Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Jag försöker få lite perspektiv i det hela. Du kör på med din alarmism.
Du betraktar saker väldigt ytligt och drar dessvärre slutsatser av det. Om man skall kunna ha perspektiv och jämföra saker så måste man gå lite djupare. Studera de enskilda händelserna, vilka likheter finns det, vilka skillnader finns det? Hur påverkar detta resultatet i jämförelsen? Om olikheterna vid närmare studium visar sig vara stora, så blir en jämförelse väldigt fel, då jämför man äpplen med päron. jag försökte förklara detta för dig igår, men tydligen förstod du inte.
På 30-talet, som är ditt "perspektiv" hade man inte mycket motorfordon för att släcka bränder. Naturligtvis gjorde det att släckningsarbetet tog längre tid, elden kunde sprida sig till större områden. Man hade inte heller några varningssystem och hade betydligt mindre chans att evakuera folk i tid.
Vi har undan för undan skaffat oss betydligt bättre resurser och det gör att man inte kan göra jämförelser med bränder på 30-talet.
Det här har vi diskuterat förut, så det är märkligt att du kör på med samma felaktiga argument.
Bränderna i Kalifornien har ökat de senaste decennierna, enligt både experter och myndigheterna där.
Bränderna har också ökat i Sibirien, Australien och Brasilien. Vi hade också svåra bränder i Sverige 2018. Så det är ju en ökning av bränder globalt på många håll, där det är varmare och torrare än förut. Och det är vad klimatexperter och andra också har kommit fram till.
Det är verkligen mycket märkligt att du förnekar detta. Jag ser framför mig folk i filmer t ex som förnekar företeelser omkring dem. Att deras ekonomi håller på att haverera t ex. Eller att maken/makan är otrogen. En del kan leva i sådan förnekelse i många år.
Vi brukar skaka på huvudet åt det. Det verkar som du hör till den kategorin.
Det klokaste vi kan göra nu är att lära oss att hantera ökande bränder. Då måste vi studera vad som händer, undersöka konsekvenserna av ökningen och dra slutsatser av det.
Vad kan vi göra för att minska risken? Kan släckningsarbetet förbättras?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Så det har aldrig hänt att det har blivit föroreningar av bränder tidigare, är det något nytt unik som har hänt här? Om det inte är nytt så är det alarmism.
Du kan väl åtminstone läsa vad jag skriver korrekt. Jag skrev att röken från normala skogsbränder inte brukar medföra hälsoproblem i någon större utsträckning.
Hur kan du då komma med ett sånt påstående?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Du sa att om vi hade slutat släppa ut CO2 på 90-talet så hade allt varit bra.
Nej, det skrev jag inte heller. Tänker du hålla på så här, så är det meningslöst att diskutera med dig?
Jag skrev att om vi hade börjat minska utsläppen då, så hade bränderna antagligen inte blivit så omfattande som nu.