Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-25, 22:46
  #1
Medlem
Mister-urbans avatar
Finns det någon sida där man kan skriva in en lottorad och se om den vunnit och isåfall när och vilken utdelning det blev?

ex: Jag skriver in 1,7,13,15,22,23,34 och får t.ex. fram Vecka 43 år 1991, vinst 978,000 kr
Citera
2011-10-25, 23:05
  #2
Medlem
ShouldBeFines avatar
Har svårt att tro att detta existerar då det verkligen inte finns något syfte med att kunna kolla upp detta. Däremot lär det finnas i spelbolagens databaser, så antingen fixar du jobb på något av dom eller så hackar du databasen!
Citera
2011-11-10, 16:21
  #3
Medlem
Slängde ihop ett PHP-skript som kan hämta alla lottorader sen 1980.
Slit de me hälsan

Här är sidan jag läser från: Svenskaspel.se

Kod:
$start_year 2011;
$end_year date("Y"); // current year

for($year=$start_year;$year<=$end_year;$year++){    // loop years
    
for($week=1;$week<=53;$week++){                 // loops each week
        
$rows file("http://svenskaspel.se/?pageid=15&selectWeekYear=".$year."&selectWeekWeek=".str_pad($week,2,"0",STR_PAD_LEFT));
        
$rad 1;
        foreach(
$rows as $key => $row){
                
$row strip_tags($row);
                if(
preg_match('/R?tt\srad:/',$row)){
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+1]);
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+2]);
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+3]);
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+4]);
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+5]);
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+6]);
                        
$data[$year][$week][$rad][] = trim($rows[$key+7]);
                        
$rad++;
                }
        }
    }
}

echo 
'<pre>';
print_r($data);
echo 
'</pre>'
Citera
2011-12-16, 01:52
  #4
Medlem
spleendids avatar
Intressant med ett script som hämtar alla lottorader sedan 1980. Frågan är hur man använder scriptet. Du, eller någon annan kunnig, orkar möjligtvis inte posta alla lottorader sedan 1980 i en lista här i forumet?
Citera
2011-12-16, 09:38
  #5
Medlem
Okej, här är en CSV fil. Den går att öppna med Excel och inne håller id, vecka, år och lottorad.
Den har bara fram till v.47 2011, men dra iväg ett PM om ni vill ha en mer uppdaterad.

PEace°

http://www.2shared.com/file/c7X4wOwf/rader.html
Citera
2011-12-16, 13:29
  #6
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senkapi
Okej, här är en CSV fil. Den går att öppna med Excel och inne håller id, vecka, år och lottorad.
Den har bara fram till v.47 2011, men dra iväg ett PM om ni vill ha en mer uppdaterad.

PEace°

http://www.2shared.com/file/c7X4wOwf/rader.html

Mycket hyggligt av dig. Man tackar. Men jag ser att varje vecka bara innehåller två lottorader. De senaste åren (ganska många år tillbaka, förstås) har det varit dragningar både lördag och onsdag, och både lotto 1 och lotto 2 varje gång. Det borde bli 4 lottorader per vecka. Vilka rader är det du missat att plocka med? Onsdagar?

Om jag hade spelat mitt personliga System 8 (8 spelfält), kontinuerligt sedan 1980, hade jag haft 5 rätt fyra gånger. Aldrig 6 rätt, baserat på de rader som finns i filen (vilka alltså inte lär vara alla om man räknar både lotto 1 och lotto 2).
__________________
Senast redigerad av spleendid 2011-12-16 kl. 13:57.
Citera
2011-12-16, 13:41
  #7
Medlem
Ah, ja du har helt rätt.
Kirrar de snarast
__________________
Senast redigerad av Senkapi 2011-12-16 kl. 13:43.
Citera
2011-12-16, 14:31
  #8
Medlem
Jag tror att nån på svenska spel kanske har upptäckt att nån plockade ner massa info.
Man får bara tag på lottonummer från 1998 nu...

