, br ha andra primra ml och ideal n idag.

Citat:
Nej. En kvinna ser helheten hos en man. Utseende, uppfrande, drivkraft etc. Att inte bry sig om killens inkomst man dejtar nr man r ung r en sak. Men om man ska bo ihop, och bilda familj s har pengar en helt annan betydelse - eller hur? Att vilja ge sina barn det bsta man kan r en utav sakerna som ligger kvinnan varmt om hjrtat och varfr barnen kommer i frsta hand.
S dina argument om att pengar inte r av betydelse r patetiska och inte verklighetsfrankrade.

Men din korkade gnllkrring, var skriver jag att ekonomisk stabilitet inte har ngon som helst betydelse? Om du lser vad jag skrev s skrev jag frmsta eller enda drivkraft. Det r allts inte frgan om ngon "helhet", utan renodlad prostitution.

Citat:
Det r du som r orealistisk. Den frihet du tar fr givet r ngot du inte vill kvinnor ska ha. Du skulle inte tacka nej till ett bra betalt jobb s du kan skaffa dig en bttre bostad, bttre bil, bttre semester, bttre.. allt. Om att strva efter ett bttre liv r att vara ytlig s r du det med, precis som resten av vrlden. Du kan inte vara arg fr kvinnor vill det med.

Du kan tydligen inte tnka ens en liten bit utanfr de snva ramar som har skapats i din lilla hjrna av det rdande systemet.
Citera
2011-10-18, 15:52
Medlem
StockholmSyndromes avatar
Citat:
Ja, har jag sagt ngot annat? Pongen r att kvinnor, och mn, br ha andra primra ml och ideal n idag.

Men din korkade gnllkrring, var skriver jag att ekonomisk stabilitet inte har ngon som helst betydelse? Om du lser vad jag skrev s skrev jag frmsta eller enda drivkraft. Det r allts inte frgan om ngon "helhet", utan renodlad prostitution.

Du kan tydligen inte tnka ens en liten bit utanfr de snva ramar som har skapats i din lilla hjrna av det rdande systemet.
S, du vill ha kvinnor som r moderna nog att jobba, men gammeldags nog att sen bara vara hemma och jobba och ta hand om det med. Det r dubbelt jobb. Du sjlv jobbar inte s hrt, s varfr krver du det av andra?

Det r nog du som r den korkade krringen hr. Du skriver om och om igen att kvinnor r horor om de blir bjudna p en drink p krogen och de r horor om de vljer att inte dejta fattiga mn. Att vilja ha bra frutsttningar fr sig sjlv och sina barn r att vara hora enligt dig. S varfr r det helt pltsligt skillnad p horor och horor?

Det r du som har snva ramar. Om en kvinna vill vara en hemmafru och familjens inkomst tillter det, varfr inte? Om hon inte vill det s r det ok det med. Jag har inget problem med hur familjer vljer att leva. Men du har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in