Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-27, 13:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag anmärker på att vetenskapen smutsas ner med popideologi. Jag har förståelse för att gemene man flummar ut i tankar kring klimat och miljö, det är naturligt, men jag anser att IPCC endast bör ägna sig åt klimatvetenskap.
Du vet inte ens vad vetenskap är. Eller hur man bedömer vad som är vetenskap och vilket vetenskapligt genomslag rapporterna har. Du sade det ju själv.

Förövrigt är det inte organisationen ipcc som är vetenskaplig. Rapporterna däremot. De är forskningssammanfattande som får mycket stort vetenskapligt genomslag. Det är precis vad som försöker bortförklaras av alla dessa irrelevanta konspirationsteorier.

Tänk så här.
Vi har vetenskap.
Vi har fotboll.

Vi har folk som tittar på fotboll, kommenterar och skriver om fotboll.

Det ni gör är att leta domarskandaler i superMac och bullen för att ogiltigförklara fotbollsVM. Ni tittar inte ens på rätt match. Vetenskap är vetenskap. Du faller för konspirationsteorier eller andra irrelevanta argument för att ogiltigförklara den.

Sedan har vi Totius som tror att han refererar till vetenskap och att det är viktigt att basera sig på vetenskap. Samtidigt som hela forskningsläget på relaterade områden är så korrumperade att de inte bör litas på. Ser du självmotsägelsen i detta?
Citera
2024-03-27, 13:21
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det ni gör är att
Halmgubbar och misstänkliggöranden. Du har helt missuppfattat var jag står.
Citera
2024-03-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
För att det är hastigheten på förändringarna som innebär ett problem.

Att jorden skulle "gå under" för att det blir varmare är ju bara domedagstrams som klimataktivister fått för sig. Snabba förändringar ger dock stora bekymmer i olika delar av världen. Det kan bli torka på platser med väldigt mycket folk osv.

Uppvärmningstakten har dock inte varit ovanligt hög de senaste årtiondena jämfört med tidigare när man rekonstruerar temperaturen 2000 år tillbaka.

https://i.ibb.co/vBgJQ3S/Composite-L...-And-Delta.png

Det enda ovanliga är att flera uppvärmningsperioder kommit tätt in på varandra.

Dessutom, angående uppvärmningstakt, bor de flesta människor nära ekvatorn, och där svänger temperaturen mindre än den gör närmare polerna (som figuren visar, 30°N till 90°N).

Något man får ta i beaktning är också att den nuvarande interglacialen är i en avsvalnande fas enligt Milanković-cyklerna. Jorden kommer att svalna i minst 5000 år innan det vänder. Lite extra koldioxid som gör att den kallaste fasen i cykeln blir lite mildare är inte fel..
Citera
2024-03-27, 13:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Halmgubbar och misstänkliggöranden. Du har helt missuppfattat var jag står.
Det är väl ingen halmgubbe? Peka ut den isf och förklara varför det är en halmgubbe.
Citera
2024-03-27, 13:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det är väl ingen halmgubbe? Peka ut den isf och förklara varför det är en halmgubbe.
Nu jävlas du bara och slösar min tid.

Varför ska IPCC ägna sig åt genus?
Citera
2024-03-27, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det finns mycket vi inte känner till. Huruvida vi driver uppvärmningen är dock inte en av dem. Och vad som händer om vi fortsätter att förstärka växthuseffekten vet vi också. Det blir varmare. Exakt hur snabbt, vilka exakt vilka konsekvenser och när de kommer, vad vi kan göra (exvis SAI), och en massa andra frågor, som vad som driver klimatförnekelse och betydelsen av denna för policys osv osv forskas det mycket om.

Vad som driver förnekelse mot dogmer forskas det alldeles för lite om. Man kan ta en förenklad jämförelse mellan två olika observationer som förändrats olika från samma utgångsläge:

A. -1, -2, -3, +3, +2, +10 --> A'. -1, -2, -3, +2, +3, +12

B. -1, -2, -3, +3, +2, +10 --> B'. 0, -1, -1, +2, +3, +10
Vilket observationsområde har blivit varmast om man använder ett aritmetiskt medelvärde, A eller B?
Citera
2024-03-27, 14:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu jävlas du bara och slösar min tid.

Nej, jag jävlas inte. Peka ut halmgubben eller gubbarna. Jag har uppenbart missförstått något, men jag vet inte vad.

Citat:

Varför ska IPCC ägna sig åt genus?
Det är off topic. Men jämställdhet är något de flesta seriösa arbetsgivare och organisationer arbetar med. Även universitet, sjukhus och ja, alla. Menar du att det gör rapporterna ovetenskapliga? Trots att du inte kan avgöra den vetenskapliga tyngden de har?
Citera
2024-03-27, 15:39
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du referar dock ofta till IPCC som vetenskaplig källa, är du bekväm med att de ägnar sig åt genusmög som extraknäck?

