Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Klimatkänsligheten är egentligen klimatsystemets temperaturrespons till en förändring av strålningsbalansen, sk. forcing [W/m2]. Forcingen kan tex vara en förändring av soleffekten, molnigheten, mängden damm/partiklar i atmosfären, halten av växthusgaser, eller en kombination. Men i och med att klimatvetenskapen fokuserar på att studera effekten av CO2 så använder man ofta klimatkänsligheten till att betyda temperaturökningen från en dubblering av koldioxidhalten, som du skriver. Det är klimatkänsligheten för en forcing på ca 3,7W/m2.
Det är nog inte så enkelt. Olika känslighete för olika forcingar är väl inte orimligt? Om man exempelvis ser till molsnkovic-cyklerna är det inte mycket forcing att tala om öht (från förhållandet mellan sol och jord). Det som händer där är att solstrålningen fördelas på ett annat sätt över tid, över jorden och att koldioxiden sedan börjar öka och de feedbacks som det för med sig. Olika forcings kan nog föra med sig olika feedbacks och förmodligen olika känsligheter.
Men detta är ju inte relaterat till min fråga.
Citat:
Jag tvivlar såklart då och då på min uppfattning, ibland väldigt ofta.
Falsk ödmjukhet. Fint.
Citat:
Det är väl naturligt om man går emot en majoritet. Men jag kan inte landa i något annat än att forskningen jag läst och hänvisat till ger en bättre förklaring till klimatförändringarna än den forskning IPCC hänvisar till.
Jag ser att du ihärdigt skriver inlägg med syftet att försöka få alla att tänka lika. Jag tror inte att det vore bra. Alla bör få studera och tänka själv.
Jasså? Ptja, jag antar att du kanske behöver ett mer vetenskapsvänligt tankesätt för att komma till bättre vetenskapligt förankrade idéer?
Citat:
Om IPCC börjar använda sig av forskning som ger rimligare förklaringar till klimatförändringarna kommer säkert allt fler ställa sig bakom den forskningen.
Det finns inget orimligt med IPCCs sammanställningar. Det utvärderar och samanfattningar forskning på områdets olika delar. Din utvärdering där du läst ett tre par olika forskare (Nir Shaviv, Scafetta och kanske Nikolov/Volokin?). Men det är ju inte heller ett svar på min fråga.