2011-11-03, 22:24
Medlem
Jag ska avveckla mitt aktiebolag och vill göra det så fort som möjligt så jag får loss pengarna bland annat. Jag har dock kvar lagervaror till ett värde av ca 50.000kr. Jag har haft ute dessa till försäljning men ingen har nappat på att köpa hela partiet. Kan jag välja att köpa det privat för 1kr och påbörja avvecklingen av aktiebolaget?

Mvh
Andreas
Citera
2011-11-03, 23:07
Medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av att avveckla AB men det faller väl på sin egen orimlighet att du ska kunna göra på det viset? För jag förutsätter att du menar att lagret har ett bokfört värde på ca 50k?

Gäller det varor som är känsliga för inkurans på ett eller annat sätt så kan du väl ordna ut det ur bokföringen på det viset. Inte speciellt lagligt dock.

Kan du motivera det är det nog inga problem om du säljer det till dig själv för en summa en bra bit under bokfört värde, men 1 kr borde vara relativt omöjligt att komma undan med.

Finns säkert andra sätt att ordna det här på också...
Citera
2011-11-03, 23:57
Medlem
Borde bero på om bolaget har skulder (även skatteskulder) och fler än en ägare.

"...genom försäljning på offentlig auktion eller på annat lämpligt sätt förvandla bolagets egendom till pengar, i den utsträckning det behövs för likvidationen, samt betala bolagets skulder..." säger lagen gällande likvidationsprocessen, vilket inte ger så värst mycket mer information.

Att sälja tillgångar till en ägare under marknadsvärde är dessutom att betrakta som förtäckt utdelning, vilket har skattekonsekvenser (och kräver täckning i fritt eget kapital - dock vet jag inte hur just det ser ut när bolaget snart ska likvideras...).
Citera
2011-11-05, 19:54
Medlem
luciddreamers avatar
Sälja till dig själv betyder i det här fallet att du gör ett eget momspliktigt uttag ur företaget. (För jag antar att varulagret består av varor som har ett momspålägg?)

Ett sätt att reducera momsen är att du först skriver ned värdet på lagret. Du skriver ner så mycket som möjligt. (Samtidigt måste du kunna motivera nedskrivningen inför SKV så det kan inte vara hur mycket som helst.) Efter nedskrivningen genomför du det egna uttaget, betalar den utgående momsen till SKV och säljer varulagret som privatperson istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in