2011-11-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashcare
Ok. Nästan så man undrar varför de erbjuder hela 50Gb datalagring om man inte kan spara annat då...

Jag tror inte iCloud är färdigutvecklat på långa vägar. Det vi ser nu är nog bara en lite tjuvtitt på vad som komma skall. Vem vet vad Apple har för sig i sina datorlab men inom en snar framtid kommer vi nog sitta och tycka att 50GB inte är någonting. Molnet är framtiden
Citera
2011-11-02, 16:30
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Efter några backups och en mängd iWork-dokument (ex. presentationer osv) blir det nog några gigabyte, sen appdata typ sparfiler från spel blir några hundra megabytes.
Utöver det vet jag inte, 50GB verkar lite overkill kan jag hålla med om.

Väldigt många tar bilder me sin iPhone, där har du några MB som kan bildar upp till 6GB ellwr mer på bara ett halvår.
Appar och inställningar tar upp uttrymme me. 5GB som man får gratis e verkligen ett skämt.
Citera
2011-11-02, 17:24
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Väldigt många tar bilder me sin iPhone, där har du några MB som kan bildar upp till 6GB ellwr mer på bara ett halvår.
Appar och inställningar tar upp uttrymme me. 5GB som man får gratis e verkligen ett skämt.
Jo, men Photo Stream sparar bara dina 1000 senaste bilder i molnet.
Säg att en bild från en iPhone 4S tar upp 3mb kanske? 3 x 1000 = 3GB
Du lär fortfarande klara dig med 5GB en lång väg.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Apple
När du anmäler dig till iCloud får du automatiskt 5 GB gratis lagringsutrymme. Det räcker långt eftersom iCloud har ett generöst sätt att räkna. Musik, appar och böcker som du köpt, samt Bildström räknas inte in i det kostnadsfria lagringsutrymmet. Eftersom e-post, dokument, kamerarullen, kontoinformation, inställningar och andra data som rör appar inte tar så mycket plats, kommer du att upptäcka att 5 GB räcker långt. Skulle lagringsutrymmet trots allt inte räcka till kan du enkelt uppgradera lagringsutrymmet direkt från din enhet.
Källa: Apple - iCloud
Se där. Tänkte inte på att när man tar backups så sparas ju kamerarullen i iCloud också, käkar nog trots allt en bra bit minne.
Senast redigerad av Joomla 2011-11-02 kl. 17:27.
Citera
2011-11-04, 17:53
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Jo, men Photo Stream sparar bara dina 1000 senaste bilder i molnet.
Säg att en bild från en iPhone 4S tar upp 3mb kanske? 3 x 1000 = 3GB
Du lär fortfarande klara dig med 5GB en lång väg.

Njae, tänk dig mer som 5-6MB. det är trots allt HD bilder du tar me en iPhone + video.. du kanske har tagit av ngn full polare som gör narr av sig.
Även om allt i kamerarullen tar upp 4Gb så har du bara 1Gb till allt annat som Kontakter,mail, appar, inställningar och hela köret.

En fråga däremot, jag har prövat trycka på "Hantera lagring" inne i iCloud inställningarna på iPhone, men inget dyker upp, trycker på "knappen" men sidan där man ska kunna hantera de vill inte dyka upp, har ngn annans samma problem?
Citera
2011-11-04, 19:11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Njae, tänk dig mer som 5-6MB. det är trots allt HD bilder du tar me en iPhone + video.. du kanske har tagit av ngn full polare som gör narr av sig.
Även om allt i kamerarullen tar upp 4Gb så har du bara 1Gb till allt annat som Kontakter,mail, appar, inställningar och hela köret.

Nej. Kamerarullens senaste tusen bilder räknas inte till iCloudlagringen. Saker du köpt från App Store, iTunes osv är också fristående. Det som räknas till dina 5GB iCloud-utrymme är inställningar, appdata, dokument och liknande.
Min 3GS tar bilder på cirka 1MB, och min D90-kamera tar bilder på 4-5MB. Säg att en iPhone 4/4S tar bilder kring 2-3MB. 2,5 x 1000 = 2,5GB. Som inte räknas till ditt iCloud-utrymme. Är det verkligen "ett skämt"?
Citat:
När du anmäler dig till iCloud får du automatiskt 5 GB gratis lagringsutrymme. Det räcker långt eftersom iCloud har ett generöst sätt att räkna. Musik, appar och böcker som du köpt, samt Bildström räknas inte in i det kostnadsfria lagringsutrymmet. Eftersom e-post, dokument, kamerarullen, kontoinformation, inställningar och andra data som rör appar inte tar så mycket plats, kommer du att upptäcka att 5 GB räcker långt. Skulle lagringsutrymmet trots allt inte räcka till kan du enkelt uppgradera lagringsutrymmet direkt från din enhet.
Källa: http://www.apple.com/se/icloud/what-is.html
Citera
2011-11-04, 19:48
Medlem
Jo jag har märkt att bilderna jag tar med min telefon syns under bildström i iPhoto.