Ingen aning om IPCC ägnar sig åt genusmög som extraknäck, vad denna fras nu ens betyder. 😹 Men det IPCC gör är en storskalig forskningssammanställning över klimatforskningen. De sammanställer alltså den publicerade och peer reviewade forskningen inom området.

IPCCs rapporter är inte perfekta men de är den ojämförligt bästa källan kunskap vi har idag om vad som är känt inom klimatforskningen.
Citera
2024-03-27, 17:29
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Uppvärmningstakten har dock inte varit ovanligt hög de senaste årtiondena jämfört med tidigare när man rekonstruerar temperaturen 2000 år tillbaka.

https://i.ibb.co/vBgJQ3S/Composite-L...-And-Delta.png

Det enda ovanliga är att flera uppvärmningsperioder kommit tätt in på varandra.

Dessutom, angående uppvärmningstakt, bor de flesta människor nära ekvatorn, och där svänger temperaturen mindre än den gör närmare polerna (som figuren visar, 30°N till 90°N).

Något man får ta i beaktning är också att den nuvarande interglacialen är i en avsvalnande fas enligt Milanković-cyklerna. Jorden kommer att svalna i minst 5000 år innan det vänder. Lite extra koldioxid som gör att den kallaste fasen i cykeln blir lite mildare är inte fel..

Fast att det skett förut innebär ju inte att det är oproblematiskt?

Att många människor bor i områden som påverkas av tropiska stormar och monsuner (som också påverkas av havets temperatur) är ju inte heller oproblematiskt.

Jag sällar mig knappast till dom som tror att vi står nära någon slags utplåning pga klimatförändringar, men vi får nog vara beredda på ekologiska kollapser runt om i världen som kan ha olika effekt för människor och djurliv. Förmodligen kommer ett antal regioner bara gynnas av en högre medeltemperatur.
Citera
2024-03-27, 17:31
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vi hade nästan lika snabb uppvärmning under första halvan av 1900-talet INNAN CO2-halten hade börjat öka nämnvärt. Av historien framgår vidare att stora förändringar har förekommit hela tiden och är det normala tillståndet. Det som har ändrats är att de nu finns över 8 miljarder människor på jorden.

Har du källor på det där påståendet? Jag kollar NASAs grafer och det stämmer ju inte med vad jag ser där.
Citera
2024-03-27, 19:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Fast att det skett förut innebär ju inte att det är oproblematiskt?

Att många människor bor i områden som påverkas av tropiska stormar och monsuner (som också påverkas av havets temperatur) är ju inte heller oproblematiskt.

Jag sällar mig knappast till dom som tror att vi står nära någon slags utplåning pga klimatförändringar, men vi får nog vara beredda på ekologiska kollapser runt om i världen som kan ha olika effekt för människor och djurliv. Förmodligen kommer ett antal regioner bara gynnas av en högre medeltemperatur.

Naturligtvis har ju människan, genom att bosätta sig för nära vatten och även täppt igen naturliga vattenflöden, skapat grund för översvämningar. Det talas ofta om biologisk mångfald. det gick ju tydligen bra för livet på planeten trots att dinosaurerna dog ut. Talar väl för att det finns väl inbyggda anpassningsmekanismer.

När det sedan häller människans påverkan så är den ju i felmarginalen jämfört med de planetariska förhållanden som råder. Om det skulle ske minsta rubbningar från det normala avseende Jupiters och Saturnus samspel med solen vore effekterna förödande. Likaså innehåller ju Jorden i sig själv inre krafter som skulle kunna ödelägga alla livsförutsättningar i en mycket snabb process.

»Klimatkatastrofen« är bara ett i raden bland alla aktivistengagemang för att anklaga de »rika« för allt ont.

https://oxfam.se/klimatojamlikhet/
Citera
2024-03-27, 19:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naturligtvis har ju människan, genom att bosätta sig för nära vatten och även täppt igen naturliga vattenflöden, skapat grund för översvämningar. Det talas ofta om biologisk mångfald. det gick ju tydligen bra för livet på planeten trots att dinosaurerna dog ut. Talar väl för att det finns väl inbyggda anpassningsmekanismer.

När det sedan häller människans påverkan så är den ju i felmarginalen jämfört med de planetariska förhållanden som råder. Om det skulle ske minsta rubbningar från det normala avseende Jupiters och Saturnus samspel med solen vore effekterna förödande. Likaså innehåller ju Jorden i sig själv inre krafter som skulle kunna ödelägga alla livsförutsättningar i en mycket snabb process.

»Klimatkatastrofen« är bara ett i raden bland alla aktivistengagemang för att anklaga de »rika« för allt ont.

https://oxfam.se/klimatojamlikhet/
Ja, det är ett rätt känsligt system. Ingen är riktigt säker vad det i långa loppet innebär att öka växthuseffekten på det sätt som sker just nu. Och vad gör det väl om vi har död på några arter, inklusive oss själva, när massutrotningar skett tidigare. Under PETM exempelvis där orsakerna har stora likheter med det vi ser idag. Bara att det går någon tiopotens snabbare idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paleoc...hermal_Maximum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in