2011-10-26, 12:17
Medlem
bleam123s avatar
Jobbskatteavdraget känner väl alla till, men jag har kollat min lön noga och har inte fått ut något av detta. Och jag tjänar inom ramen av vad som krävs för att man ska få en sådan skatteredouktion. Dock när jag kollar lönen så kan jag ej se denna reduktion. Jag frågade därav min chef kring detta och fick som svar i stil med..

- Att de applicerar schablonavdrag på ca 30% och sedan får man tillbaks på skatten nästa år.

Men är detta helt sant? Påverkar schablonavdraget själva jobbskatteavdraget? Att jag ej skulle få något jobbskatteavdrag varje månad pga av detta? Låter galet i mitt tycke..
Citera
2011-10-26, 12:30
Medlem
Mister-urbans avatar
Ja, det är sant. Din skatt justeras i samband med deklarationen och du kommer antagligen att få tillbaka en slant av Skatteverket.
Citera
2011-10-26, 13:08
Medlem
bleam123s avatar
Hade fått för mig att jobbskatteavdraget skulle appliceras varje månad? Är de helt fel?
Citera
2011-10-26, 20:37
Medlem
Sannolikt så drar han, precis som alla andra arbetsgivare prel. skatt efter skattetabell (framgår säkerligen av din lönespecs vilken tabell). Dessa kan du vidare hitta på Skatteverkets hemsida.

I tabellerna så är "jobbskatteavdraget" på sätt och vis inräknat, men det står ju inte på någons lönespecs en särskild rad "Jobskatteavdrag". En formulering kring detta ser du nog tidigast när du deklarerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in