2011-10-30, 15:36
Medlem
Tjena!

Jag har ett par frågor här som jag inte kan hitta ett konkret svar på, alla svar verkar mest glida runt ämnet o förklara mer saker än vad frågan kräver.

Därför vänder jag mig till er Flashback-ekonomer,

1,Visa med ett exempel hur man kan gå tillväga när man vill fördela ett företags indirekta kostnader för att beräkna en produkts självkostnad.

2,När kan det vara en bra idé att använda standardkostnader vid decentralisering av ekonomiskt ansvar i en organisation.

3,Visa med ett exempel på hur man med hjälp av ansvarsenheter kan bryta ned ekonomiska mål i en organisation och skapa förutsättningar för uppföljning och prestationsmätning. Var noga med att motivera val av ansvar för varje enhet.

Är tacksam om ni kan svara på dom sammanfattningsvis, behöver inte vara jätte utförliga svar
Citera
2011-10-31, 14:15
Medlem
1. Säg att ett företag har en indirekt kostnad i form av lönen till chefen på 100.000 kronor. Företaget tillverkar två produkter stol och pall. Man måste veta vad produkterna kostar att tillverka för att kunna ta rätt betalt i slutet. I det enklaste fallet kan man bara låta de två produkterna få dela på kostnaden, dvs 50000 till stol och 50000 till pall. Om man tillverkar 1000 stycken av vardera så innebär det att till den direkta kostnaden för att tillverka dem (trä och färg etc) så måste man lägga till 50 kronor ytterligare per produkt.
Självkostnaden består av summan av direkta och indirekta kostnader. Om vi i detta fall leker med tanken att den direkta kostnaden är 100 kronor per stol/pall så blir således självkostnaden 150 (100 + 50).
Vanligen gör man inte en så här enkel fördelning av de indirekta kostnaderna utan man brukar använda någon form av fördelningsnyckel (t.ex. respektive produkts andel av någon direkt kostnad), men de kan du säkert läsa om i din bok.
De andra frågorna är för bökiga för att jag skall kunna ge dig ett svar som också innebär att du lär dig. Försök läsa boken mer noggrant så kommer du säkert på det.
Citera
2011-10-31, 20:02
Medlem
Tack för svaret!

hittade också lite om att man kan fördela Tillägsomkostnader med hjälp av maskintid eller med hjälp av lönekostnad på arbetstimmar, för att se hur det påverkar produktens självkostnad
Citera
2011-11-01, 14:02
Medlem
Det är väldigt svårt att kort svara på ett bra sätt då detta ofta blir ganska komplext och sakerna är väldigt olika beroende på organisation. Det finns inga generella sanningar som gäller överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in