Citat:
Ursprungligen postat av
Kanaltrollet
Exakt så är det. Tyvärr.
Jag håller också med ormbiten och det han/hon skriver i sitt inlägg.
Likväl som det du skriver om befolkning och påverkan av befolkningsökning Vit-Brandbil och hur den globala ökade konsumtionen av resurskrävande ”förbrukningsvaror” som telefoner, datorer, bilar, elsparkcyklar (listan kan bli hur lång som helst) påverkar i det längre perspektivet.
Hörde på nyheterna i morse om hur UK ska satsa på att bekämpa fattigdomen inom landet. Allt var så dyrt och folk hade det riktigt knapert.
Man intervjuade en mamma som hade det mycket svårt att få det att gå ihop. Barnen led av att inte ha samma förutsättningar som andra barn (mat och materiella). Sen på slutklämmen nämnde hon att hon hade FEM barn.
Jag bytte kanal.
Ja, vad ska man säga. Människor klagar att de inte har råd men ändå ska de fortplanta sig på löpande band.
Tyvärr är det många gånger fel människor som fortplantar sig också då de fortfarande lever kvar i bara ett fåtal av barnen ska nå vuxen ålder, idag gör tyvärr för många det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Tanken är typ god... Men det spelar sannolikt ingen roll om det är 6,5 miljarder människor på planeten eller om det är 8 miljarder. I alla fall inte om dom 6,5 miljarderna jagar en evig tillväxt och en starkt ökande konsumtion.
Skulle man idag minska antalet människor med typ 20 procent så skulle vi bara komma tillbaka till antalet människor som fanns typ år 2005-2006. Då fanns det runt 6,4 miljarder människor.
År 2000 passerade planeten 6 miljarder människor.
1970 är inte så himla länge sedan... Då fanns det runt 3,7 miljarder människor på planeten.
1950 är inte heller så länge sedan... Då fanns det runt 2,5 miljarder människor på planeten.
Jordens befolkningsökning har varit brutal dom senaste hundra åren.
Från 1,8 miljarder år 1920 till idag runt 8 miljarder.
Antalet människor skulle nog behöva gå tillbaka till den mängd som fanns när typ den industriella revolutionen började ta sin fart.
Runt 1850 beräknar man att det fanns 1,2 - 1,3 miljarder människor på planeten.
Där någonstans kanske den globala uppvärmningen ha en chans, men jag tvivlar på det då planeten alltid har gått igenom varma och kalla perioder.
Nähepp. Nu ska jag ut och konsumera lite Black week prylar!
Tillväxtmotorn måste hållas igång!
Du har rätt, jag var för snäll när jag sa 20% men var ändå rädd att jag skulle få mängder med påhopp för att jag var rå och att jag själv borde ställa mig till förfogande och avsluta livet.
Att hela tiden tänka tillväxt och att det endast går att göra genom att vara fler är den första idiotin som behöver tittas på. De flesta industrier automatiseras hela tiden och ser man på antalet anställda på arbetsplatser så kämpar man hela tiden efter att bli färre människor som producerar mera för billigare peng.
Nu kommer också AI som säkerligen kommer frigöra en hel del tid för enklare sysslor så vi kommer snart inte längre ha behov av mängder av anställda som producerar. Den svarta fabriken kommer snart att finnas där allt är nedsläckt och produktionen fortgår pga robotar och automation. Musk försöker har jag för mig men vet inte exakt hur långt han kommit med teslafabriken.
Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Ineffektivt - de gamla ska ju ändå dö.
Bättre att ta kvinnor mellan 15 och 45. Hälften av alla mellan 15-41 och sedan en avtrappning med 10% för varje årskull. 46 år och äldre får inte bidra till att uppnå målet.
För varje ny årskull 15-åringar tar man sedan bort hälften. Det blir ungefär 20 % av befolkningen i unga länder som Kongo, men i Sverige inte alls lika många.
Fördelen med att ta bort sjuka och gamla är att vården kräver många människor så där finns vinsten med att ta bort de gamla. Personalen inom vården kan då också halveras och de andra kan göra annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Korv-Bajs
Förslag:
- Lura i människor att Jorden håller på att gå under så att det inte är någon mening med att skaffa barn.
- Lura i kvinnor att dom egentligen är män och att dom måste operera bort sina kvinnliga fortplantningsorgan.
- Lura i män att dom egentligen är kvinnor och att dom måste operera bort sina manliga fortplantningsorgan.
- Lura i människor mediciner och vacciner som dom dör av.
- Ge människor så mycket onyttig mat att dom äter ihjäl sig.
- Mata människor med så mycket porr att dom tappar lusten att knulla själva.
- Få människorna att sluta tänka själva genom att lura människorna att låta datorer tänka åt dom.
Världen lurar alla tydligen.