• 1
  • 2
2011-11-04, 11:34
Medlem
kosiwagos avatar
Efter tråden "hur avnjuter du helst din negerboll?" så blev jag väldigt sugen på att testa olika recept. Vilket är ditt bästa recept eller tips med negerbollar?

Jag skulle helst vilja ha ett recept med riktigt smör, kanske lite kaffesmak - är det någon som testat med vaniljsocker i?
Citera
2011-11-04, 12:46
Medlem
zirres avatar
Här har vi ett recept av rang. Så sjukt goda. Farmor kunde det där med negerbollar
  • 3,1dl havegryn
  • 1.2dl socker
  • 103g smör
  • 1.1msk kakao
  • 2 msk kallt starkt kaffe

Konsten är att ha ett hederligt stark kokkaffe, tänk kaffe ala 1910. Inga halvmesyrer här inte. Samt att fixa ett riktigt bra kakao. Köp kakao i lösvikt om du kan finna det i din stad. Det gör otrolig skillnad. Jag lovar.
Citera
2011-11-04, 12:53
Medlem
1TBs avatar
Vill du briljera så kan du mala ner lite Tonkaböna i blandningen. Du får en gedigen smak av vanilj och en doft av mandelmassa. Detta passar fint med kaffesmaken.
Citera
2011-11-04, 13:11
Medlem
fritjofkonkass avatar
Använd absolut inte vatten, det blir mycket godare med kallt kaffe. Jag brukar använda snabbkaffe. Inte bästa resultatet, men det duger i krig. Bryggkaffe eller kokkaffe är att rekommendera.

Som garnering kan man bl.a använda kokos, pärlsocker, havregryn, strössel, hackad mandel, eller varför inte kakao? Min favorit är med kokos på.
Citera
2011-11-04, 14:13
Medlem
Cantorass avatar
Ett allmänt tips är att använda degkrokarna till elvispen för att blanda ingredienserna. Detta är särskilt effektivt om smöret kommer direkt från kylskåpet.
Citera
2011-11-04, 18:51
Medlem
Om man vill få lite luftigare bollar,lite "delicatostuket-utan-torr-havregrynssmak,
då kör man grynen fyra sekunder i matberedaren(med kniven),så att de blir lite mindre,
sedan rör man smöret med sockret fluffigt.Blanda sedan allt,tillsätt ett par matskedar
Baileys,sååå gött!
Vill man va sund,byt ut hälvten av smöret mot banan,du märker ingen smakskillnad,
bara att det känns lite sundare.
Citera
2011-11-05, 15:42
Medlem
kosiwagos avatar
Tack för alla tips hittills! Vill gärna ha fler varianter på recept! Så kan jag testa och jämföra.

Citat:
Ursprungligen postat av zirre
Här har vi ett recept av rang. Så sjukt goda. Farmor kunde det där med negerbollar
  • 3,1dl havegryn
  • 1.2dl socker
  • 103g smör
  • 1.1msk kakao

Konsten är att ha ett hederligt stark kokkaffe, tänk kaffe ala 1910. Inga halvmesyrer här inte. Samt att fixa ett riktigt bra kakao. Köp kakao i lösvikt om du kan finna det i din stad. Det gör otrolig skillnad. Jag lovar.

Tack för tipsen! Vad heter märket på det kakao som du använder?
Citera
2011-11-05, 16:59
Medlem
zirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosiwago
Tack för alla tips hittills! Vill gärna ha fler varianter på recept! Så kan jag testa och jämföra.

Tack för tipsen! Vad heter märket på det kakao som du använder?

Brukar använd mig av Valrhonas kakaopulver. Köper det på den lokala kaffe/te butiken i stan.
Det saknar tillsatser och smakar som kakao ska. Nackdelen är priset (ca 105 kr för 250 gr).

Annars funkar kung markattas kakao också bra om budgeten tar imot.
Tyvärr är det så att bra mat kostar.
Citera
2011-11-05, 17:18
Medlem
Awesums avatar
Citat:
  • 3,1dl havegryn
  • 1.2dl socker
  • 103g smör
  • 1.1msk kakao

Ingredienserna är samma som jag har men jag är osäker på hur mycket jag har av varje. Men det finns ett knep du inte verkar använda som jag gör. När du har rullat dina negerbollar och innan du rullar dem i kokos så rekommenderar jag att ni smälter choklad, jag har mörkt blockchoklad men mjölkchoklad funkar också. Sen rullar ni negerbollarna i chokladen och sedan i kokos. Resultatet blir oslagbart!
Citera
2011-12-15, 19:26
Medlem
jag brukar använda oboy istället för kakao, då blir dom väldigt söta och goda
Citera
2011-12-15, 19:36
Medlem
Folkskyggs avatar
Ett tips är att ha i lite vit sirap, blir en väldigt god smak av. Prova själva. =)
Citera
2011-12-16, 13:50
Medlem
Citat:
  • 3,1dl havegryn
  • 1.2dl socker
  • 103g smör
  • 1.1msk kakao

Inget vaniljsocker?

Citat:
Ursprungligen postat av Groovey
jag brukar använda oboy istället för kakao, då blir dom väldigt söta och goda

+1 det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto