2011-11-02, 10:25
Medlem
Om man väljer att skriva av kundfordringar. Skriver man då även av momsen?
Ska avveckla mitt aktiebolag och har ca 25k i kundfordringar som troligtvis ej betalas.
Citera
2011-11-02, 12:14
Medlem
Tyvärr, har du redan bokfört kundfordringarna så måste du iallafall betala momsen. Så fort jag utfärdat en faktura så bokförs momsen till betalning, även innan fordran kommit in (ETT av småbolagens stora skattegissel som det klagats i all oändlighet om )

När väl detta är gjort är det upp till dig att ev. skriva av fordringarna. Eller varför inte sälja dem?
Citera
2011-11-02, 15:44
Medlem
Surt...

Nej kan inte sälja dessa. De har gått ut för minst 6 månader sedan. De flesta av dessa ligger nu hos kronofogden. 15st = totalt 25.000kr. Factoringbolag tycker de är för små för att köpa förfallna fordringar.

Såvida det inte är ngn här som vill köpa? 25k + 24% ränta

Ge mig ett bud
Citera
2011-11-02, 17:37
Medlem
Bairuilongs avatar
Ni får håna mig om jag har fel, men det är väl så enkelt som att du skriver ut kredit-fakturor på de skulder du vill efterskänka. Då får du tillbaka din moms.

Mvh
Citera
2011-11-02, 18:53
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Ni får håna mig om jag har fel, men det är väl så enkelt som att du skriver ut kredit-fakturor på de skulder du vill efterskänka. Då får du tillbaka din moms.

Mvh

Bra tanke, men det kanske ogillas av skatteverket att du skriver ut kreditfakturor efter 6 månader, på varor eller tjänster som (antar jag) har levererats till kund.
Citera
2011-11-03, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Bra tanke, men det kanske ogillas av skatteverket att du skriver ut kreditfakturor efter 6 månader, på varor eller tjänster som (antar jag) har levererats till kund.

Finns väl ingen lag som förbjuder att man skänker bort vare sig produkter eller tjänster?
Jag har i alla fall gjort så med ett fåtal mindre fakturor där kunden kursat, utan att revisor eller skatteverk har haft invändningar.
Citera
2011-11-03, 07:26
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Finns väl ingen lag som förbjuder att man skänker bort vare sig produkter eller tjänster?
Jag har i alla fall gjort så med ett fåtal mindre fakturor där kunden kursat, utan att revisor eller skatteverk har haft invändningar.

Nej ingen renodlad sådan, men det skulle inte förvåna mig om SKV hänvisar till praxis eller dyl. Det är ju trots allt "skattefusk". Lurar man staten på pengar brukar det ogillas. Men det kanske är som du säger, att det inte är några problem.
Citera
2011-11-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas.mehlin
Om man väljer att skriva av kundfordringar. Skriver man då även av momsen?
Ska avveckla mitt aktiebolag och har ca 25k i kundfordringar som troligtvis ej betalas.
Hej,
Jag tolkar det som att kundfordringarna är förfallna och kunden av någon anledning inte har betalat. Det har då uppstått en befarad kundförlust. Har du skickat påminnelser och gått till fogden? Om så är fallet är kundfordran konstaterad och det står dig då fritt att skriva ner fordran och deklarera en positiv utgående moms i den period kundfordran blev konstaterad. Men, som sagt, för att det ska hålla i en granskning måste du nog gå till fogden först.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in