2011-11-03, 16:46
Medlem
Har varit på möte med man från SEB ang att eventuellt byta bank till SEB från nuvarande Swedbank.

På SEB utgår de från upplåningsräntan och lägger sedan på x-antal marginal. Mannen på SEB gav mig upplåningsränta + 0,8%. Han påstod att det var den ränta de erbjuder de kunder de verkligen helst vill ha. Ska jag tro på detta? Ngn som ganska nyligen fått räntelöfte av SEB? Vad i så fall?

Kan jag göra ngt för att förhandla om ännu bättre? Eller förhandla om ngt annat?
Citera
2011-11-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Har varit på möte med man från SEB ang att eventuellt byta bank till SEB från nuvarande Swedbank.

På SEB utgår de från upplåningsräntan och lägger sedan på x-antal marginal. Mannen på SEB gav mig upplåningsränta + 0,8%. Han påstod att det var den ränta de erbjuder de kunder de verkligen helst vill ha. Ska jag tro på detta? Ngn som ganska nyligen fått räntelöfte av SEB? Vad i så fall?

Kan jag göra ngt för att förhandla om ännu bättre? Eller förhandla om ngt annat?

KAn du inte ge exempel på vad du fick för ränta på 3mån och 1 år.

Vad har du att erbjuda banken? Hur stort är lånet osv?
Citera
2011-11-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
KAn du inte ge exempel på vad du fick för ränta på 3mån och 1 år.

Vad har du att erbjuda banken? Hur stort är lånet osv?

Fick 3mån 3,67%
1år 3,28%

Både jag och min fru och fast inkomst och bra löner. Belåningsgrad är knappt 70%. Lån i storleksordningen lite över 2 miljoner.
Citera
2011-11-04, 09:50
Medlem
drutgers avatar
Jag fick 3.71% som erbjudande av SEB. Har Swedbank och sa till dom att jag fick 3.64 i erbjudande från SEB och fråga om dom kunde matcha det vilket de naturligtvis gjorde.
Citera
2011-11-04, 10:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Jag fick 3.71% som erbjudande av SEB. Har Swedbank och sa till dom att jag fick 3.64 i erbjudande från SEB och fråga om dom kunde matcha det vilket de naturligtvis gjorde.

Byter ni verkligen bank för några hundradelar av en procent i skillnad? Räcker att ingves nyser så har ni betydligt större skillnad än så.
Citera
2011-11-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drutger

ok då fick du samma ränta som jag då? förmodar att du pratar om 3-månaders. Vad har ni för belåningsvärde?
Citera
2011-11-05, 09:45
Medlem
Tjippmunks avatar
tycker att du har fått en bra ränta. men kolla även på kortavgifter, avgift för internetbank, aktiedepå osv så du inte förlorar på dem grejorna
Citera
2011-11-05, 15:44
Medlem
Jag och tjejen fick 0,60% marginal om vi binder i två år, d v s just nu 3,03%. Vi har ett befintligt lån hos SEB som är rörligt och ligger på 3,32% men vi ska köpa hus och ser därför över alternativen. Vår kontantinsats är 400 000 och bolånet 2 050 000.

Fick även gratis handpenningslån såvida vi tar bolånet där också, banktjänsterna och korten gratis första året.

Förutsättningarna för ovan var att vi ska bli totalkunder hos SEB, just nu har vi bara bolånet där.

Vi har valt SEB.
Citera
2011-11-06, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley
Jag och tjejen fick 0,60% marginal om vi binder i två år, d v s just nu 3,03%. Vi har ett befintligt lån hos SEB som är rörligt och ligger på 3,32% men vi ska köpa hus och ser därför över alternativen. Vår kontantinsats är 400 000 och bolånet 2 050 000.

Fick även gratis handpenningslån såvida vi tar bolånet där också, banktjänsterna och korten gratis första året.

Förutsättningarna för ovan var att vi ska bli totalkunder hos SEB, just nu har vi bara bolånet där.

Vi har valt SEB.

Där ser man....fick du pruta eller var det detta de erbjöd direkt? Till mig sa de att de erbjuder 0,8 till sina bästa kunder. Tydligen finns det ännu bättre... Jag går dock in med mer pengar än vad ni gör. Har också tänkt bli totalkund.

Om du fick pruta, vad anförde du för argument?
Citera
2011-11-07, 11:12
Medlem
drutgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Byter ni verkligen bank för några hundradelar av en procent i skillnad? Räcker att ingves nyser så har ni betydligt större skillnad än så.

Nej självklart inte men det är ju en bra skrämseltaktik som fungerar för att få bättre ränta då jag hade 3.9% hos Swedbank innan jag kontaktade dom och berättade om mitt erbjudande från SEB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in