2014-09-27, 12:44
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Till skillnad från svar nr 1 i tråden är jag ute efter svårdrucken öl.
Finns det något tips på butiker med ett sortiment som går utöver billigt piss?
IPA's, ales, ett stort sortiment belgiska (nej jag menar inte två olika Leffes). Hantverksöl och varianter mer än massproducerade jästa urinprov. Ja ni hajar.
Har kollat alla länkarna i början men där var ju inte en enda som hade nåt drickbart.

Kan tänka mig att köra en timme eller två från Rostock eller Puttgarden för att komma till nåt bättre än Border Shit.

I Burg kan de finns kanske med. Tror stället heter drink markt eller något likande och ligger brevid Andreas Guttkuhn, mit i byn.
Citera
2014-09-27, 19:28
Medlem
Citat:
IPA's, ales, ett stort sortiment belgiska (nej jag menar inte två olika Leffes). Hantverksöl och varianter mer än massproducerade jästa urinprov. Ja ni hajar.
Har kollat alla länkarna i början men där var ju inte en enda som hade nåt drickbart.

Kan tänka mig att köra en timme eller två från Rostock eller Puttgarden för att komma till nåt bättre än Border Shit.
Oftast inte lönt att försöka hitta udda importerad öl i Tyskland. Om man ger sig in i en större livsmedelaffär eller Getränkemarkt kan man dock hitta ett bra utbud av tysk öl, och en hel del specialiteter som inte kommer till Sverige. Vill du ha belgisk öl, åk till Belgien, vill du ha IPA, åk till England eller USA, annars kan du lika gärna handla på Systemet. Kör inom en större livsmedelaffär i Danmark också, så hittar du säkert en hel del dansk craft beer där också.
Citera
2014-09-27, 23:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Som redan skrivits så finns det ingen anledning att åka till Tyskland för att köpa belgoöl eller brittiska/amerikanska ales. De av svenska hipsters så älskade ölsorterna avfärdas (felaktigt) i Tyskland som "kemi" pga att de inte bryggs enligt de tyska renhetslagarna. Normala tyska getränkemärkte har oftast en stort urval men det som säljs är till 95 % pils eller veteöl. Det enda som jag kan tänka mig att du kunde vara intresserad av är olika typer av tyska klosteröl som inte finns att få tag på i Sverige. Kedjan Hol Ab (finns flera butiker i närområdet från Hamburg) brukar ha en del av den varan. Kan dock variera väldigt mycket från butik till butik.

I Hamburg finns även bryggeriet Ratsherrn som gör några olika ale. Och supermarktkedjan Denns (finns i Kiel och Lübeck), som endast säljer ekologiska produkter, har faktiskt en IPA i sitt standardsortement vid namn Dolden Süd.
Citera
2014-09-29, 12:57
Medlem
Det stora problemet är att man i resonemanget bortser från Tyskland som ölland. Det stämmer att utbudet domineras av pils, men det finns faktiskt en hel del överjästa öltyper som är värda att botanisera bland, som Kölsch, Alt och veteöl. Olika typer av Märzen, Bock, Kellerbier mm.
Om man är intressserad är det inte svårt att hitta ett bra utbud.
Det kan väl vara intressant att dricka något annat än överhumlad öl?
Citera
2014-09-30, 20:51
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:

Intressant fråga. Det är lite långt för att åka till Hamburg, annars finns där en charmant ölbutik som heter "Craft beer store" http://craftbeerstore.de/ . Dock helt andra priser än border shopsen. De har även en bra pub alldeles bredvid.

Lubeck verkar inte ha något inom craft beer. Bästa utbudet hittade jag i vanliga mataffärer.

Som någon sa har Ratsherrn ett rätt bra utbud till bra priser.

Fler svar tas gärna emot.
Citera
2014-09-30, 20:53
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Det stora problemet är att man i resonemanget bortser från Tyskland som ölland. Det stämmer att utbudet domineras av pils, men det finns faktiskt en hel del överjästa öltyper som är värda att botanisera bland, som Kölsch, Alt och veteöl. Olika typer av Märzen, Bock, Kellerbier mm.
Om man är intressserad är det inte svårt att hitta ett bra utbud.
Det kan väl vara intressant att dricka något annat än överhumlad öl?

Nicke, du har ju rätt. Har du några bra tips på märken?
Citera
2014-10-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Nicke, du har ju rätt. Har du några bra tips på märken?
Kan vara svårt att rekommendera, då mycket kommer från andra områden än Nordtyskland, alltid så att utbudet är lokalt inriktat, men här är några bara från huvudet:
Kölsch: Gaffel, Mühlen, Früh, Peters
Alt: Schlösser, Bolten, Uerige

S:t Georgen (Bayern) har bl a en mycket bra Kellerbier
Braufactum gör en hel del intressanta öl.

Finns mycket kul i en större stormarknad eller Getränkemarkt. Naturligtvis inriktat mot stora Pilsmärken, men runt det har man åtminstone som nybörjare en del att välja på bland specialöl.
Citera
2014-10-02, 18:16
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Kan vara svårt att rekommendera, då mycket kommer från andra områden än Nordtyskland, alltid så att utbudet är lokalt inriktat, men här är några bara från huvudet:
Kölsch: Gaffel, Mühlen, Früh, Peters
Alt: Schlösser, Bolten, Uerige

S:t Georgen (Bayern) har bl a en mycket bra Kellerbier
Braufactum gör en hel del intressanta öl.

Finns mycket kul i en större stormarknad eller Getränkemarkt. Naturligtvis inriktat mot stora Pilsmärken, men runt det har man åtminstone som nybörjare en del att välja på bland specialöl.

Tackar! Sen finns ju såklart weissbier, även om en del märkligt nog inte gillar det.
Citera
2014-10-24, 20:56
Medlem
När man googlar o sedan läser om de som åtalas för alkoholsmuggling anges det väldigt ofta (exakt) hur många resor till Tyskland de åtalade gjort under någon angiven tidsperiod (ofta något/några år eller så).

Man får väl utgå ifrån att de åtalade inte själva har bidragit med den information. Så fråga är varifrån tullen o åklagaren fått ovan uppgifter. Någon som vet?
Citera
2014-10-26, 15:50
Medlem
desammlass avatar
hej har en liten fråga jag och några kompisar ska till burg om några dagar och min fråga är vilka butiker ska man köra på som är billigast ska handla öl och sprit så vill gärna ha lite tips på affärer och gärna länkar dit mvh
Citera
2014-10-26, 18:30
Medlem
http://www.calle.dk/?countryid=41&currencyid=36

http://www.scanbolaget.com/

http://www.fleggaard.dk/
Citera
2014-10-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilsmirre
När man googlar o sedan läser om de som åtalas för alkoholsmuggling anges det väldigt ofta (exakt) hur många resor till Tyskland de åtalade gjort under någon angiven tidsperiod (ofta något/några år eller så).

Man får väl utgå ifrån att de åtalade inte själva har bidragit med den information. Så fråga är varifrån tullen o åklagaren fått ovan uppgifter. Någon som vet?

Varför skulle de inte själva bidragit med informationen? Med tanke på att tullen mycket väl kan ha sån information är det inte så smart att ljuga på den punkten under förhöret. Det kvaddar ju trovärdigheten om man tänkt köra som försvarslinje att det är för privat bruk.

Hur kan tullen ha informationen? Troligen har de kontrollerats av tullen och släppts igenom, men antecknats i spaningsregistret. Vid upprepade tillfällen lämnar de rapport om misstanke till åklagare som gör en samlad bedömning av införseln och ev. väcker åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in