Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexzer
Vad är din kaloribudget?

kvarg + funlight?
det är ju inte direkt relevant, huvudsaken är att jag vill hitta något nyttigare än havregrynsgröt som e lika mättande, men efter träningspass brukar jag inta ca 2000 på en dag brukar bli lunch och midda runt 500 var och sen två skålar gröt på kvällen då jag alltid blir extra hungrig
Senast redigerad av coachamig 2011-10-19 kl. 11:20.
Citera
2011-10-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PES6
Skippa sylten och kanske tom mjölken. Om du nu är på diet så äter du för att gå ner i vikt och för att leva, inte för att njuta av maten. Tänk så istället.
Varför ska TS tänka så? Jag dietar just nu,och jag försöker njuta av maten och äta så gott jag bara kan.
Citera
2011-10-19, 12:03
Medlem
Önos lågkcalsylt är ett mycket bra alternativ till vanlig sylt. Lingonsylten är 25kcal/100g, Jordgubbssylten är 35kcal, Hallon 40 och äppelmoset 45. Personligen äter jag mycket fincrisp till frukost med mycket olika pålägg, typ keso, kalkon, paprika, tomater etc etc. En annan variant är att halvera grötportionen och steka upp 4-5 äggvitor för att sedan blanda ner i gröten med lågkcalsylten och lite psylliumfrön.
Citera
2011-10-19, 12:52
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coachamig
det är ju inte direkt relevant, huvudsaken är att jag vill hitta något nyttigare än havregrynsgröt som e lika mättande, men efter träningspass brukar jag inta ca 2000 på en dag brukar bli lunch och midda runt 500 var och sen två skålar gröt på kvällen då jag alltid blir extra hungrig
Det är väl klart att kaloribudgeten är relevant! Vad du har råd att lägga på frukosten spelar ganska stor roll om du kan äta 1000 eller 3000kcal. Jag hade skippat sylten eftersom jag personligen inte tycker att det finns mycket som mättar bättre som är "frukostmat".
Citera
2011-10-19, 17:23
Medlem
nikenboles avatar
kvarg + funlight o frysta bär på gröten.. där har vi en vinnare iallafall =)
Åt det för jämnan förut
Citera
2011-10-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoingPro
Önos lågkcalsylt är ett mycket bra alternativ till vanlig sylt. Lingonsylten är 25kcal/100g, Jordgubbssylten är 35kcal, Hallon 40 och äppelmoset 45. Personligen äter jag mycket fincrisp till frukost med mycket olika pålägg, typ keso, kalkon, paprika, tomater etc etc. En annan variant är att halvera grötportionen och steka upp 4-5 äggvitor för att sedan blanda ner i gröten med lågkcalsylten och lite psylliumfrön.
Har försökt hitta sån där lågkalorisylt här men är utomlands atm och den enda dom har som verkar va ungefär samma sak e typ weightwatchers och den smakar verkligen ingenting så isåfall kan man lika gärna strunta i det lr äta hälften så mkt av vanlig sylt =(

Citat:
Ursprungligen postat av Lexzer
Det är väl klart att kaloribudgeten är relevant! Vad du har råd att lägga på frukosten spelar ganska stor roll om du kan äta 1000 eller 3000kcal. Jag hade skippat sylten eftersom jag personligen inte tycker att det finns mycket som mättar bättre som är "frukostmat".
nja tråden handlade ju om att hitta något nyttigare alternativ än havregrynsgröt så då spelar det ju inte direkt någon roll vad den totala dagsbudgeten ligger på, endast vad grötportionen ligger på
Citera
2011-10-20, 20:53
Medlem
freyas avatar
Bort med sylten och i med 30 gram proteinpulver.
Citera
2011-10-20, 22:39
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Nyttigare beror ju på ditt behov men vill du sänka kalorierna i en lika stor portion kan du äta vetekli eller i värsta fall kruskakli. Blanda också i en tsk fiberhusk så sväller allt. Sen kan du ta i osockrade frysta bär istället för sylt.
Citera
2011-10-22, 11:09
Medlem
Queen-Obscences avatar
Som tillbehör till gröten kan man ju annars ha kanel och lågkalori äppelmos, tror att det är 40 kalorier per hundra gram..
Citera
2013-05-28, 23:03
Medlem
Nekro.s avatar
Gör som jag gör, skippa sylt, socker och skit så blir det inte så mycket kalorier, man håller sig mätt länge.
Citera
2013-05-29, 01:05
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coachamig

Jag köper rågflingor och gör gröt på när jag känner för käka det. Tycker det mättar bättre, mer fibrer och lite annan fördelning av makrokalorier.

Inge större skillnad, men jag gillar fibrer och den mer stabbiga gröten.
Citera
2013-05-29, 08:51
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag köper rågflingor och gör gröt på när jag känner för käka det. Tycker det mättar bättre, mer fibrer och lite annan fördelning av makrokalorier.

Inge större skillnad, men jag gillar fibrer och den mer stabbiga gröten.

Jag håller med, rågflingor är dunder. Själv föredrar jag visserligen att blanda dessa med havregryn (samt vetekli/kruskakli), men det fungerar även ensamt även om smak och konsistens i mitt tycke är sämre än havregryn. Att blötlägga grynen några timmar i förväg gör stor skillnad. Sötningsmedel piffar upp gröten.

För den som är intresserad av näringsvärden:

Rågflingor:

Energi kcal: 310,00
Proteiner: 9,00
Kolhydrater: 55,00
Fett: 1,50
Fiber: 19,00

Havregryn:
Energi kcal: 380,00
Proteiner: 13,00
Kolhydrater: 60,00
Fett: 7,00
Fiber: 10,00

Havregryn varierar mellan 340-380kcal beroende på märke. Kolhydrats- och fiberinnehållet kan se lite olika ut. Ovan är Garant. Ica's och Lidl's ligger på 360. Axa's ligger på 340 om jag inte minns fel.
Senast redigerad av ManMannen 2013-05-29 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in