Citat:
Ursprungligen postat av
Fangface
Är inte tillräckligt insatt i ämnet (eller intresserad för den delen), men vad görs mot skövlingen av regnskog? Borde inte det ha en rätt stor prio?
Varför ligger ALL fokus på koldioxidutsläpp (kan iofs svara på det själv; politik+ekonomi)?
Plastutsläpp i haven t.ex. Får man ordning på detta så blir det ju en kedjereaktion som enbart kan gynna ekosystemet, och om ekosystemet får fungera någorlunda naturligt så känns det som att det är en bra grej.
Nu säger jag inte att koldioxiden inte påverkar, men som det ser ut nu så känns det som att det är det enda som spelar någon roll.
Det finns ju så mycket annat.
Jag skulle vara mer positiv till div skatter o.d. till satsningar på klimatet om inte allt fokus låg på koldioxiden.
Jo, det är viktigt att bevara regnskogen eller egentligen alla skogar. Mig veterligen görs det inte tillräckligt på det området, många människor är beroende av inkomster från detta, så de behöver ersättning för att bevara regnskogen.
Plast och andra föroreningar är också viktiga att lösa, och som du säger måste vi se till att ekosystemen bevaras.
Det blir dock omöjligt att rädda klimatet utan att minska koldioxidutsläppen. Vi måste faktiskt se till att de blir noll netto inom några årtionden, annars kommer uppvärmningen att närma sig 2 grader eller mer. Med nuvarande åtgärder hamnar vi på ca 3,2 grader, enligt en färsk prognos och det är farligt mycket.