Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-19, 13:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har fått allt du frågar efter och mycket mer upprepat förklarat för dig. Jag kan bara upprepa det jag skrev i mitt förra inlägg: Jag kan tyvärr inte hjälpa att du inte förstår det jag skriver och länkar till. Du förstår inte heller det som suppose skriver och länkar till så problemet ligger uppenbart hos dig. Vi kommer därför inte längre.

Nu kommer jag inte att svara på fler inlägg av detta slag från dig.
Nu kommer attackerna som ett brev på posten igen. Försvarsmekanismen träder i kraft igen.

Så du kan alltså inte svara på hur TSI och temperatur borde korrelera när TSI driver uppvärmningen?

Varför hävdar du då att den driver uppvärmingen när du inte ens känner till eller lyckas identifiera ett samband?

Tänk om det vetenskapliga forskningsläget sagt detsamma om koldioxid. Appeal to Magic.

Jag ska göra det lätt för dig.
Kopiera och klistra in bara i ditt svar:

1. Jag Totius vet hur TSI och temperatur borde korrelera när TSI driver en uppvärming.

2. Jag Totius vet inte hur de borde korrelera, men TSI driver uppvärmningen ändå. Det vet jag för att Viños i CO2 coalition sagt så i en självutgiven bok.
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-19 kl. 13:34.
Citera
2024-11-19, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nu kommer attackerna som ett brev på posten igen. Försvarsmekanismen träder i kraft igen.

Så du kan alltså inte svara på hur TSI och temperatur borde korrelera när TSI driver uppvärmningen?

Varför hävdar du då att den driver uppvärmingen när du inte ens känner till eller lyckas identifiera ett samband?

Tänk om det vetenskapliga forskningsläget sagt detsamma om koldioxid. Appeal to Magic.
För ordningens skull behöver det påtalas att det du skriver bara är förvirrade halmgubbar som jag inte har något som helst ansvar för.
Citera
2024-11-19, 13:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
För ordningens skull behöver det påtalas att det du skriver bara är förvirrade halmgubbar som jag inte har något som helst ansvar för.
Du behöver bara ta ansvar för att belägga dina påståenden:

Vet du hur de borde korrelera eller inte? Hur den ena orsaken borde påverka sin konsekvens? En korrelation som är hur tydlig som helst. Inte i TSI som av en händelse, men i OHC som en allt större växthuseffekt inte alls borde kunna påverka, enligt "resonemanget".

Kopiera klistra in
1. Jag Totius vet hur TSI och temperatur borde korrelera när TSI driver en uppvärming.

2. Jag Totius vet inte hur de borde korrelera, men TSI driver uppvärmningen ändå. Det vet jag för att Viños i CO2 coalition sagt så i en självutgiven bok som jag brukar länka till.

(Jag kopierade faktiskt stora delar av detta från mitt förra inlägg. Och klistrade in, så jag vet att det går) .
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-19 kl. 13:43.
Citera
2024-11-19, 13:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vet du hur de borde korrelera eller inte?
Självklart vet jag det. Din fråga är helt debil eftersom TSI har diskuterats om och om igen i tråden. Hur TSI är definierad och verkar är inte något som ens behöver diskuteras.

Och som jag uttryckligen skrev här INNAN du drog igång med dina upprepningar och halmgubbar denna gång:
Citat:
Ditt inlägg är irrelevant eftersom ingen har ifrågasatt den direkta påverkan (forcing) från TSI. Att du fortfarande inte har förstått det visar bara ytterligare att du inte förstår vad du skriver om. Se vidare föregående inlägg av suppose.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Alltså: .”..ingen har ifrågasatt den direkta påverkan (forcing) från TSI.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance
Citera
2024-11-19, 14:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Självklart vet jag det.

Varför svarar du då inte på hur de korrelerar?
Citat:

Din fråga är helt debil eftersom TSI har diskuterats om och om igen i tråden. Hur TSI är definierad och verkar är inte något som ens behöver diskuteras.

Nej, det har du rätt i. Här är frågan istället hur TSI och temperatur borde korrelera, enligt dig. Ser vi den korrelationen som du tror föreligger de senaste 50 åren?
Citat:

Och som jag uttryckligen skrev här INNAN du drog igång med dina upprepningar och halmgubbar denna gång:

Alltså: .”..ingen har ifrågasatt den direkta påverkan (forcing) från TSI.”