skulle gjort de rätt från början

Får hålla tillgodo med den CSV som finns så länge
__________________
Senast redigerad av Senkapi 2011-12-16 kl. 14:35.
Citera
2011-12-16, 14:44
  #9
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senkapi
Jag tror att nån på svenska spel kanske har upptäckt att nån plockade ner massa info.
Man får bara tag på lottonummer från 1998 nu...

skulle gjort de rätt från början

Får hålla tillgodo med den CSV som finns så länge

Nej, då. Det är ingen på SvS som fifflat med något. Statistiken var redan offentliggjord. Dessutom går det att hämta från 1980 om man går in på Lotto Lördag. Om du däremot går in på Lotto Onsdag finns det bara från 1998. Förmodligen drog onsdagens dragningar igång just det året.

"Ursprungligen hölls en dragning i veckan (lördagar)." - Wikipedia

Vore grymt om du provade igen. Gör en fil med onsdagar från 1998, så har du kirrat alla rader sedan. Den första filen lär innehålla alla lördagsrader, inte sant?
Citera
2011-12-16, 14:59
  #10
Medlem
Aha va nice!
Jag gör de med en gång

edit:
Sådär nu hittar du alla lottonummer som har varit till dags datum i filen nedan.

http://www.2shared.com/file/ZDrz_ZU_...ader_evva.html
__________________
Senast redigerad av Senkapi 2011-12-16 kl. 15:24. Anledning: Skapat filen
Citera
2011-12-16, 15:57
  #11
Medlem
spleendids avatar
Guldstjärna Senkapi!

Detta är bästa bidraget till dobbelhörnan denna vecka, minst sagt. Nu kan man med lätthet söka efter lottorader och försäkra sig om att man inte spelar rader som redan dragits.

Läskigt värre. Jag hade haft en rad med 6 rätt + 1 tilläggsnummer under 2008 om jag spelat samma system 8 (som jag "alltid" spelar = en gång om året), om jag lirat kontinuerligt sedan 1998 på onsdagar. Totalt sett hade jag dessutom haft fem rader med 5 rätt.

Det är relativt intressant statistik. Om man kör samma rader år efter år borde man alltså ligga hyfsat nära någon enstaka gång.

Edit: Lite mera statistik följer nedan.

Hade man lirat nummer 1-9 i ett system 9, hade man haft 6 rätt två gånger. Hade man lirat 21-29 hade man haft 6 rätt en gång.

Hade man lirat nummer 17-23 i följd hade man haft 6 rätt.

Hade man lirat 27-32 hade man haft 6 rätt hela två gånger! Detta är den längsta enskilda raden av sammanhängande nummer som förekommit, och detta inte mindre än två gånger. Häftigt!

Det innebär att man hade haft 6 rätt hela tre gånger om man lirat alla sammanhängande kombinationer från 1-35 (1-7, 2-8, 3-9, 4-10, etc.). Det finns 29 sådana kombinationer. Ett sådant system inklusive joker kostar 344 kronor i veckan, eller en halv miljon på 30 år.

Det lägsta intervallet som givit 7 rätt spänner mellan 23 och 32 (23, 27, 28, 29, 30, 31, 32). Det innebär att man hade prickat 7 rätt en gång om man lirat alla varianter av system 10. Den ensamme vinnaren vann då 5,7 miljoner. (Dock fortfarande bara 7 rätt en gång även om man lirat alla sammanhängande system 12!)

Att spela samtliga intervall av sammanhängande 10 nummer (26 kombinationer) hade kostat 59 miljoner (1460x26 kr i veckan) på 30 år. Kul.
__________________
Senast redigerad av spleendid 2011-12-16 kl. 16:52.
Citera
2011-12-17, 22:28
  #12
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Men varför? Det är exakt samma sannolikhet att en rad som redan vunnit kommer upp som att en som inte gjort det kommer upp. Det spelar absolut ingen roll vilka siffror du väljer, chansen är lika minimal att vinna ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback