2011-10-19, 11:43
Medlem
Cracktusens avatar
Hur ligger det till? Anser ni att man som anka kan kalla sig fr demokrat? Man ger ju kontrollen tillbaka till individerna. Hur kan man ens kalla majoritetens diktatur fr demokrati? Folket fr ju vldigt liten kontroll, slnge dom inte rstar bort alla politiker (ain't going happen). Och hela konceptet med att dela ut frihet och kontroll r ju bara ett tecken p att man inte r fri p riktigt. I en ankdamm behvs det inte delas ut, det r grunden.

Allts, br man som anka kalla sig demokrat? r minkar ocks demokrater? Eller r det alla demokrater som r fascister?
Citera
2011-10-19, 11:47
Medlem
det existerar inga totala demokratier i mnniskovrlden och n mindre i djurvrlden. Djur fr ju gra vad dom vill vilket leder till att dom inskrnker varandras rttigheter och nskeml. Dom typ ter upp varandra och snt.
Citera
2011-10-19, 12:28
Medlem
Demokrati str bokstavligen fr "Folket hrskar". Ankor r emot all form av "hrskande" d de r emot (agressivt) tvng.

En bra analogi som beskriver ankors syn p demokrati r nr tv vargar och ett fr beslutar vad som ska bli till lunch.

Du (TS) frgar dig hur man kan kalla folkdiktatur fr "demokrati"... Men det r just det ordet innebr.
Senast redigerad av Quantumtheory 2011-10-19 kl. 12:34.
Citera
2011-10-19, 12:30
Medlem
Lexzers avatar
Att fresprka demokrati, eller pbelvlde som J.S. Mill kallade det, r inget jag gnar mig t. Att dremot anvnda det mer som ett administrativt verktyg, ex en bolagsstyrelse, ser jag dremot inget fel p men br samtidigt lmnas t bolaget sjlv att bestmma.

Citat:
Ursprungligen postat av kvack-anka-kvack
det existerar inga totala demokratier i mnniskovrlden
Vet du vad demokrati r min vn? Vad innebr total demokrati? Tvrt om finns det vldigt mnga demokratier. Djurriket r totalt ointressant
Citera
2011-10-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracktusen
Allts, br man som anka kalla sig demokrat? r minkar ocks demokrater? Eller r det alla demokrater som r fascister?

En smakfrga, kanske? Sjlv har jag kritiserat demokratier s ofta, och d anvnt ordet fr just ett sdant folkstyre dr folket fr tvinga p andra delar av folket sin vilja. Det r ju inget direkt fel i att kalla ett anarkokapitalistiskt samhlle fr en demokrati, men det r lite annorlunda frn just den demokrati vi har idag (majoritetens diktatur).

Om jag fr vara sprkpolis skulle jag hellre se att man frsker skilja mellan de olika typer av demokratier som finns, s att sprket samtidigt blir finare. Allts:
Statsdemokrat: en som fresprkar att 50%+1 av befolkningen skall f styra i alla frgor.

Republikansk demokrat: en som fresprkar att 50%+1 av befolkningen skall f styra i alla frgor, frutom i ngra frgor dr vissa rttigheter skall vara orubbliga (som tryckfrihet)

Individualistisk demokrat: en som fresprkar att varje individ skall f bestmma ver sig sjlv, s att folket endast (eller "alltid") fr bestmma i vad de gr frivilligt
Finns skert bttre beteckningar som redan r i bruk, men om man nu skall stdja demokrati borde man vara tydlig vad man menar redan i ordet man anvnder.
Ett problem med ordet "demokrati" r att det inte r speciellt tydligt. Samma med liberal, frsts....
Citera
2011-10-19, 12:58
Medlem
ihavesoldouts avatar
Som George Orwell s fint skrev:

Citat:
In the case of a word like democracy, not only is there no agreed definition, but the attempt to make one is resisted from all sides. It is almost universally felt that when we call a country democratic we are praising it: consequently the defenders of every kind of regime claim that it is a democracy, and fear that they might have to stop using that word if it were tied down to any one meaning. Words of this kind are often used in a consciously dishonest way. That is, the person who uses them has his own private definition, but allows his hearer to think he means something quite different.
Citera
2011-10-19, 13:04
Medlem
Cracktusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
En smakfrga, kanske?
Ja, det r absolut en smakfrga, men man vill ju ha bra smak!

