Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-27, 14:14
  #49
Medlem
SvenHelsings avatar
Dagens? De är väl så bra eller dåliga som du gör dem?

Mina smakar som förr för jag gör dem på samma sätt.
Citera
2024-04-27, 14:18
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Minns när farmor gjorde negerbollar och man satt där suktande och väntade på att de skulle kylas ner i kylskåpet eller på balkongen innan man kunde få sig en eller ett par bollar.
Tyvärr har jag inte receptet men jag vet att kokkaffe var en viktig ingrediens och de skulle vara kylda på gränsen till frysta när de konsumerades.
Är det bara jag som tycker att dagens chokladbollar är väldigt smaklösa och tråkiga jämfört med den äldre generationens negerbollar eller kan vi kollektivt slå fast att dessa bakverk verkligen var bättre förr än nu?

Vilket är ditt bästa negerbollsminne?
Vilket är det bästa receptet på genuina negerbollar?

Förr användes äkta smör som ger den riktiga smaken.

Idag innehåller alla fabriksbakade billigt skit som palmolja och andra billiga skitingredienser.

En del ica maxi kör med äkta smör medans andra snålar och använder skitmargarin.

Vissa konditorier där kunderna inte har några krav och inte frågar eller bryr sig snålar också med margarin medans andra konditorier kör äkta rakt igenom.
Citera
2024-04-27, 14:22
  #51
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Förr användes äkta smör som ger den riktiga smaken.

Idag innehåller alla fabriksbakade billigt skit som palmolja och andra billiga skitingredienser.

En del ica maxi kör med äkta smör medans andra snålar och använder skitmargarin.

Vissa konditorier där kunderna inte har några krav och inte frågar eller bryr sig snålar också med margarin medans andra konditorier kör äkta rakt igenom.

Tack. När du säger det så är det ju självklart att farmor måste använt äkta smör. Jag trodde att kaffet var den största förklaringen men smöret har säket än större betydelse.
Citera
2024-04-27, 16:48
  #52
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Tack. När du säger det så är det ju självklart att farmor måste använt äkta smör. Jag trodde att kaffet var den största förklaringen men smöret har säket än större betydelse.

Att det måste vara kokkaffe är rätt överreklamerat. Man kan använda pulverkaffe likaväl. Även pulverkaffe går ju att få starkt också. Så är det viktigt med vaniljsocker. Men där får man inte slarva, inget jävla vanilinsocker gjort på råolja eller rötad granved.
Bästa vaniljsockret är enligt mig Thørsleffs.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback