2022-12-05, 12:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Återigen ett argument from ignorance: Du kanske inte kan förkasta den hypotesen, men det beror på att du inte visat något intresse av att studera varför man gjort justeringarna.

Vi har bekräftelse i form av växtzoner som flyttar sig mot polerna, smältande glaciärer, varmare hav som stiger osv.
Åter angriper du mig som person och svarar på något helt annat (jmf punkt a och b i listan). Ingen har i sammanhanget ifrågasatt temperaturökningen.
Citera
2022-12-05, 14:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är fascinerande hur förutsägbara, enkelspåriga och tomma ni är. Ni följer precis de tre punkterna a), b) och c) i MidlifeMommys lista nedan (även om orden ”riktiga experter” används istället för Rockström).
Hypotesen att de stora justeringarna av mätdata från 1940 och framåt inte har motsvarighet i verkligheten kan inte förkastas. Ett sådant scenario innebär en annan korrelation mellan temperatur och CO2, vilket skulle göra dagens modeller och prognoser ogiltiga.

Man kan med fog säga att hela dagens klimatnarrativ hänger på dessa justeringar. Med en annan korrelation mellan temperatur och CO2 blir förutsättningarna annorlunda. Varför litar så många blint på dessa justeringar som de uppenbarligen själva inte förstår?

Vem är det nu som är en elak mobbare och ger sina motparter nedsättande beskrivningar va?

Och nej, jag svarar inte på något annat. Du påstod felaktigt att kritiken som riktats mot rapporten från riktiga experter huvudsakligen riktade in sig på dess upphovsman snarare än dess innehåll, och jag rättade dig (en andra gång eftersom det inte gick in i ditt huvud första gången (och uppenbarligen inte den andra heller)).

Jag rekommenderar dig ytterligare en gång att läsa vad forskare säger om den där löjliga rapportens slutsatser, istället för att fortsätta upprepa dess bisarrt felaktiga påståenden som om du vore en dement gubbe på ett boende.
Senast redigerad av anomalign 2022-12-05 kl. 14:17.
Citera
2022-12-05, 15:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vem är det nu som är en elak mobbare och ger sina motparter nedsättande beskrivningar va?

Och nej, jag svarar inte på något annat. Du påstod felaktigt att kritiken som riktats mot rapporten från riktiga experter huvudsakligen riktade in sig på dess upphovsman snarare än dess innehåll, och jag rättade dig (en andra gång eftersom det inte gick in i ditt huvud första gången (och uppenbarligen inte den andra heller)).

Jag rekommenderar dig ytterligare en gång att läsa vad forskare säger om den där löjliga rapportens slutsatser, istället för att fortsätta upprepa dess bisarrt felaktiga påståenden som om du vore en dement gubbe på ett boende.
Att påvisa ert faktiska agerande är givetvis inte att vara en ”elak mobbare” eller att ge ”nedsättande beskrivningar”.

Du och dina gelikar svarar på annat genom att driva diskussionen från sakfrågan som handlar om den stora skillnaden mellan rådata och justerad data.

Du fortsätter med personangrepp genom att framställa saken som att jag inte läst kritik, vilket är både nedsättande och lögnaktigt.

Du kringgår systematiskt sakfrågan, du angriper mig på lögnaktiga grunder och du hänvisar svepande till ”forskare” utan att på något sätt precisera kritiken. Det du skriver är så svepande att det skulle kunna tillämpas på vilken fråga som helst oavsett ämnesområde. Du följer den generiska mallen du och dina gelikar använder i alla sammanhang.
Citera
2022-12-05, 17:18
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Att påvisa ert faktiska agerande är givetvis inte att vara en ”elak mobbare” eller att ge ”nedsättande beskrivningar”.

Du och dina gelikar svarar på annat genom att driva diskussionen från sakfrågan som handlar om den stora skillnaden mellan rådata och justerad data.

Du fortsätter med personangrepp genom att framställa saken som att jag inte läst kritik, vilket är både nedsättande och lögnaktigt.

Du kringgår systematiskt sakfrågan, du angriper mig på lögnaktiga grunder och du hänvisar svepande till ”forskare” utan att på något sätt precisera kritiken. Det du skriver är så svepande att det skulle kunna tillämpas på vilken fråga som helst oavsett ämnesområde. Du följer den generiska mallen du och dina gelikar använder i alla sammanhang.

Du har fått "sakfrågan" förklarad för dig så många gånger vid det här laget att det nästan känns hopplöst att göra det igen när du antingen inte läser eller begriper text. (Du borde kanske gå över till att äta giftfria kritor.)

Rapporten är skräp, och inte därför att dess författare är amatörer, utan för att den är ovetenskaplig och vilseledande. Skillnaden mellan rådata och justerad data är faktiskt att den justerade är lägre som helhet, så om vi ska betrakta vetenskapen genom dina okunniga och paranoida glasögon så försöker de snarare om något att dölja uppvärmningen, än blåsa upp den. Så hur förklarar du det, va va?

Ytterligare en granskning av artikeln där ett antal klimatforskare går igenom dess påståenden:

Citat:
SUMMARY
This Breitbart article by James Delingpole claims that the observed warming of Earth’s surface temperatures is largely a fabrication by scientists who have altered the measurements. The source for this claim is a document written by three individuals who have no track record of publishing scientific research on the topic, and have not submitted their work to peer-reviewed scientific journals, but simply uploaded a pdf on a wordpress blog.

Scientists who reviewed the article found that its claims are false and misleading. Data are indeed adjusted to accurately account for things like changes in the instruments used to make measurements or the relocation of weather stations. However, the impact of these adjustments on the global temperature record is actually small, and the warming trend of the last century would appear to be larger without the adjustments, in contradiction with the claims in the Breitbart article.

https://climatefeedback.org/evaluati...es-delingpole/
Citera
2022-12-05, 18:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är fascinerande hur förutsägbara, enkelspåriga och tomma ni är. Ni följer precis de tre punkterna a), b) och c) i MidlifeMommys lista nedan (även om orden ”riktiga experter” används istället för Rockström).
Jag kan bara beklaga att du demonstrerar vad jag skrev så väl. Återigen tomma påståenden utan spår av bakomliggande argument för att stödja påståendena.

Fundera över din metod ett varv till.

Du har påstått en massa saker. Vilket är vitt skilt från att påvisa något.

Varför du är en förnekare, varför nu det skulle upplevas nedsättande, är till skillnad från dina argumentationsfel, motiverat med argument. Det är också betydligt mer relevant och konstruktivt än det du presenterar ("dumhuvud!") i ett metaperspektiv. Det är de avgörande skillnaderna.

Nedan är också adresserat till Totius.
Citat:
Du har fått "sakfrågan" förklarad för dig så många gånger vid det här laget att det nästan känns hopplöst att göra det igen när du antingen inte läser eller begriper text. (Du borde kanske gå över till att äta giftfria kritor.)

Rapporten är skräp, och inte därför att dess författare är amatörer, utan för att den är ovetenskaplig och vilseledande. Skillnaden mellan rådata och justerad data är faktiskt att den justerade är lägre som helhet, så om vi ska betrakta vetenskapen genom dina okunniga och paranoida glasögon så försöker de snarare om något att dölja uppvärmningen, än blåsa upp den. Så hur förklarar du det, va va?

Ytterligare en granskning av artikeln där ett antal klimatforskare går igenom dess påståenden:

Detta framgår också i nasa-länken som Totius hänvisar till. Där de också beskriver i lekmannatermer, ganska ingående, varför justeringar görs.

Det märkliga blir att Totius inte läst sina egna referenser innan han försöker ge sken av att de stödjer varandra. Han går istället för den vetenskapliga organisationen NASA, på en opublicerad pdf, återfunnen på en förnekarblogg, sågad av experter, för att ignorera vad NASA faktiskt skriver om saken.
Jag har påpekat tidigare för Totius att NASA faktiskt presenterar i Totius referens att justeringarna faktisk innebär en lägre trend och inte högre, än ojusterade data. Men också att det är i huvudsak metoden, snarare än resultatet som behöver granskning.
Detta var Totius svar på det argumentet. Ett argumentationsfel. Det saknas inte bara argument. Det är även helt irrelevant.
Citat:
Dumheter, som vanligt från dig.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Om inte det är förnekelse vet jag inte vad som skulle vara.

Du ser Totius, det går att argumentera varför du är en förnekare. Det finns en uppsjö av dokumenterat underlag i tråden att hänvisa till som helt enkelt stödjer en sådan position.
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-05 kl. 18:51.
Citera
2022-12-05, 20:21
Medlem
Det finns exempel där NASA har fejkat uppvärmning.

SMHI:s justeringar står för uppskattningsvis 0,1 till 0,2 graders uppvärmning sedan 1860-talet.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.18...vs-rawdata.png
Citera
2022-12-05, 20:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Det finns exempel där NASA har fejkat uppvärmning.

Ja, med förnekarmetoden skulle det väl fastslås direkt och utan eftertanke att NASA är klimatförnekare som justerat ned trenden.

Men vi vetenskapligt orienterade inser att den metoden inte är särskilt lockande.

Sveriges temperaturtrend.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-...peratur-1.2430
Citera
2022-12-05, 21:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag kan bara beklaga att du demonstrerar vad jag skrev så väl. Återigen tomma påståenden utan spår av bakomliggande argument för att stödja påståendena.

Fundera över din metod ett varv till.

Du har påstått en massa saker. Vilket är vitt skilt från att påvisa något.

Varför du är en förnekare, varför nu det skulle upplevas nedsättande, är till skillnad från dina argumentationsfel, motiverat med argument. Det är också betydligt mer relevant och konstruktivt än det du presenterar ("dumhuvud!") i ett metaperspektiv. Det är de avgörande skillnaderna.

Nedan är också adresserat till Totius.

Detta framgår också i nasa-länken som Totius hänvisar till. Där de också beskriver i lekmannatermer, ganska ingående, varför justeringar görs.

Det märkliga blir att Totius inte läst sina egna referenser innan han försöker ge sken av att de stödjer varandra. Han går istället för den vetenskapliga organisationen NASA, på en opublicerad pdf, återfunnen på en förnekarblogg, sågad av experter, för att ignorera vad NASA faktiskt skriver om saken.
Jag har påpekat tidigare för Totius att NASA faktiskt presenterar i Totius referens att justeringarna faktisk innebär en lägre trend och inte högre, än ojusterade data. Men också att det är i huvudsak metoden, snarare än resultatet som behöver granskning.
Detta var Totius svar på det argumentet. Ett argumentationsfel. Det saknas inte bara argument. Det är även helt irrelevant.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Om inte det är förnekelse vet jag inte vad som skulle vara.

Du ser Totius, det går att argumentera varför du är en förnekare. Det finns en uppsjö av dokumenterat underlag i tråden att hänvisa till som helt enkelt stödjer en sådan position.
För det första så gäller analysen en artikel i Breitbart och inte främst rapporten. För det andra är problemet som jag tar upp just att justerad data är lägre. Hur kan det komma sig att ni inte förstår det? Läser ni inte vad jag skriver?
Citera
2022-12-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, med förnekarmetoden skulle det väl fastslås direkt och utan eftertanke att NASA är klimatförnekare som justerat ned trenden.

Men vi vetenskapligt orienterade inser att den metoden inte är särskilt lockande.

Sveriges temperaturtrend.

Ett diagram som sträcker sig under hela den långa perioden mellan åren 1860-2020 ca, men av någon anledning använder man just 1961-1990 som något slags riktvärde, varför kan man undra …

Skulle helhetsintrycket blivit annorlunda med något annat tidsspann? Och varför utgår man från 1988 när man talar om rekord?

