Citat:
Ursprungligen postat av Cracktusen
Allts, br man som anka kalla sig demokrat? r minkar ocks demokrater? Eller r det alla demokrater som r fascister?
En smakfrga, kanske? Sjlv har jag kritiserat demokratier s ofta, och d anvnt ordet fr just ett sdant folkstyre dr folket fr tvinga p andra delar av folket sin vilja. Det r ju inget direkt fel i att kalla ett anarkokapitalistiskt samhlle fr en demokrati, men det r lite annorlunda frn just den demokrati vi har idag (majoritetens diktatur).
Om jag fr vara sprkpolis skulle jag hellre se att man frsker skilja mellan de olika typer av demokratier som finns, s att sprket samtidigt blir finare. Allts:
Statsdemokrat: en som fresprkar att 50%+1 av befolkningen skall f styra i alla frgor.
Republikansk demokrat: en som fresprkar att 50%+1 av befolkningen skall f styra i alla frgor, frutom i ngra frgor dr vissa rttigheter skall vara orubbliga (som tryckfrihet)
Individualistisk demokrat: en som fresprkar att varje individ skall f bestmma ver sig sjlv, s att folket endast (eller "alltid") fr bestmma i vad de gr frivilligt
Finns skert bttre beteckningar som redan r i bruk, men om man nu skall stdja demokrati borde man vara tydlig vad man menar redan i ordet man anvnder.
Ett problem med ordet "demokrati" r att det inte r speciellt tydligt. Samma med liberal, frsts....