2020-09-18, 10:48
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Som t.ex 20-, 30- och 40-talet?

Detta har ju förklarats för dig. Läs Surtrutens svar. Vill du inte förstå? Låtsas du inte förstå? Eller kan du inte förstå?
Citat:

Men kan man säga att det då beror till 100% klimatförändringarna och inte t.ex PDO?

Nej det kan det inte. Men det är lättare att se klimatförändringarnas roll med avseende på trenden än för enskilda händelser som har ett betydligt högre stokastiskt inslag. Det senare undersöks av ett relativt nytt område inom vetenskapen "extreme event attribution".
Citat:

Så det är helt ointressant att titta historiskt och konstatera att det varit värre förut?

I detta sammanhang åtminstone, ja. Det säger ingenting om trenden och vad som orsakar den idag. Det kan dock vara intressant för att exempelvis lära sig saker av. Saker som skulle kunna vara relevanta för aktuellt sammanhang.
Citat:

Men lägg ner nu. Det finns inga klimatförnekare det går liksom inte att förneka att vi har ett klimat och att det förändras över tiden.

Den bästa markören för klimatförnekelse är som sagt att frågan vad ordet betyder. Lika villiga att missförstå som i alla andra frågor gällande klimat.
Blir du lika frågandes när du hör ord som "sjöhäst" eller "sjöstjärna"?

Citat:

Så du menar att det inte finns kryphål och att västvärlden ska ta allt ansvar?
Jag menar att det inte finns något att bemöta här eftersom du endast kommit med slutsatser utan några som helst stödjande och relevanta argument.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-09-18 kl. 11:04.
Citera
2020-09-18, 10:54
Medlem
Hexen666s avatar
Något som är slående är hur starkt alarmisterna är i greppet på media. Det media sysslar med är skrämselpropaganda, och det gäller inte bara klimatet utan inom alla områden. Dels för att sådant säljer bättre och dels för att uppskrämda människor är lättare att kontrollera.

Tittar man på Netflix dokumentärer om klimatet, läser om det i tidningarna eller tittar på nyheterna så använder man ett bildspråk som är designat till att skapa oro och rädsla hos tittaren. Det krävs en del avprogrammering för att kunna lyfta blicken och se igenom allt. Faktum är att det mesta är mycket mer nyanserat än vad som förmedlas till oss.

Jag tror att dom flesta håller med om att det är viktigt att forska kring hur vi människor påverkar vår miljö, men det klimatindustriella komplexet är något helt annat som går ut på att tvinga fram en politisk ideologi genom skrämseltaktik och inte sällan rena lögner.
Citera
2020-09-18, 10:58
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Något som är slående är hur starkt alarmisterna är i greppet på media. Det media sysslar med är skrämselpropaganda, och det gäller inte bara klimatet utan inom alla områden. Dels för att sådant säljer bättre och dels för att uppskrämda människor är lättare att kontrollera.

Tittar man på Netflix dokumentärer om klimatet, läser om det i tidningarna eller tittar på nyheterna så använder man ett bildspråk som är designat till att skapa oro och rädsla hos tittaren. Det krävs en del avprogrammering för att kunna lyfta blicken och se igenom allt. Faktum är att det mesta är mycket mer nyanserat än vad som förmedlas till oss.

Jag tror att dom flesta håller med om att det är viktigt att forska kring hur vi människor påverkar vår miljö, men det klimatindustriella komplexet är något helt annat som går ut på att tvinga fram en politisk ideologi genom skrämseltaktik och inte sällan rena lögner.
Och ser man till denna tråd är det likförbaskat förnekarna som stödjer sig på media när de passar dem, bloggar, youtube, satirsidor, rovtidsskrifter osv medan de som av förnekare kallas "alarmister" i betydligt högre utsträckning refererar till vetenskap. Den där avprogrammeringen är uppenbarligen en projektion.

Låtsas inte ha vetenskapligt stöd när ni samtidigt försöker förklara hur klimatvetenskapen bygger på en konspiration. Det är inkonsekvent och intellektuellt oärligt. Och det säger jag inte specifikt till dig Hexen666.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-09-18 kl. 11:01.
Citera
2020-09-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta har ju förklarats för dig. Läs Surtrutens svar. Vill du inte förstå? Låtsas du inte förstå? Eller kan du inte förstå?
Ja Surtruten skrev ner några egna teorier och frågeställningar. Men det är ju knappast alla faktorer som finns med där.

Citat:
Nej det kan det inte. Men det är lättare att se klimatförändringarnas roll med avseende på trenden än för enskilda händelser som har ett betydligt högre stokastiskt inslag. Det senare undersöks av ett relativt nytt område inom vetenskapen "extreme event attribution".
Ja vad bra, äntligen ett lite logiskt tänkande.

Citat:
I detta sammanhang åtminstone, ja. Det säger ingenting om trenden och vad som orsakar den idag. Det kan dock vara intressant för att exempelvis lära sig saker av. Saker som skulle kunna vara relevanta för aktuellt sammanhang.
Jag har förklarat tidigare att det är viktigt för att få ett perspektiv på katastroferna. Vi behöver inte alarmism som media och Humanlif sysslar med, t.ex 4,7 miljoner är ca 10 gånger mindre än 52 miljoner...

Citat:
Den bästa markören för klimatförnekelse är som sagt att frågan vad ordet betyder. Lika villiga att missförstå som i alla andra frågor gällande klimat.
Blir du lika frågandes när du hör ord som "sjöhäst" eller "sjöstjärna"?
Ordbajs.

Citat:
Jag menar att det inte finns något att bemöta här eftersom du endast kommit med slutsatser utan några som helst stödjande och relevanta argument.
Ok.
Citera
2020-09-18, 11:38
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ja Surtruten skrev ner några egna teorier och frågeställningar. Men det är ju knappast alla faktorer som finns med där.

De största och mest relevanta finns med där. Precis alla faktorer är alltid svåra att få med. Alla är säkerligen inte helt kända heller. När man studerar vilken temperaturrespons en viss forcing ger tar man inte heller upp den forcing som ett förändrat antal myggor ger.
Citat:

Ja vad bra, äntligen ett lite logiskt tänkande.

Jag tolkar det som att det föll någon förutfattad mening i smaken.
Citat:

Jag har förklarat tidigare att det är viktigt för att få ett perspektiv på katastroferna. Vi behöver inte alarmism som media och Humanlif sysslar med, t.ex 4,7 miljoner är ca 10 gånger mindre än 52 miljoner...

Det beror på vad du menar med perspektiv. Att bränderna ökar i vissa regioner och förväntas öka ytterligare kan väl ge skäl åt en viss alarmism? Även om bränderna var större på den tiden de som levde då är minst 85 år gamla idag.
Citat:

Ordbajs.

Du har inte givit en ärlig chans att förstå ordet, som du uttrycker dig. Du kritiserar något annat än vad vi pratar om med klimatförnekeri. Troligtvis förstår du väl ordet, men behöver också förneka att du är klimatförnekare. Då kan det bli så här virrigt när bilden inte går ihop för dig. Din definition som innefattade konsensus tycker jag också är helt ok.
Citera
2020-09-18, 11:54
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Och ser man till denna tråd är det likförbaskat förnekarna som stödjer sig på media när de passar dem, bloggar, youtube, satirsidor, rovtidsskrifter osv medan de som av förnekare kallas "alarmister" i betydligt högre utsträckning refererar till vetenskap. Den där avprogrammeringen är uppenbarligen en projektion.

Låtsas inte ha vetenskapligt stöd när ni samtidigt försöker förklara hur klimatvetenskapen bygger på en konspiration. Det är inkonsekvent och intellektuellt oärligt. Och det säger jag inte specifikt till dig Hexen666.
Det behövs ingen konspirationsteori för att förklara hur klimatalarmismen hamnat så fel. Det räcker gott med att hänvisa till vanlig åsiktskorridor och deplatformering av kritiker. Det är ett system som sköter sig självt i den nya woke-generationen.

Det Hexen666 antagligen vill belysa är att MSM alltid lyfter de värsta skräckprognoserna oavsett hur sannolika de är eller vilket eventuellt forskningsstöd eller motargument de har. Ta ex bränderna i Kalifornien nu, ja visst brinner det, men att det brinner så mycket beror i huvudsak på andra orsaker än något varmare och torrare klimat, nämligen sämre skogsskötsel och fler brandorsaker (dvs samma som i Australien). Och nu ska jag göra precis som du säger att vi gör hela tiden, länka till en blogg. Men innan du hackar på det, bemöt gärna påståendena i bloggen.
https://benulic.se/kalifornien-nar-d...nit-i-huvudet/

Och innan du börjar hacka på Boris Benulic kan du ögna igenom denna rapport, https://lhc.ca.gov/report/fire-mount...-sierra-nevada

Här är den riktiga lösningen på Kaliforniens och Australiens problem med bränder, men nej, ni gröngölingar tror på sagor om mikroskopiska ändringar i klimatet som lösning. https://www.youtube.com/watch?v=cWl68Iwnmu4&app=desktop
Citera
2020-09-18, 11:57
Medlem
Citat:
De största och mest relevanta finns med där. Precis alla faktorer är alltid svåra att få med. Alla är säkerligen inte helt kända heller. När man studerar vilken temperaturrespons en viss forcing ger tar man inte heller upp den forcing som ett förändrat antal myggor ger.
Det är många faktorer som saknas som inte gå att utläsa bara via en graf eller att infrastruktur och utrustning har förbättrats.
Ta stora branden 1910 som exempel som jag beskrev i ett tidigare inlägg idag. Skulle det gått att bekämpa en sådan brand med dagen utrustning när 3 miljoner acres brann upp på 6 timmar? Sätt det i perspektiv på bränderna i Kalifornien där ca 3,5 miljoner acres har brunnit under hela säsongen.

Citat:
Det beror på vad du menar med perspektiv. Att bränderna ökar i vissa regioner och förväntas öka ytterligare kan väl ge skäl åt en viss alarmism? Även om bränderna var större på den tiden de som levde då är minst 85 år gamla idag.
Nej alarmism behövs inte i dessa fall då det används för att skrämma och att media kan sälja mer. Av politiker används det för att bevisa att dom skulle ha gjort bättre. Se t.ex Bidens lögner om Trump. Detta skulle ju omöjligt Trump kunnat stoppa, något parisavtal eller mindre kolutvining under hans presidentskap skulle inte haft någon effekt.

Citat:
Du har inte givit en ärlig chans att förstå ordet, som du uttrycker dig. Du kritiserar något annat än vad vi pratar om med klimatförnekeri. Troligtvis förstår du väl ordet, men behöver också förneka att du är klimatförnekare. Då kan det bli så här virrigt när bilden inte går ihop för dig. Din definition som innefattade konsensus tycker jag också är helt ok.
Helt ärligt så förstår jag inte vad du yrar om.
Citera
2020-09-18, 12:09
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det behövs ingen konspirationsteori för att förklara hur klimatalarmismen hamnat så fel. Det räcker gott med att hänvisa till vanlig åsiktskorridor och deplatformering av kritiker. Det är ett system som sköter sig självt i den nya woke-generationen.

Det Hexen666 antagligen vill belysa är att MSM alltid lyfter de värsta skräckprognoserna oavsett hur sannolika de är eller vilket eventuellt forskningsstöd eller motargument de har. Ta ex bränderna i Kalifornien nu, ja visst brinner det, men att det brinner så mycket beror i huvudsak på andra orsaker än något varmare och torrare klimat, nämligen sämre skogsskötsel och fler brandorsaker (dvs samma som i Australien). Och nu ska jag göra precis som du säger att vi gör hela tiden, länka till en blogg. Men innan du hackar på det, bemöt gärna påståendena i bloggen.

Och innan du börjar hacka på Boris Benulic kan du ögna igenom denna rapport, https://lhc.ca.gov/report/fire-mount...-sierra-nevada

En stor mängd argumentationsfel. Falska dikotomier och halmgubbar och påståenden utan referenser.
Det mest relevanta påståendet för trådens ämne är väl:
Citat:

Men det som sker i Kalifornien har egentligen inget att göra med växthuseffekten och användandet av fossila bränslen

Utan någon referens. Jag förstår inte hur ni kan nöja er med påståenden som inte backas upp av något annat än påståendet i fråga. Jag har ingen som helst förståelse för accepterandet av påståenden utan bakomliggande argument. Det är exakt det som innebörden av "taget från luften" förmedlar.
Citat:

Här är den riktiga lösningen på Kaliforniens och Australiens problem med bränder, men nej, ni gröngölingar tror på sagor om mikroskopiska ändringar i klimatet som lösning. https://www.youtube.com/watch?v=cWl68Iwnmu4&app=desktop
Inte bara bloggar du föll in på som en schmäck.
Citera
2020-09-18, 12:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det är många faktorer som saknas som inte gå att utläsa bara via en graf eller att infrastruktur och utrustning har förbättrats.
Ta stora branden 1910 som exempel som jag beskrev i ett tidigare inlägg idag. Skulle det gått att bekämpa en sådan brand med dagen utrustning när 3 miljoner acres brann upp på 6 timmar? Sätt det i perspektiv på bränderna i Kalifornien där ca 3,5 miljoner acres har brunnit under hela säsongen.

Du har förfarande inte släppt att detta är irrelevant för utvecklingen idag. Dels borde du ju skicka med en trovärdig referens för det du påstår, men det skulle inte göra påståendena relevanta. Om du fortfarande inte förstår varför det är irrelevant, så finns det inte mycket jag har att tillägga utöver det som redan sagts i frågan, tyvärr.
Citat:

Nej alarmism behövs inte i dessa fall då det används för att skrämma och att media kan sälja mer. Av politiker används det för att bevisa att dom skulle ha gjort bättre. Se t.ex Bidens lögner om Trump. Detta skulle ju omöjligt Trump kunnat stoppa, något parisavtal eller mindre kolutvining under hans presidentskap skulle inte haft någon effekt.

Huruvida "alarmism" behövs enligt dig handlar ju bara om dina subjektiva värderingar av vad som förtjänar att alarmeras om. Detta är inget fast och objektivt objekt utan beroende av värderingar av bland annat risker och hur man värderar det elden förstör och vilka konsekvenser den medför. Den ökande trenden i dessa områden är likväl skälet till alarmismen som du syftar på. Även om den inte är vidkommande för dig så är den det för många andra.
Citat:

Helt ärligt så förstår jag inte vad du yrar om.
Det är tämligen uppenbart.
Citera
2020-09-18, 12:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag försöker få lite perspektiv i det hela. Du kör på med din alarmism.
Du betraktar saker väldigt ytligt och drar dessvärre slutsatser av det. Om man skall kunna ha perspektiv och jämföra saker så måste man gå lite djupare. Studera de enskilda händelserna, vilka likheter finns det, vilka skillnader finns det? Hur påverkar detta resultatet i jämförelsen? Om olikheterna vid närmare studium visar sig vara stora, så blir en jämförelse väldigt fel, då jämför man äpplen med päron. jag försökte förklara detta för dig igår, men tydligen förstod du inte.

På 30-talet, som är ditt "perspektiv" hade man inte mycket motorfordon för att släcka bränder. Naturligtvis gjorde det att släckningsarbetet tog längre tid, elden kunde sprida sig till större områden. Man hade inte heller några varningssystem och hade betydligt mindre chans att evakuera folk i tid.
Vi har undan för undan skaffat oss betydligt bättre resurser och det gör att man inte kan göra jämförelser med bränder på 30-talet.
Det här har vi diskuterat förut, så det är märkligt att du kör på med samma felaktiga argument.

Bränderna i Kalifornien har ökat de senaste decennierna, enligt både experter och myndigheterna där.
Bränderna har också ökat i Sibirien, Australien och Brasilien. Vi hade också svåra bränder i Sverige 2018. Så det är ju en ökning av bränder globalt på många håll, där det är varmare och torrare än förut. Och det är vad klimatexperter och andra också har kommit fram till.

Det är verkligen mycket märkligt att du förnekar detta. Jag ser framför mig folk i filmer t ex som förnekar företeelser omkring dem. Att deras ekonomi håller på att haverera t ex. Eller att maken/makan är otrogen. En del kan leva i sådan förnekelse i många år.
Vi brukar skaka på huvudet åt det. Det verkar som du hör till den kategorin.

Det klokaste vi kan göra nu är att lära oss att hantera ökande bränder. Då måste vi studera vad som händer, undersöka konsekvenserna av ökningen och dra slutsatser av det.
Vad kan vi göra för att minska risken? Kan släckningsarbetet förbättras?

Citat:
Så det har aldrig hänt att det har blivit föroreningar av bränder tidigare, är det något nytt unik som har hänt här? Om det inte är nytt så är det alarmism.
Du kan väl åtminstone läsa vad jag skriver korrekt. Jag skrev att röken från normala skogsbränder inte brukar medföra hälsoproblem i någon större utsträckning.
Hur kan du då komma med ett sånt påstående?

Citat:
Du sa att om vi hade slutat släppa ut CO2 på 90-talet så hade allt varit bra.
Nej, det skrev jag inte heller. Tänker du hålla på så här, så är det meningslöst att diskutera med dig?
Jag skrev att om vi hade börjat minska utsläppen då, så hade bränderna antagligen inte blivit så omfattande som nu.
Citera
2020-09-18, 13:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag bemöter inte påståendena i bloggen, men jag vill diskutera skogsskötseln i USA.

De senaste 30 åren har den brandhärjade ytan i USA ökat från ca. 3½ miljoner acres till ca. 8 miljoner acres vilket syns här, https://www.nifc.gov/fireInfo/fireIn...otalFires.html
Så långt kan (brist på) skogsskötsel absolut vara en orsak till större brandspridning, men

Varför blir skogsskötseln allt sämre år efter år under 30 års tid?
Vad hände runt 1990 som gjorde att man just då började försämra skogsskötseln i hela USA?

Varför blir bränderna allt färre och allt större?
Antalet bränder minskar på 30 år från ca. 80 000 till ca. 60 000 medan medelstorleken ökar från ca. 50 acres/brand till ca. 100 acres/brand.

Varför varierar brandspridningen mera mellan åren de senaste 30 åren än tidigare?
Vissa år brinner det väldigt lite (4 milj acres) och andra år brinner det väldigt mycket (10 miljoner acres).

Jag har inget bra svar på någon av frågorna, men jag tror inte att sämre skogsskötsel ensamt kan liga bakom denna utveckling.
Sämre skogsskötsel kan absolut ge större bränder men det borde också ge flera bränder och inte färre.
Sämre skogsskötsel borde inte påverka brandspridningen radikalt olika vid olika år.
Jag har ingen rimlig förklaring till varför skogsskötseln började försämras runt 1990.
Citera
2020-09-18, 13:12
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Same old, same old... Inget om sakfrågorna, enbart ad hominem och gnäll på källan.
Så, var kommer påståendet ifrån:
Citat:
Men det som sker i Kalifornien har egentligen inget att göra med växthuseffekten och användandet av fossila bränslen
Kan du backa upp detta med en vetenskaplig referens?

Om inte, vad skiljer påstående från ett "taget ur luften"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in