2011-11-03, 18:49
Medlem
persks avatar
Ls under som norrut och under som "pappret ligger p bordet allts r bordet under pappret", typ..

Nu r det s att jag sitter o frsker placera ut ett JWindow objekt under ett JTextField objekt. Hur jag n frsker s placeras mitt JWindow bakom mitt JTextField och brjar ritas frn samma Point (se setLocation()) som det verkar.

Frskte frst api:n men fick inte ihop det:

Citat:
In such an environment, when calling setLocation, you must pass a virtual coordinate to this method. Similarly, calling getLocationOnScreen on a Window returns virtual device coordinates. Call the getBounds method of a GraphicsConfiguration to find its origin in the virtual coordinate system.

The following code sets the location of a Window at (10, 10) relative to the origin of the physical screen of the corresponding GraphicsConfiguration. If the bounds of the GraphicsConfiguration is not taken into account, the Window location would be set at (10, 10) relative to the virtual-coordinate system and would appear on the primary physical screen, which might be different from the physical screen of the specified GraphicsConfiguration.

Window w = new Window(Window owner, GraphicsConfiguration gc);
Rectangle bounds = gc.getBounds();
w.setLocation(10 + bounds.x, 10 + bounds.y);

r det ngon som vet "the way to go"?

Kan ven tillgga att nr jag hmtar locationOnScreen frn JTextField s r det de vrdet plus hjden p samma objekt jag vill ange hos JWindow, setLocation verkar inte ge detta.
Citera
2011-11-03, 19:12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persk
Ls under som norrut och under som "pappret ligger p bordet allts r bordet under pappret", typ..

Nu r det s att jag sitter o frsker placera ut ett JWindow objekt under ett JTextField objekt. Hur jag n frsker s placeras mitt JWindow bakom mitt JTextField och brjar ritas frn samma Point (se setLocation()) som det verkar.

Frskte frst api:n men fick inte ihop det:

r det ngon som vet "the way to go"?

Kan ven tillgga att nr jag hmtar locationOnScreen frn JTextField s r det de vrdet plus hjden p samma objekt jag vill ange hos JWindow, setLocation verkar inte ge detta.
JWindow verkar ju enligt APIn vara ett objekt som pminner om en JFrame, fast utan mjligheter att resiza och stnga med kryssrutan i hrnet etc. Av den anledningen misstnker jag att du vljer fel komponent att ha under din JTextField, eftersom en JTextField normalt sett ritas ut p en JFrame, men dremot verkar det inte speciellt logiskt att rita ut ett annat fnster i ett fnster, right?

Varfr vill du ha just ett JWindow btw?
Citera
2011-11-03, 22:43
Medlem
persks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
JWindow verkar ju enligt APIn vara ett objekt som pminner om en JFrame, fast utan mjligheter att resiza och stnga med kryssrutan i hrnet etc. Av den anledningen misstnker jag att du vljer fel komponent att ha under din JTextField, eftersom en JTextField normalt sett ritas ut p en JFrame, men dremot verkar det inte speciellt logiskt att rita ut ett annat fnster i ett fnster, right?

Varfr vill du ha just ett JWindow btw?

Jag vill ha en komponent som ska kunna vara flytandes ver allt annat. Det jag skapar ska vara en komponent som ska kunna lggas till i en container. Tnk skruta med kompletteringsfrslag i princip, r du med? Vad jag vet s r ven JWindow komponenten som r i en JFrame, kan dock ha helt fel
Citera
2011-11-04, 07:50
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag vill ha en komponent som ska kunna vara flytandes ver allt annat. Det jag skapar ska vara en komponent som ska kunna lggas till i en container. Tnk skruta med kompletteringsfrslag i princip, r du med? Vad jag vet s r ven JWindow komponenten som r i en JFrame, kan dock ha helt fel
JWindow och JFrame verkar inte dela arvshierarki om jag kollar i APIn.

Har du provat att googla JWindow example(eller tutorial)? Fanns massvis, men jag r inte sker p vilken som r relevant fr din del, men jag tror jag fattar vad du menar nd.
Citera
2011-11-05, 22:45
Medlem
persks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
JWindow och JFrame verkar inte dela arvshierarki om jag kollar i APIn.

Har du provat att googla JWindow example(eller tutorial)? Fanns massvis, men jag r inte sker p vilken som r relevant fr din del, men jag tror jag fattar vad du menar nd.

Vad jag menade var att JWindow r en komponent i JFrame. Har ven lst problemet, Det var getLocationOnScreen frn JTextfielden som gllde plus hjden.

Tack iaf!
Citera
2011-11-06, 09:53
Moderator
Protons avatar
Citat:
Vad jag menade var att JWindow r en komponent i JFrame. Har ven lst problemet, Det var getLocationOnScreen frn JTextfielden som gllde plus hjden.

Tack iaf!
Najs, kan du dela med dej av de relevanta kodbitarna s andra kan ha nytta av dem med? Du behver ju inte ta med all knapplogik, men det vore kul att se hur du renderar ditt GUI fr att f det att funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in