Lite kritiskt tänkande kan man väl ändå förvänta sig av ”vetenskapligt orienterade”?
Jaså, inte det.

Hur var det f.ö. med nedjusteringen av det rekordvarma 1930-talet för att skapa illusionen av en brant uppgång under hela förra seklet?

*
Läste f.ö. ett inlägg från någon som ansåg att man borde JO-anmäla SMHI. Stämmer det att deras nuvarande GD inte ens är meteorolog?

Eller var det viktigare med ”rätt” partibok/värdegrund även där?
Citera
2022-12-05, 22:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
För det första så gäller analysen en artikel i Breitbart och inte främst rapporten. För det andra är problemet som jag tar upp just att justerad data är lägre. Hur kan det komma sig att ni inte förstår det? Läser ni inte vad jag skriver?

Nej, det stämmer inte att det handlar om "en artikel i Breitbart". Det handlar om den där "rapporten" du eller någon annan postade länk till. Breitbart skrev om rapporten, men det som avhandlas i granskningen är inte artikeln, utan rapporten, vilket du skulle veta om du tog dig tid från att mumsa kritor och faktiskt läste någonting.
Citera
2022-12-05, 22:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte att det handlar om "en artikel i Breitbart". Det handlar om den där "rapporten" du eller någon annan postade länk till. Breitbart skrev om rapporten, men det som avhandlas i granskningen är inte artikeln, utan rapporten, vilket du skulle veta om du tog dig tid från att mumsa kritor och faktiskt läste någonting.
Så länge du inte fattar att problemet är att justerad data är lägre än rådata är allt du skriver fullständigt irrelevant. Du gör dig bara till åtlöje.
Citera
2022-12-05, 22:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ett diagram som sträcker sig under hela den långa perioden mellan åren 1860-2020 ca, men av någon anledning använder man just 1961-1990 som något slags riktvärde, varför kan man undra …

Skulle helhetsintrycket blivit annorlunda med något annat tidsspann? Och varför utgår man från 1988 när man talar om rekord?
Nej, helhetsintrycket hade inte blivit annorlunda, förutsatt att den som läser förstår vad den läser, vilket är rätt vanligt att förnekare inte gör. Referensperioden ska man ha i åtanke när man tittar på vilken uppvärmning som skett under en viss tid, tillexempel 1900 talet eller förindustriell period. Det är likvärdigt med en offset, som flyttar ned temperaturkurvan när man flyttar fram referensperioden och tvärtom när man flyttar den bakåt i tiden. Detta är en effekt av att det blivit och blir varmare och varmare.

Vad menar du med att man utgår från år 1988 när man talar om rekord?

Detta anser jag vara högst trivialt.

Citat:
Lite kritiskt tänkande kan man väl ändå förvänta sig av ”vetenskapligt orienterade”?
Jaså, inte det.
Jo, men det tycker jag att du kan förvänta dig.
Citat:
Hur var det f.ö. med nedjusteringen av det rekordvarma 1930-talet för att skapa illusionen av en brant uppgång under hela förra seklet?
30 talet var inte rekordvarmt. Berätta nu hur det var med det istället för att ställa retoriska frågor och försöka framställa dig själv som överlägsen. Du förstår inte ens referensperioder.

Här finns den nasalänk som Totius refererat till. Läs gärna den i sin helhet så framgår varför temperaturjusteringar görs.
https://climate.nasa.gov/ask-nasa-cl...ature-records/

SMHI skriver också om det här

Det ni måste vända er mot är återigen metoderna och inte resultatet.

Här är ett exempel där ni kan börja.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2018JD029522

As the data sets have grown in recent years (through digitization and synthesis of previously separate data streams; Freeman et al., 2016; Rennie et al., 2014; Thorne et al., 2018)

Skumma tillexempel gärna igenom referenserna i ovanstående stycke också.
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-05 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in