• 1
  • 2
2011-11-03, 09:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag kom på en grej imorse. Bra eller dålig, döm själva.

Det händer säkert ibland att nån frågar dig hur vägarna skulle kunna drivas privat, eller hur rättssystemet kunde funka utan stat (om du nu är Anka) eller för den delen hur fattiga skulle kunna få sjukvård trots att de inte har råd att betala.

Om man då börjar dra sin egen teori (som jag brukar göra) framstår man lätt som ganska naiv eller som om man egentligen är en del av paradigmet där någon bestämmer hur det ska funka. Säger man istället bara att "marknaden kommer lösa det" utan att kunna förklara hur (det är ju så gott som omöjligt) verkar det säkert inte så trovärdigt för en som förväntar sig att den som har politiskt starka åsikter ska komma med lösningar.

Min idé är att som första reaktion ställa villkoret som följer: "Jag ska förklara det, om du först förklarar för mig hur du skulle bygga ett flygplan". Kanske börjar personen säga "jag tar och sätter ihop några vingar och en flygplanskropp och en motor". Men hur ska vingarna vara uppbyggda? Vilket material ska du använda? Vilken storlek ska du ha på skruvar, muttrar och nitar? Hur stora tankar ska du ha i planet? Hur stark motor? Hur många sittplatser ska planet ha? Hur stora hjul? Vilket märke på däcken?

Det finns ett extremt litet antal människor som kan sätta ihop ett flygplan, eller ens detaljbeskriva hur de skulle göra. Om de dessutom måste tillverka alla komponenter själva finns det inte en enda. Ändå tillverkas tusentals flygplan varje år. Det är en teknologi som redan finns! Ändå kan ingen enskild person detaljbeskriva det.

Det bör kunna visa vem som helst hur galet det är att kräva av dig eller mig att beskriva i detalj hur ett fritt samhälle ska fungera, en "teknologi" som inte ens finns än. För 200 år sen var tanken på flygande maskiner säkert otänkbar för de flesta, ändå lyckades man till slut.
Citera
2011-11-03, 09:32
Medlem
Idén att försöka få folk förstå det besvärliga i att svara på en sådan fråga är bra.

Men det skulle kanske också vara en bra idé att svara på frågan på ett lika abstrakt plan som den som berättar hur man bygger ett flygplan? För även om det är besvärligt (eller omöjligt rättare sagt) att beskriva i detalj hur ett privat system kommer att se ut i framtiden, kan man ändå ge någon eller några gissningar om hur det kommer se ut. (Likt man kan förklara, väldigt abstrakt, hur ett flygplan byggs.) Baserat på teori eller historia.

Istället för att säga hur det skulle kunna fungera i detalj kan man lämna fram några olika förslag på hur det har fungerat och några andra förslag på hur det skulle kunna fungera. Poängen borde vara att övertyga folk om att det är möjligt att utföra, samtidigt som det är helt okej att förespråka något vars detaljer man inte kan säga speciellt mycket om det implementerades. Det och att visa att systemet är kompatibelt med människans natur.
Citera
2011-11-03, 12:53
Medlem
bendans avatar
Om jag visste hur det perfekt organiserade samhället såg ut skulle jag troligtvis inte vara lika avogt inställt till planekonomi och totalitarism.
Citera
2011-11-03, 14:17
Medlem
jag brukar fråga hur det hade låtit om staten hade hand om vem som skulle gifta sig med vem och någon föreslog att den fria marknaden skulle lösa det. "hur ska man då avgöra vem som ska gifta sig med vem?" "men jag älskar min fru" "tänk på de fula, ska de få mindre attraktiva partners" "giftemål är för viktigt för att överlåta till den fria marknaden".

inte för att det övertygar någon, men det brukar få slut på argumenterandet iaf.
Citera
2011-11-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bendan
Om jag visste hur det perfekt organiserade samhället såg ut skulle jag troligtvis inte vara lika avogt inställt till planekonomi och totalitarism.

Det bygger väl på att man skulle kunna tillämpa den planen för ett planekonomiskt samhälle, vilket inte verkar möjligt?
Citera
2011-11-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
jag brukar fråga hur det hade låtit om staten hade hand om vem som skulle gifta sig med vem och någon föreslog att den fria marknaden skulle lösa det. "hur ska man då avgöra vem som ska gifta sig med vem?" "men jag älskar min fru" "tänk på de fula, ska de få mindre attraktiva partners" "giftemål är för viktigt för att överlåta till den fria marknaden".

inte för att det övertygar någon, men det brukar få slut på argumenterandet iaf.

Stefbot använder den analogin i den här videon. Massa andra bra argument också.

Länk

Apropå på TS så kommer jag att tänka på en klassisk novell som går ut på att ingen i hela världen kan skapa en blyertspenna. Bra poäng att slänga i ansiktet på folk som inte fattar att all välfärd kommer från att folk är fria att utbyta tjänster och varor med varandra.
Citera
2011-11-03, 19:03
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Istället för att säga hur det skulle kunna fungera i detalj kan man lämna fram några olika förslag på hur det har fungerat och några andra förslag på hur det skulle kunna fungera. Poängen borde vara att övertyga folk om att det är möjligt att utföra, samtidigt som det är helt okej att förespråka något vars detaljer man inte kan säga speciellt mycket om det implementerades. Det och att visa att systemet är kompatibelt med människans natur.

Håller med.

Citat:

Ja, det är också en bra grej!

Citat:
Ursprungligen postat av KelUndertone
Apropå på TS så kommer jag att tänka på en klassisk novell som går ut på att ingen i hela världen kan skapa en blyertspenna. Bra poäng att slänga i ansiktet på folk som inte fattar att all välfärd kommer från att folk är fria att utbyta tjänster och varor med varandra.

Ja, "I, pencil", den är bra!
Citera
2011-11-03, 20:36
Medlem
mussepigg2s avatar
Varför kan ingen svara konkret på frågan om hur man ska göra gentemot de svaga i ett liberalt samhälle. Hur ska de liberala samhället lösa de svagare individernas sjukvård?
Citera
2011-11-03, 20:47
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mussepigg2
Varför kan ingen svara konkret på frågan om hur man ska göra gentemot de svaga i ett liberalt samhälle. Hur ska de liberala samhället lösa de svagare individernas sjukvård?
Det har svarats på konkret miljarder gånger.
Citera
2011-11-03, 20:58
Medlem
Citat:

Fy i helvete vilken bra jämförelse. Du gjorde min dag. Tack!
Citera
2011-11-03, 21:16
Medlem
Kan du inte sammanfattat förklara hur "du vill ha det" så kan du ju lika gärna säga att du inte vet istället för att snacka bort det? Typiskt libera personer att snacka bort saker pga dess okunskap
Citera
2011-11-03, 21:27
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raixes
Kan du inte sammanfattat förklara hur "du vill ha det" så kan du ju lika gärna säga att du inte vet istället för att snacka bort det? Typiskt libera personer att snacka bort saker pga dess okunskap

Hur skulle du göra för att bygga ihop ett flygplan?

Du har dock en bra poäng, om man lyckas förklara hur man rent personligen skulle vilja ha saker och ting organiserade, för egen del, så är man en bra bit på väg i att förklara hur det skulle kunna fungera i allmänhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in