Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Som jag skrev alltså. Det är ju inte riktigt som att alla faktiska klimatforskare (Viños är inte klimatforskare) som publiceras i annat än rovtidsskrifter och lyfter sig själva eller sina vänner i lobbygrupperna genom självciteringar, alla är knutna till organisationer som WWF eller vilka organisationer du nu vill associera dem till. Såklart lobbyorganisationer behöver alla med akademiska meriter de kan hitta. Det är ju där auktoritetsargumentet kommer in när vi har ett helt forskningsläge som visar annorlunda.

Det handlar inte om auktoriteter. Det handlar om att observationer inte kan förklaras av den etablerade vetenskapen. Det behövs inte någon auktoritet för att ge "tyngd" åt det. Bara titta på observerad data. Och det är inte någon enstaka dataserie, utan ett flertal:
-Ocean heat content
-Sea surface temperature
-Sea level (tide gauges)
-Sea level (satellite altimetry)
Dessa variar 10 ggr mer än förväntat enligt TSI. Eftersom att den etablerade vetenskapen inte har någon förklaring till detta anser jag att den etablerade vetenskapen saknar något fundamentalt.

Du verkar mena att forskningsläget inom den etablerade vetenskapen är enormt starkt. Att den etablerade vetenskapen är en auktoritet. Och att man därför direkt bör ta forskningsläget inom den etablerade vetenskapen som "sanning". Samt avfärda all avvikande forskning med automatik. Förstår jag dig rätt då?

En stor del av upptäckterna inom vetenskapen måste väl ha gjorts av enstaka forskare? Ska deras forskning bara ses som avvikande och sedan glömmas bort?
Det är säkert just det som händer i många fall.

Det måste väl finnas utrymme för att diskutera forskning som ännu inte blivit etablerad?
Speciellt när hypotesen passar bättre med observationerna?
I det här fallet handlar det om att man funnit att, vid hög solaktivitet, absorberas mer solstrålning, och mindre värmestrålning förloras ut i rymden. Vilket förklarar observationerna att 10ggr mer värme går ned i haven än enligt TSI. Och minskar osäkerheten vid bestämning av klimatkänsligheten. Sådana hypoteser måste väl anses lovande och starka kandidater för att accepteras som del av forskningsläget?
Senast redigerad av suppose 2024-11-20 kl. 22:47.
Citera
2024-11-21, 01:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Klimatförändringarna blir bara svårare och svårare att förneka!

NU HAR DET BÖRJAT SNÖA OCKSÅ!
Citera
2024-11-21, 06:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vad kommer att stå som vinnare innan seklet är slut?

Blir det ett tillrättakommande med den globala uppvärmningen?
Eller blir det den eviga tillväxten där människor hela tiden tillverkar och konsumerar på samma sätt som man gör idag?

ALL form av tillverkning och produktion som människan gör lär ju ha en negativ inverkan på planeten och den globala uppvärmningen.

Att tillverka varor i fabriker i Asien och frakta varor i form av kläder, elektronikprylar eller vad det än må vara, runt hela planeten kan ju aldrig bli ett plus för planetens uppvärmning.

Enda sättet att få människor att sluta konsumera lär ju sannerligen vara att göra människor fattigare så att dom helt enkelt inte har råd att konsumera.

Ingen ny mobiltelefon varje år. Inga nya modekläder eller modeväskor på H/M eller NK varje månad. Inte några miljardrekord varje år på julklappar, inga resor kors och tvärs över planeten, inga nya bilar vart femte år.

Tänk bara lite smått och fundera över allt som säljs i butiker varje dag som ligger på handelsområden i städerna... Butiker som tex Biltema, Jula, Rusta, dollarstore, H/M, Ikea, Clas Ohlsson, Elgiganten med flera, med flera.

Precis var enda pryl som säljs har egentligen haft en negativ inverkan på planeten då prylen har tillverkats i en fabrik som kräver stora mängder av råvaror och elproduktion.

Elproduktion som tex kommer från vindkraft där man först har producerat råvaror för att kunna bygga ett vindkraftverk som fylls med hundratals liter hydraulolja och där man skövlar skog för att resa upp kraftverket någonstans ute i skogen där djurlivet förpassas bort från platsen. Allt i klimatets namn.

Eller byggnationen över stora arealer med solenergi, där man först producerar råvaror ur gruvor för att kunna tillverka miljontals solpaneler som sätts ut över arealer där det tidigare har varit jordbruk och matprodution..

Ja vad blir segraren innan seklet är till ända?

Blir det den eviga tillväxten och den eviga konsumtionen? Eller blir det ett tillrättakommande med den globala uppvärmningen?

Personligen så vill jag påstå att klimatet har inte en chans mot den eviga tillväxten och den eviga konsumtionen!! Inte ens en suck av en chans!

Den eviga tillväxten sopar banan med allt!

Du fick med mycke i ditt inlägg och jag håller med dig på allt men det finns en lösning men den är inte kul.
Vi behöver bli färre människor på jordens yta och på det sättet rädda klimatet till viss del.

Hur det ska gå till kan jag tyvärr inte svara på men minst 20% behöver raderas och gärna då jämt över alla åldrar, alla länder och alla klasser.
Det enklaste är att börja med dem som redan nu är sjuka och har kort tid kvar att leva likt man gör på många arbetsplatser när det ska dras ned. Resten blir värre men livstidsdömda brottslingar är väl en bit på väg.
Andra förslag?
Citera
2024-11-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du fick med mycke i ditt inlägg och jag håller med dig på allt men det finns en lösning men den är inte kul.
Vi behöver bli färre människor på jordens yta och på det sättet rädda klimatet till viss del.

Hur det ska gå till kan jag tyvärr inte svara på men minst 20% behöver raderas och gärna då jämt över alla åldrar, alla länder och alla klasser.
Det enklaste är att börja med dem som redan nu är sjuka och har kort tid kvar att leva likt man gör på många arbetsplatser när det ska dras ned. Resten blir värre men livstidsdömda brottslingar är väl en bit på väg.
Andra förslag?

Exakt så är det. Tyvärr.
Jag håller också med ormbiten och det han/hon skriver i sitt inlägg.
Likväl som det du skriver om befolkning och påverkan av befolkningsökning Vit-Brandbil och hur den globala ökade konsumtionen av resurskrävande ”förbrukningsvaror” som telefoner, datorer, bilar, elsparkcyklar (listan kan bli hur lång som helst) påverkar i det längre perspektivet.

Hörde på nyheterna i morse om hur UK ska satsa på att bekämpa fattigdomen inom landet. Allt var så dyrt och folk hade det riktigt knapert.
Man intervjuade en mamma som hade det mycket svårt att få det att gå ihop. Barnen led av att inte ha samma förutsättningar som andra barn (mat och materiella). Sen på slutklämmen nämnde hon att hon hade FEM barn.
Jag bytte kanal.
Citera
2024-11-21, 08:17
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Andra förslag?

Tanken är typ god... Men det spelar sannolikt ingen roll om det är 6,5 miljarder människor på planeten eller om det är 8 miljarder. I alla fall inte om dom 6,5 miljarderna jagar en evig tillväxt och en starkt ökande konsumtion.

Skulle man idag minska antalet människor med typ 20 procent så skulle vi bara komma tillbaka till antalet människor som fanns typ år 2005-2006. Då fanns det runt 6,4 miljarder människor.

År 2000 passerade planeten 6 miljarder människor.
1970 är inte så himla länge sedan... Då fanns det runt 3,7 miljarder människor på planeten.
1950 är inte heller så länge sedan... Då fanns det runt 2,5 miljarder människor på planeten.

Jordens befolkningsökning har varit brutal dom senaste hundra åren.
Från 1,8 miljarder år 1920 till idag runt 8 miljarder.

Antalet människor skulle nog behöva gå tillbaka till den mängd som fanns när typ den industriella revolutionen började ta sin fart.
Runt 1850 beräknar man att det fanns 1,2 - 1,3 miljarder människor på planeten.

Där någonstans kanske den globala uppvärmningen ha en chans, men jag tvivlar på det då planeten alltid har gått igenom varma och kalla perioder.

Nähepp. Nu ska jag ut och konsumera lite Black week prylar!
Tillväxtmotorn måste hållas igång!
Senast redigerad av ormbiten 2024-11-21 kl. 08:21.
Citera
2024-11-21, 09:38
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Tanken är typ god... Men det spelar sannolikt ingen roll om det är 6,5 miljarder människor på planeten eller om det är 8 miljarder. I alla fall inte om dom 6,5 miljarderna jagar en evig tillväxt och en starkt ökande konsumtion.

Skulle man idag minska antalet människor med typ 20 procent så skulle vi bara komma tillbaka till antalet människor som fanns typ år 2005-2006. Då fanns det runt 6,4 miljarder människor.

1970 är inte så himla länge sedan... Då fanns det runt 3,7 miljarder människor på planeten.
1950 är inte heller så länge sedan... Då fanns det runt 2,5 miljarder människor på planeten.

Antalet människor skulle nog behöva gå tillbaka till den mängd som fanns när typ den industriella revolutionen började ta sin fart.

Där någonstans kanske den globala uppvärmningen ha en chans, men jag tvivlar på det då planeten alltid har gått igenom varma och kalla perioder.

Här kan man snacka om hockeykurva.
https://ourworldindata.org/grapher/population

Intressant är att år 1923 utgjorde Europas och Nordamerikas befolkningar 56% av Jordens totala befolkning.

År 2023 utgjorde Europas och Nordamerikas befolkningar 17% av Jordens totala befolkning.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-11-21 kl. 09:51.
Citera
2024-11-21, 10:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Här kan man snacka om hockeykurva.
https://ourworldindata.org/grapher/population

Intressant är att år 1923 utgjorde Europas och Nordamerikas befolkningar 56% av Jordens totala befolkning.

År 2023 utgjorde Europas och Nordamerikas befolkningar 17% av Jordens totala befolkning.

Spännande. Jag visste inte att 615/1980 blev 0,56. Man lär sig alltid något nytt.
Citera
2024-11-21, 10:55
Medlem
Citat:

I viss mån har teknikutveckling gjort att man har andra förutsättningar. Men i stort håller jag med. Vill man uppnå en riktig effekt så måste antalet människor på planeten minska. Det är skillnaden mellan en människa som inte finns och en som finns som gör skillnad så att säga. En människa som finns har alltid detta basbehov av att överleva eller leva överhuvudtaget som gör att insatser blir bara marginella i skillnad.

Jag skulle nog landa i att ungefär 2,5-3 miljarder människor kan leva på planeten på längre sikt. Givet att alla då har en bra levnadsstandard och lever miljömässigt korrekt och långsiktigt.

Detta är givetvis väldigt långt ifrån att vi är på väg mot 11 miljarder människor och ökar i antal. Oavsett om man tror på att det är människan som orsakar klimatförändringar eller inte, så kan vi nog alla konstatera att det står utanför människans makt att påverka någonting. Tvärtom så pekar nästan alla kurvor åt fel håll.

Vi kan bara konstatara att om det är korrekt att människan orsakar klimatförändringar, att detta kommer att ske, så kan vi inte hindra det, vi kan bara anpassa oss till det eller åtminstone försöka. Det kan ju hänta att naturen precis som när det gäller allt annat liv, helt enkelt korrigerar den mänskliga populationen via mindre resurser vilket då resulterar i massvält och krig.
Citera
2024-11-21, 11:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Andra förslag?

Ineffektivt - de gamla ska ju ändå dö.

Bättre att ta kvinnor mellan 15 och 45. Hälften av alla mellan 15-41 och sedan en avtrappning med 10% för varje årskull. 46 år och äldre får inte bidra till att uppnå målet.

För varje ny årskull 15-åringar tar man sedan bort hälften. Det blir ungefär 20 % av befolkningen i unga länder som Kongo, men i Sverige inte alls lika många.
Citera
2024-11-21, 12:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Spännande. Jag visste inte att 615/1980 blev 0,56. Man lär sig alltid något nytt.

Men vad tokigt det blev!
Jag tittade bara på siffrorna och såg inte att "World" hoppade bort från listan
och att "Asia" hamnade överst när jag flyttade markören från 1920 till 1923.
Ca 31% blir det väl?

Men det är ändå anmärkningsvärt hur olika snabbt befolkningarna växer i dom olika världsdelarna.

I Afrika har befolkningen fördubblats under dom senaste 28 åren.

I Asien har befolkningen fördubblats under dom senast 48 åren.

I Nordamerika har befolkningen fördubblats under dom senast 57 åren.

I Europa har befolkningen fördubblats under dom senast 134 åren.

Blev det någorlunda rätt nu då?
Citera
2024-11-21, 12:25
Medlem
Citat:

>>>>>>

Eller så kan man försöka påverka folks vilja till barnafödande. Promota och normalisera HBTQ, Pride och liknande skruvade koncept för att försöka öka andelen samkönade relationer.

Paketera det bara som godhet, och utmåla alla som ifrågasätter konceptet som ”hatare” så kommer de flesta att rätta sig i den allmänna opinionen.

Eller vänta nu (konspiratoriskt?) är det just detta man nu håller på med? *ASG
Citera
2024-11-21, 12:34
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Andra förslag?

Förslag:
  • Lura i människor att Jorden håller på att gå under så att det inte är någon mening med att skaffa barn.
  • Lura i kvinnor att dom egentligen är män och att dom måste operera bort sina kvinnliga fortplantningsorgan.
  • Lura i män att dom egentligen är kvinnor och att dom måste operera bort sina manliga fortplantningsorgan.
  • Lura i människor mediciner och vacciner som dom dör av.
  • Ge människor så mycket onyttig mat att dom äter ihjäl sig.
  • Mata människor med så mycket porr att dom tappar lusten att knulla själva.
  • Få människorna att sluta tänka själva genom att lura människorna att låta datorer tänka åt dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in