Det jag jag undrar är om man på nå vis kan se bilderna direkt i webbläsaren via icloud.com ?
Citera
2011-11-04, 20:03
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulundell
Jo jag har märkt att bilderna jag tar med min telefon syns under bildström i iPhoto.

Det jag jag undrar är om man på nå vis kan se bilderna direkt i webbläsaren via icloud.com ?
Tyvärr inte. Delvis därför jag idag stängde av Photo Stream på min iPhone. iPoden stödjer inte iOS5 och att installera iCloud på min stackars PC (och dessvärre Bonjour) går fetbort. (pga sistnämnda)
Citera
2011-11-04, 22:10
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Nej. Kamerarullens senaste tusen bilder räknas inte till iCloudlagringen. Saker du köpt från App Store, iTunes osv är också fristående. Det som räknas till dina 5GB iCloud-utrymme är inställningar, appdata, dokument och liknande.
Min 3GS tar bilder på cirka 1MB, och min D90-kamera tar bilder på 4-5MB. Säg att en iPhone 4/4S tar bilder kring 2-3MB. 2,5 x 1000 = 2,5GB. Som inte räknas till ditt iCloud-utrymme. Är det verkligen "ett skämt"?

Kamerarullens bilder räknas visst till iCloud lagring.
Ta en titt själv http://www.youtube.com/watch?v=p2hfxrtpTBo
Den här snubben har bilder på 8,7MB från bara sin iPad som har säkerhetskopierats till iCloud.
Min tjej har bara 567MB tillgängligt av 5GB totalt och de e för att hon har galet mkt bilder och video i sin kamerarulle.
Citera
2011-11-04, 22:27
Medlem
Andreasvbs avatar
Photo Stream räknas inte in, den lagrar upp till 1000 bilder i 30 dagar.
Läs länken som Joomla skrev.
Citera
2011-11-04, 22:36
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Kamerarullens bilder räknas visst till iCloud lagring.
Ta en titt själv http://www.youtube.com/watch?v=p2hfxrtpTBo
Den här snubben har bilder på 8,7MB från bara sin iPad som har säkerhetskopierats till iCloud.
Min tjej har bara 567MB tillgängligt av 5GB totalt och de e för att hon har galet mkt bilder och video i sin kamerarulle.
Jag tror jag klantat mig litegrann nu...
Alltså, Photo Stream aka Bildström har man upp till 1000 bilder att lagra på. Däremot om man använder iCloud till säkerhetskopior aka backups så laddas kamerarullen också upp. Eftersom att säkerhetskopior räknas till de 5GB man har, så gör kamerarullen det.

Ber om ursäkt för eventuell förvirring, tror jag förvirrat mig själv litegrann på kuppen
Senast redigerad av Joomla 2011-11-04 kl. 22:40.
Citera
2011-11-06, 02:03
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Jag tror jag klantat mig litegrann nu...
Alltså, Photo Stream aka Bildström har man upp till 1000 bilder att lagra på. Däremot om man använder iCloud till säkerhetskopior aka backups så laddas kamerarullen också upp. Eftersom att säkerhetskopior räknas till de 5GB man har, så gör kamerarullen det.

Ber om ursäkt för eventuell förvirring, tror jag förvirrat mig själv litegrann på kuppen

Hehe lungt, jag blir själv ibland virrig av allt detta.
Är det någon som vet hur f*n man hanterar sin backup lagring? kan inte göra de från iPhone av ngn aneldning.
Citera
2011-11-06, 12:35
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Hehe lungt, jag blir själv ibland virrig av allt detta.
Är det någon som vet hur f*n man hanterar sin backup lagring? kan inte göra de från iPhone av ngn aneldning.
Jag installerade iCloud-programmet när det släpptes, jag är väldigt säker på att det fanns möjligheter i viss utsträckning att hantera säkerhetskopior, men det var ungefär en månad sen när iOS5 släpptes. Kommer mao inte ihåg exakt.

Edit: Blev lite osäker ändå, googlade fram detta: http://www.apple.com/icloud/setup/pc.html
På steg 2 finns en bild med en fin mätare över ledigt utrymme, och en Manage-knapp
Senast redigerad av Joomla 2011-11-06 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in