Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Det moderna "grand solar maximum" slutade kring millenieskiftet, och solaktiviteten, mätt i solfläckar, var nästan dubbelt så hög under denna period jämfört med snittet sedan observationerna startade år 1610.
Här följer några siffror för att ge en uppfattning om den ovanligt höga solaktiviteten de senaste 100 åren:
Snittet sedan observationerna startade 1610 är 55 fläckar.
Snittet innan 1922 (start "modern grand solar maximum") är 45 fläckar.
Snittet 1922-2008 ("modern grand solar maximum") är 97 fläckar.
Snittet 1997-2008 (sista solcykeln i "modern grand solar maximum") är 85 fläckar.
Snittet 2008 - 2019 (solcykeln som följde efter "grand solar maximum") är 45 fläckar, dvs tillbaka på "normal" nivå.
Vi kan för enkelhetens skull göra ett resonemang utgående ifrån att solen ger en forcing proportionell med antalet solfläckar. Vi utgår ifrån att havstemperaturen hamnat i jämvikt innan "modern grand solar maximum", och temperaturen är baserad på 45 fläckar i snitt. "Modern grand solar maximum" var en period på 85 år med 97 fläckar i snitt, vilket värmde haven. Solcykeln som följde hade återigen 45 fläckar i snitt, vilket antagligen kylde något, då haven värmts sedan innan 1922. Men någon stark avkylning kan det inte handlat om, då solaktiviteten inte var lägre än snittet innan 1922. Samtidigt har vi en ökande forcing pga CO2. Resultatet av ovanstående resonemang stämmer in på de mätningar vi har på temperatur, värme i haven, osv.
Jag tror inte heller det handlar om någon särskilt stor avkylning. Det är ju du som skriver att solens verkliga forcing ska multipliceras med 10. Så här säger du bara emot dig själv.
TSI har ju varit avtagande de senaste ca 70 åren. Det borde ha bidragit till en kraftig avkylning enligt dina argument.
Sedan noterar jag också att du helt och hållet undviker mina frågor och det jag skriver. Varför?
Är solfläckar ditt svar på min fråga som jag även ställt till Totius?
Solfläckar används väl främst som en proxy? Saker som TSI som faktiskt når jorden och kan påverka klimatet här. Vad är kopplingen mellan solfläckarna i sig och klimatet på jorden? Tittar jorden på solen och räknar fläckar och bestämmer sig själv för att värmas upp eller kylas ner?
Du är väldigt otydlig och hade varit mycket tydligare om du bara besvarat min fråga. Tycker du också att den var svår att förstå? Säg till i så fall.
Citat:
Varför är du så starkt emot att solen skulle ha en betydande effekt på klimatet när det finns starka belägg för det? Och då syftar jag inte på mitt enkla resonemang ovan, utan den forskning jag hänvisat till.
Solen kan ha en betydande effekt. Men inte för AGW.
Därför att jag är en skeptiker och inte bara accepterar sådant som jag vill tro på.
Den största delen av det du hänvisat till
är för det första inte forskning. Sedan finns det ett forskningsläge, som du ju själv erkänner, som väger tyngre än den forskning folk med en tydlig agenda lyckad körsbärsplocka.
Det är ju inte som att det inte finns någon forskning som du negligerar.
Det viktiga i vetenskapen är inte vilka enstaka publikationer du kan hitta. Det viktiga är hur detta tas emot av andra forskare och som i sin tur vilket impact det får på forskningsläget. Jag kan hitta publikationer som säger att schizofreni är resultatet av demonisk possession och artiklar som argumenterar för att växthuseffekten inte existerar. Och allt däremellan. De är fel enligt den samlade vetenskapliga bedömningen på områdena. Så är även dina antydningar att solen skulle vara en betydande faktor bakom klimatförändringarna idag.
Och det vet ju du också. Med det i åtanke tycker jag att du ställer en märklig fråga här. Det du borde göra istället är att se dig själv i spegeln.