• 1
  • 2
2011-11-02, 15:32
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag undrar en sak. Antag att man har en hobby. Efter ett tag så börjar man sälja sådant som skapas i denna hobbyverksamhet. Det kan vara tavlor, böcker, cd-skivor, vaser, statyer, smycken, mössor eller vad som helst. Man säljer mer och mer.

Jag vet att det finns vissa krav för att få kalla det näringsverksamhet och inte hobby.

Fråga: Kan man emellertid få kalla det Hobbyverksamhet "för alltid" eller är det tvingande från Skatteverkets sida att man måste kalla det för Företag, få F-skattsedel och göra företagsdeklaration etc? Eller är det bara en "rekommendation"?

När man har en hobby så betalar man ju också skatt, menar jag, så det handlar ju inte om att undvika det, snarare tvärtom eftersom avdragsmöjligheterna är kraftigt begränsade vid hobbyverksamhet jämfört med egen rörelse, antar jag. Dessutom kan man ju inte göra avdrag för mervärdesskatt vid Hobbyverksamhet.

Citera
2011-11-02, 15:50
Medlem
Salgouds avatar
Läst denna? http://www.skatteverket.se/download/...4376/34409.pdf
Citera
2011-11-02, 16:22
Medlem
Citat:
Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med
vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget
näringsverksamhet

Så knäckfrågan är väl om du ska bedriva verksamheten med vinstsyfte, dvs: har du för avsikt att tjäna pengar på detta?
Citera
2011-11-02, 16:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Läst denna? http://www.skatteverket.se/download/...4376/34409.pdf

Ja, tidigare. Tack för påminnelsen! Där stod att man ska betala moms om man bedriver näringsliknande hobbyverksamhet och får ett positivt resultat på över 30000 kr. Dessutom ska man ju betala egenavgifter på överskottet. Bra påminnelse.

Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Så knäckfrågan är väl om du ska bedriva verksamheten med vinstsyfte, dvs: har du för avsikt att tjäna pengar på detta?

Vinstsyfte Ja. Självständighet Ja. Varaktighet Nej. Men alla tre kraven måste vara uppfyllda.
Om jag förstått kraven rätt. Förr fanns nåt krav på minst 500 timmar, men det kommer jag inte att komma upp i.

Hur gör de som äger ett hus de hyr ut och nästan aldrig besöker eller ägnar en tanke, ett solarie som sköter sig självt genom att folk stoppar på mynt innan de solar (finns ett helt obemannat sådant i området) eller har automater med cigaretter eller godis som de tömmer en gång i veckan bara?

De uppfyller väl inte heller kraven på varaktighet och därmed antal arbetstimmar per år, men kan ändå ha stora inkomster? Är det en hobby?

Huvudfrågan kvarstår dessutom:
OM man uppfyller alla TRE kraven - är det då rådgivande (för den enskildes bästa vad anser hans privatekonomi) eller tvingande (så att de annars inte får in för lite skatt), från Skatteverkets sida att vederbörande deklarerar företag och inte hobby?
Senast redigerad av RoaldDahl 2011-11-02 kl. 16:57.
Citera
2011-11-03, 13:54
Medlem
RoaldDahls avatar
Ingen som har synpunkter på detta med "varaktighet"?
Citera
2011-11-03, 16:44
Medlem
Uppfyller du alla tre kriterierna är det tvingande.

Alla de där exemplen räknas som varaktiga. För att verksamheten ska räknas som tidsbegränsad ska man bara bedriva den under en begränsad period för att sedan avvecklas. Även om du bara hyr ut en gång per år så är det varaktigt eftersom verksamheten bedrivs tills vidare utan något fördefinierat slut.
Citera
2011-11-03, 16:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Uppfyller du alla tre kriterierna är det tvingande.

Alla de där exemplen räknas som varaktiga. För att verksamheten ska räknas som tidsbegränsad ska man bara bedriva den under en begränsad period för att sedan avvecklas. Även om du bara hyr ut en gång per år så är det varaktigt eftersom verksamheten bedrivs tills vidare utan något fördefinierat slut.

Det lokala skattekontoret har berättat att jag måste arbeta minst 500 timmar med min verksamhet.
Annars tyckte det inte att det var ett företag.
Citera
2011-11-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det lokala skattekontoret har berättat att jag måste arbeta minst 500 timmar med min verksamhet.
Annars tyckte det inte att det var ett företag.
Det där tycker jag låter väldigt konstigt, men de borde väll kunna det där bättre än mig.
I vissa verksamheter kan man få en väldigt hög omsättning även om man bara jobbar 500 timmar per år, känns ju konstigt att de då skulle klassas som hobbyverksamhet.
Citera
2011-11-04, 09:38
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Det där tycker jag låter väldigt konstigt, men de borde väll kunna det där bättre än mig.
I vissa verksamheter kan man få en väldigt hög omsättning även om man bara jobbar 500 timmar per år, känns ju konstigt att de då skulle klassas som hobbyverksamhet.

Jag tror 500 timmar är gränsen i ett bolag om du är "aktiv" eller "passiv".
Citera
2011-11-04, 14:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

OMSÄTTNINGEN bestämmer aldrig ensamt om det ska klassas som hobby eller näringsverksamhet. Det är jag 110% säker på för det frågade jag. Man kan ha en hobby som man ägnar sig åt 1 timme på ett helt år och tjäna 10 miljoner. Antag t.ex. att du målar en tavla och säljer den för 10 miljoner på ett galleri. Det kan ändå klassas som hobby. Man uppfyller ju då inte heller kravet på varaktighet. Normalt ska dock inte ens hobby vara ens huvudsakliga inkomstkälla.
Senast redigerad av RoaldDahl 2011-11-04 kl. 14:12.
Citera
2011-11-04, 14:08
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag tror 500 timmar är gränsen i ett bolag om du är "aktiv" eller "passiv".

Ja, det stämmer också. Och eftersom min insats bara kunde vara runt max 200 timmar så såg de det som hobby, jag var där på ett personligt möte. Kommer man upp i en viss inkomst (30000 kr) så ska man dock momsredovisa och en hobby betalar ju skatt på dess överskott, såatte...
Citera
2011-11-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
OMSÄTTNINGEN bestämmer aldrig ensamt om det ska klassas som hobby eller näringsverksamhet. Det är jag 110% säker på för det frågade jag. Man kan ha en hobby som man ägnar sig åt 1 timme på ett helt år och tjäna 10 miljoner. Antag t.ex. att du målar en tavla och säljer den för 10 miljoner på ett galleri. Det kan ändå klassas som hobby. Man uppfyller ju då inte heller kravet på varaktighet. Normalt ska dock inte ens hobby vara ens huvudsakliga inkomstkälla.
Det är väldigt svårt att hävda att det är hobbyverksamhet om du drar in mycket pengar. Drar du in 10 miljoner per år så kan du definitivt inte hävda att det inte är en vinstdrivande verksamhet. Att måla tavlor är visst en varaktig verksamhet i de allra flesta fall. Hur många är det som bara målar en tavla en gång? Inte speciellt troligt om man dessutom kan sälja den för ganska stora pengar.
För du inte ska ha varaktighet i verksamheten måste det vara en engångsgrej eller projekt du bara tänkt göra en gång. Ska du göra något likande igen är det en varaktig verksamhet.

Hobby får inte vara ens huvudsakliga inkomstkälla, då är det per definition näringsverksamhet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in