Inte än nej. Men så fort du svarar på frågan? Och det är väl därför du undviker att svara på frågan. För att kunna ifrågasätta saker utan att ifrågasätta. Den kaka man kan både äta och ha kvar är godast, dock imaginär. Passar dig perfekt.
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-19 kl. 15:09.
Citera
2024-11-19, 16:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
8 ton per hushåll - 350 kg per person andning

Aha, andas man mer i ett hushåll? Eller talar vi om en romersk villa, med minst ett dussin slavar? För du vet, 8000/350 blir 23 personer. Sådana hushåll finns inte i Sverige.
Citera
2024-11-19, 17:20
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Alltså: Kan du visa någon forskning som stöder tesen att PETM skulle vara representativ för nutiden och vilken är i så fall klimatkänsligheten för CO2?

Hej Apan!
Jag tar första jag hittar:

Citat:
Ursprungligen postat av Tierny et al
The Paleocene–Eocene Thermal Maximum (PETM) is a global warming event that occurred 56 Ma in response to an increase in carbon dioxide. We find that PETM sensitivity is much higher than today, which suggests the Earth becomes more sensitive to greenhouse gas emissions as they increase.

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2205326119

Bästa Totius! Föreställningen är över, ridån har gått ner. Jag räcker dig dumstruten.
Citera
2024-11-19, 17:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Hej Apan!
Jag tar första jag hittar:

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2205326119

Bästa Totius! Föreställningen är över, ridån har gått ner. Jag räcker dig dumstruten.
Är du verkligen såhär korkad på riktigt? Du citerar alltså “We find that PETM sensitivity is much higher than today” vilket alltså visar att PETM INTE är representativ för nutiden. Se vidare mitt inlägg här tidigare idag:
Citat:
Och den visar som annan forskning att den beräknade klimatkänsligheten under PETM blir högre än de värden som nu är aktuella. Vidare är den ökning som skedde under PETM inte relevant för något aktuellt scenario. På vilket sätt skulle PETM vara representativt för nutiden eller ha betydelse för "Winter Gatekeeper"-hypotesen?

Nu har du alltså själv (uppenbarligen omedvetet) visat att PETM inte är representativ för nutiden. Återstår frågan om hur du menar att perioden har betydelse för "Winter Gatekeeper"-hypotesen.
Citera
2024-11-19, 18:40
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Är du verkligen såhär korkad på riktigt? Du citerar alltså “We find that PETM sensitivity is much higher than today” vilket alltså visar att PETM INTE är representativ för nutiden. Se vidare mitt inlägg här tidigare idag:

Nu har du alltså själv (uppenbarligen omedvetet) visat att PETM inte är representativ för nutiden. Återstår frågan om hur du menar att perioden har betydelse för "Winter Gatekeeper"-hypotesen.

Tja, av någon anledning tycker forskarkåren att händelserna är intressanta att studera av någon okänd anledning.

Glöm inte bort detta: ...the Earth becomes more sensitive to greenhouse gas emissions as they increase

Klimatet blir känsligare för utsläpp när växthusgaserna ökar, vilket sker idag. Du och Vinos håller inte med, inget jag förväntat mig heller.

Nedanför en video att titta på. Det är en föreläsning om PTME, riktigt skrämmande (understatement).

Permian-Triassic Mayhem: Earth's Largest Mass Extinction
Citera
2024-11-19, 18:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Klimatet blir känsligare för utsläpp när växthusgaserna ökar, vilket sker idag.
Det är bara ett antagande eftersom den beräknade klimatkänsligheten (baserad på dagens kunskap) blir högre för PETM. Den kritik du framför mot Vinos i detta fall kan tillämpas även på IPCC och ”forskningsläget”.
Citera
2024-11-19, 19:45
Medlem
ormbitens avatar
Vad kommer att stå som vinnare innan seklet är slut?

Blir det ett tillrättakommande med den globala uppvärmningen?
Eller blir det den eviga tillväxten där människor hela tiden tillverkar och konsumerar på samma sätt som man gör idag?

ALL form av tillverkning och produktion som människan gör lär ju ha en negativ inverkan på planeten och den globala uppvärmningen.

Att tillverka varor i fabriker i Asien och frakta varor i form av kläder, elektronikprylar eller vad det än må vara, runt hela planeten kan ju aldrig bli ett plus för planetens uppvärmning.

Enda sättet att få människor att sluta konsumera lär ju sannerligen vara att göra människor fattigare så att dom helt enkelt inte har råd att konsumera.

Ingen ny mobiltelefon varje år. Inga nya modekläder eller modeväskor på H/M eller NK varje månad. Inte några miljardrekord varje år på julklappar, inga resor kors och tvärs över planeten, inga nya bilar vart femte år.

Tänk bara lite smått och fundera över allt som säljs i butiker varje dag som ligger på handelsområden i städerna... Butiker som tex Biltema, Jula, Rusta, dollarstore, H/M, Ikea, Clas Ohlsson, Elgiganten med flera, med flera.

Precis var enda pryl som säljs har egentligen haft en negativ inverkan på planeten då prylen har tillverkats i en fabrik som kräver stora mängder av råvaror och elproduktion.

Elproduktion som tex kommer från vindkraft där man först har producerat råvaror för att kunna bygga ett vindkraftverk som fylls med hundratals liter hydraulolja och där man skövlar skog för att resa upp kraftverket någonstans ute i skogen där djurlivet förpassas bort från platsen. Allt i klimatets namn.

Eller byggnationen över stora arealer med solenergi, där man först producerar råvaror ur gruvor för att kunna tillverka miljontals solpaneler som sätts ut över arealer där det tidigare har varit jordbruk och matprodution..

Ja vad blir segraren innan seklet är till ända?

Blir det den eviga tillväxten och den eviga konsumtionen? Eller blir det ett tillrättakommande med den globala uppvärmningen?

Personligen så vill jag påstå att klimatet har inte en chans mot den eviga tillväxten och den eviga konsumtionen!! Inte ens en suck av en chans!

Den eviga tillväxten sopar banan med allt!
Citera
2024-11-19, 20:25
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Det är bara ett antagande eftersom den beräknade klimatkänsligheten (baserad på dagens kunskap) blir högre för PETM. Den kritik du framför mot Vinos i detta fall kan tillämpas även på IPCC och ”forskningsläget”.

PTME och PETM är den krassa verklighet mänskligheten har att förhålla sig till, de mest extrema händelser vi har rörande ett klimat som löpt amok. Forskarkåren är lika eniga om dessa historiska händelser som med dagens skenande klimat, precis som då går det snabbt.

Vinos faktiod får du komma över, han försökte, som de flesta andra förnekare, med en snålvariant. Jag förstår honom, han kommer från annat fack, förstår inte metodologin, hade behövt ett decennium för att komma igång med kvalitetssäkrad forskning, han kan inte leverera en vetenskaplig handling i ämnet, då blir det en bajsnödig sammanställning, självklart utan motsägande fenomen, som vilken flashbackare som helst.

Apropå anal fixering av klimatkänslighet, det är suboptimering, några rimliga alternativa förklaringar saknas till dagens klimatförändringar, samma för PTME och PETM. Tänk på det, förmågan att avgöra om ett resultat är rimligt eller ej. Det säger självt att en ökning från 400ppm till 2500ppm under en kort geologisk tid ger effekter på klimatet, med rimlighetsbedömningen ser vi inga andra avgörande fenomen, detta om PETM.
Samma resonemang idag, Milanković-cykler arbetar under långa tidsperspektiv, det finns inga dolda fenomen som ger samma utslag, ingen värmemotor i atmosfären. Därför är vidare diskussion om klimatkänslighet suboptimering, den saknar betydelse för de stora och avgörande dragen, några enstaka enkronor gör ingen skillnad i en budget med poster om tusentals kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Personligen så vill jag påstå att klimatet har inte en chans mot den eviga tillväxten och den eviga konsumtionen!! Inte ens en suck av en chans!

Den eviga tillväxten sopar banan med allt!

Du har rätt med den utveckling vi ser idag. Det är visserligen 75år till sekelskiftet, med rådande utveckling av klimatet kan konsekvenserna blir så förödande att människan tvingas till förändringar, som sin tur ändrar på civilisationen.
Att offra allt för att köra på som vanligt är faktiskt ett alternativ hur hårresande det till trots är, frågan är om gemene man kommer acceptera det? Ett par graders ökning innebär att stora delar av planeten blir obebolig utan tekniska system.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2024-11-19 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in