Citat:
Ursprungligen postat av Quantumtheory
Demokrati str bokstavligen fr "Folket hrskar". Ankor r emot all form av "hrskande" d de r emot (agressivt) tvng.

Du (TS) frgar dig hur man kan kalla folkdiktatur fr "demokrati"... Men det r just det ordet innebr.
Det str absolut inte fr "Folket hrskar" utan "Folkstyre". Vissa skillnader. Att styra behver givetvis inte betyda att styra ver nn annan, utan att styra kan glla rtten att styra sitt eget liv. Drav trden.

Samt att ankor inte r emot all form av hrskande, vi r emot ptvingat hrskande. Om jag frivilligt vill lyda under en hrskare s ska jag vara fri att gra s.
Citera
2011-10-19, 13:18
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Som George Orwell s fint skrev:

Mste sno det!
Citera
2011-10-19, 16:20
Medlem
Citat:
Det str absolut inte fr "Folket hrskar" utan "Folkstyre". Vissa skillnader. Att styra behver givetvis inte betyda att styra ver nn annan, utan att styra kan glla rtten att styra sitt eget liv. Drav trden..
Jag mindes klart att -krati betydde "hrska", men det hr sger Wikipedia:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Det svenska efterledet -krati betyder form av regering eller styre. Ordet hrrr sig frn grekiskans kratein, "styra, hrska".
S vi kan sga att vi bda har rtt. I vilket fall anvnds termen i vardagligt ml fr att syfta till det jag talar om. Ordet demokrati har en positiv konnotation i vrt samhlle eftersom vi lr oss att associera ordet med frihet, jmlikhet, rttvisa, tolerans m.m. i skolan. Jag ber dig nu att bortse frn detta och inse att demokrati r ett styrelseskick som alla andra och att ordet uppfanns fr att beskriva ett styrelseskick.

Citat:
Samt att ankor inte r emot all form av hrskande, vi r emot ptvingat hrskande. Om jag frivilligt vill lyda under en hrskare s ska jag vara fri att gra s.
Vad jag menade med "hrska" var frsts den ptvingade formen (den enda formen av hrskande som jag knner till, annars kallar jag det fr styrande eller ledande).
Senast redigerad av Quantumtheory 2011-10-19 kl. 16:24.
Citera
2011-10-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
En smakfrga, kanske? Sjlv har jag kritiserat demokratier s ofta, och d anvnt ordet fr just ett sdant folkstyre dr folket fr tvinga p andra delar av folket sin vilja. Det r ju inget direkt fel i att kalla ett anarkokapitalistiskt samhlle fr en demokrati, men det r lite annorlunda frn just den demokrati vi har idag (majoritetens diktatur).

Om jag fr vara sprkpolis skulle jag hellre se att man frsker skilja mellan de olika typer av demokratier som finns, s att sprket samtidigt blir finare. Allts:
Statsdemokrat: en som fresprkar att 50%+1 av befolkningen skall f styra i alla frgor.

Republikansk demokrat: en som fresprkar att 50%+1 av befolkningen skall f styra i alla frgor, frutom i ngra frgor dr vissa rttigheter skall vara orubbliga (som tryckfrihet)

Individualistisk demokrat: en som fresprkar att varje individ skall f bestmma ver sig sjlv, s att folket endast (eller "alltid") fr bestmma i vad de gr frivilligt
Finns skert bttre beteckningar som redan r i bruk, men om man nu skall stdja demokrati borde man vara tydlig vad man menar redan i ordet man anvnder.
Ett problem med ordet "demokrati" r att det inte r speciellt tydligt. Samma med liberal, frsts....

Det lter bra, demokrati r verhuvudtaget ett vldtaget ord som behver upprttelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in