Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-19, 06:20
Medlem
Hej! jag har under senaste tiden på deffen ätit en hel del havregrynsgröt men jag känner att det kanske har lite mycket kalorier egentligen, jag brukar ta mig en rätt stor skål med kanske 2.5dl havregryn o lika mycket vatten. Detta ska enligt näringsinformationen på förpackningen innehålla 350 kalorier vilket ändå e rätt mkt om man lägger till 100 för sylt och kanske 130 för mjölk. Finns det någon annan sorts gröt eller liknande man kan göra som innehåller mindre kalorier än just havregryn?

extrafråga: vad beror det på när skålen me gröt i micron börjar svälla upp som fan, är det färdigt? för mycket/lite vatten?
det blir som en gröt vulkan om man inte håller koll på den
Citera
2011-10-19, 06:32
Medlem
jUimis avatar
jag skulle säga att det är Pga för lite vatten. jag kör alltid på dubbelt med vatten(1st havregryn=2st vatten). sen öser jag på med socker innan det åker in i micron, självklart på med mer när det är klart. smakar mer efterrätt än frukost men riktigt gott
Citera
2011-10-19, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jUimi
jag skulle säga att det är Pga för lite vatten. jag kör alltid på dubbelt med vatten(1st havregryn=2st vatten). sen öser jag på med socker innan det åker in i micron, självklart på med mer när det är klart. smakar mer efterrätt än frukost men riktigt gott
mm skulle kunna va för lite vatten men jag kör också 1 del gryn 2 delar vatten och oftast är den inte så fast efter den svällt heller, känns nästan som att det är för mycket vatten men fattar itne varför den skulle svälla av det = /
Citera
2011-10-19, 07:12
Medlem
sireminis avatar
Mannagrynsgröt, risgrynsgröt, majsgröt?
Citera
2011-10-19, 07:17
Bannlyst
Skippa sylten och kanske tom mjölken. Om du nu är på diet så äter du för att gå ner i vikt och för att leva, inte för att njuta av maten. Tänk så istället.
Citera
2011-10-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coachamig
Hej! jag har under senaste tiden på deffen ätit en hel del havregrynsgröt men jag känner att det kanske har lite mycket kalorier egentligen, jag brukar ta mig en rätt stor skål med kanske 2.5dl havregryn o lika mycket vatten. Detta ska enligt näringsinformationen på förpackningen innehålla 350 kalorier vilket ändå e rätt mkt om man lägger till 100 för sylt och kanske 130 för mjölk. Finns det någon annan sorts gröt eller liknande man kan göra som innehåller mindre kalorier än just havregryn?

extrafråga: vad beror det på när skålen me gröt i micron börjar svälla upp som fan, är det färdigt? för mycket/lite vatten?
det blir som en gröt vulkan om man inte håller koll på den

130Kcal för mjölk? 1dl innehåller väl typ 40-45Kcal, låter mycket med 3-4dl mjölk i gröten? =) räcker väl med kanske 1dl, och som sagt, skippa sylten, kör med lite russin eller osötat äppelmos istället.
Citera
2011-10-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Mannagrynsgröt, risgrynsgröt, majsgröt?
är någon av dom nyttigare än havregrynsgröt då?
Citat:
Ursprungligen postat av PES6
Skippa sylten och kanske tom mjölken. Om du nu är på diet så äter du för att gå ner i vikt och för att leva, inte för att njuta av maten. Tänk så istället.
mm har tänkt på det men det är ju största delen av kalorierna som kommer från gröten så om det fanns någon nyttigare variant av den hade det ju varit ännu bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av faceofboe
130Kcal för mjölk? 1dl innehåller väl typ 40-45Kcal, låter mycket med 3-4dl mjölk i gröten? =) räcker väl med kanske 1dl, och som sagt, skippa sylten, kör med lite russin eller osötat äppelmos istället.
haha mm typ 3 dl, brukar tycka att eftersom det endå bara e typ mindre än 1/4 av det totala kalorisaken så kan man lika gärna ta lite mer av det ist för typ 1-2 dl. Mm har funderat på att skippa mjölken iaf och kanske sylten men det är ju ändå gröten som står för absolut största delen av kalorierna så känns inte så värt att ta bort allt det goda om det inte ens halverar kalorierna
Citera
2011-10-19, 08:09
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coachamig
är någon av dom nyttigare än havregrynsgröt då?
Skulle tro att alla är onyttigare.
Å andra sidan godare så att du slipper ha en massa tillbehör.
Citera
2011-10-19, 08:14
Medlem
Svarta.Svansens avatar
Fiberberikade havregryn har aningen mindre kalorier / 100 gram om jag inte missminner mig. Tycker även det är godare. 100 gram sådant, massor av vatten och en näven kanel + lite grönsaker och ett par koppar kaffe är min frukost oavsett väder.
Citera
2011-10-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PES6

Känns som ett dåligt sätt att tänka, varför inte äta gott och njuta av maten vid deff istället? Så svårt är det inte att laga mat.

Till ts: släng i lite psylliumfrön i gröten när du kokar den så kommer du få mycket större volym på gröten då fröna binder vatten, kan på det sättet minska mängden gryn för samma volym = mindre kcal
Citera
2011-10-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Känns som ett dåligt sätt att tänka, varför inte äta gott och njuta av maten vid deff istället? Så svårt är det inte att laga mat.

Till ts: släng i lite psylliumfrön i gröten när du kokar den så kommer du få mycket större volym på gröten då fröna binder vatten, kan på det sättet minska mängden gryn för samma volym = mindre kcal
mm jag brukar göra som dig o njuta av god mat inte bara äta äckligt för att lyckas ultimat.
tack för tipset med fröna, ska försöka få tag på det! har aldrig hört talas om d dock
Citera
2011-10-19, 09:45
Medlem
Lexzers avatar
Vad är din kaloribudget?

kvarg + funlight?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto