• 1
  • 2
2011-11-03, 17:12
Medlem
Protoman85s avatar
Jag bor inneboende. Vi skrev inneboendkontrakt på 6 månader, det går ut nu sista november.
2 månaders uppsägningstid skrev vi i kontraktet.

Jag sa:
Om jag flyttar ut till sista november, då behöver jag inte betala hyra 2 månader till efter det eftersom
jag har flyttat och kontraktet gått ut redan.

Han sa:
Du ska betala 2 månader efter du flyttat ändå, för vi skrev 2 månaders uppsägningstid.

Om jag flyttar nu innan november är över och säger att jag inte tänker betala honom mer hyra,
har han rätt lagligen? Kan han anmäla mig och vinna?
Citera
2011-11-03, 18:14
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protoman85
Jag bor inneboende. Vi skrev inneboendkontrakt på 6 månader, det går ut nu sista november.
2 månaders uppsägningstid skrev vi i kontraktet.

Jag sa:
Om jag flyttar ut till sista november, då behöver jag inte betala hyra 2 månader till efter det eftersom
jag har flyttat och kontraktet gått ut redan.

Han sa:
Du ska betala 2 månader efter du flyttat ändå, för vi skrev 2 månaders uppsägningstid.

Om jag flyttar nu innan november är över och säger att jag inte tänker betala honom mer hyra,
har han rätt lagligen? Kan han anmäla mig och vinna?
Beror helt på hur det är formulerat... Har du läst igenom klausulerna i kontraktet?

Det låter underligt om ett kontrakt som specificerar 6 månader har uppsägningstid på 2 månader då det är kontrakterat för den perioden varken mer eller mindre.
Jag kan tänka mig att det står något i stil med "Kontraktet löper på 6 månader vilket förlängs om ingen av parterna meddelar annat under den ursprungliga giltighetstiden. Parterna har även en gemensam uppsägningstid på 2 månader"

Står det något sådant så är du nog bunden av det...
Men anmäld, jag antar att du menar polisen, så nej.
Det här är civilmål så det blir kronofogden och tingsrätten om det blir så.
Citera
2011-12-19, 20:46
Medlem
Jag bumpar tråden då jag sitter i precis samma position som TS. Jag vill flytta ut nu i december och meddelade nyligen min hyresvärd detta. Hyresvärden vill dock att jag fortfarande ska betala januarihyran.

I kontraktet står:

Hyrestid fr.o.m. 110820 t.o.m. 111231 med 1 månaders uppsägningstid. Hyreskontraktet upphör att gälla vid hyrestidens utgång. Hyresgästen ska avflytta utan anmaning.

Detta är det enda i kontraktet som berör hyrestid och uppsägningstid, inga andra klausuler finns.

Vad gäller?
Citera
2011-12-19, 21:15
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexinit
Jag bumpar tråden då jag sitter i precis samma position som TS. Jag vill flytta ut nu i december och meddelade nyligen min hyresvärd detta. Hyresvärden vill dock att jag fortfarande ska betala januarihyran.

I kontraktet står:

Hyrestid fr.o.m. 110820 t.o.m. 111231 med 1 månaders uppsägningstid. Hyreskontraktet upphör att gälla vid hyrestidens utgång. Hyresgästen ska avflytta utan anmaning.

Detta är det enda i kontraktet som berör hyrestid och uppsägningstid, inga andra klausuler finns.

Vad gäller?

Hyrestiden upphör 111231, det finns ingen grund för att kräva dig på pengar för januari månad.
Citera
2011-12-19, 21:54
Medlem
Ok! Tack!
Citera
2011-12-19, 23:54
Medlem
Förlängs inte hyreskontrakt automatiskt om man inte säger upp dem?
Citera
2011-12-20, 03:29
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Förlängs inte hyreskontrakt automatiskt om man inte säger upp dem?
Vanligtvis, jo, men här har man ju avtalat om hyrestiden.

Hyra ska enbart betalas för tid man besitter bostade och knappast efter det. Löper kontraktet ut 31/12 2011 och uppsägningstiden är 1 månad så har den där månaden ingen betydelse efter 31 oktober. Vill man flytta ut 30 november och man har en månads uppsägningstid är det ju då man måste ha sagt upp kontraktet.
Citera
2011-12-20, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vanligtvis, jo, men här har man ju avtalat om hyrestiden.

Hyra ska enbart betalas för tid man besitter bostade och knappast efter det. Löper kontraktet ut 31/12 2011 och uppsägningstiden är 1 månad så har den där månaden ingen betydelse efter 31 oktober. Vill man flytta ut 30 november och man har en månads uppsägningstid är det ju då man måste ha sagt upp kontraktet.
Enligt en kompis som pluggar juridik så finns det vissa tidsramar också. Till exempel kan man säga att ett kontrakt löper ut om tre månader, men man kan inte säga att det löper ut om tre år. Kommer dock inte ihåg exakt.
Citera
2011-12-20, 04:59
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Enligt en kompis som pluggar juridik så finns det vissa tidsramar också. Till exempel kan man säga att ett kontrakt löper ut om tre månader, men man kan inte säga att det löper ut om tre år. Kommer dock inte ihåg exakt.

Man får besittningsskydd ja, efter 2 år om man hyr andra hand har jag för mig (har inte JB 12 kap framme nu).

Avtalet slutar gälla sista dec, då upphör hyrestiden.
Citera
2011-12-20, 16:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Fast det framgår ju ganska tydligt att tvåårsgränsen för besittningsskyddet inte är aktuellt i det här fallet.
Citera
2012-11-12, 22:04
Medlem
polyhistors avatar
BUMP!

Sitter i en liknande sits som TS. Mitt kontrakt är likande dennes och det lyder:

Hyrestid fr.o.m. 120901 t.o.m. 130131 med 0 månaders uppsägningstid. Hyreskontraktet upphör att gälla vid hyrestidens utgång. Hyresgästen ska avflytta utan anmaning.

Betyder detta att jag kan flytta ut sista november utan skyldighet att betala december och januari-hyrorna? Jag och min hyresvärd är lite oense om detta och hon menar att jag är skyldig att betala.
Citera
2012-11-13, 16:49
Medlem
polyhistors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyhistor
BUMP!

Sitter i en liknande sits som TS. Mitt kontrakt är likande dennes och det lyder:

Hyrestid fr.o.m. 120901 t.o.m. 130131 med 0 månaders uppsägningstid. Hyreskontraktet upphör att gälla vid hyrestidens utgång. Hyresgästen ska avflytta utan anmaning.

Betyder detta att jag kan flytta ut sista november utan skyldighet att betala december och januari-hyrorna? Jag och min hyresvärd är lite oense om detta och hon menar att jag är skyldig att betala.

FB, hjälp mig nu. Jag behöver ha svar så fort som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in