• 1
  • 2
2002-11-03, 19:49
Medlem
Gionass avatar
Har du ngon tidigare erfarenhet av kodning? Fr assembler r inte nybrjar kodning precis..
Citera
2002-11-03, 20:42
Medlem
Det r jag fullt medveten om Gionas ,jag r ganska ny nr det gller programering av den typen men jag kan ganska mycke om script sprk s som php och javascript.
Jag r intereserad av att f tag p bcker , jag har gamla bker om assembler fast det r till commodore 64 .
Citera
2002-11-03, 20:50
Medlem
vad inte nybrjar sprk
beror vl p vad man tnkt programmera

testa frst att flytta vrden mellan olika variabler och annat enkelt
skriv sen en enkel scroller eller nt

g till intels hemsida fr info om hur du kodar pentium
de finns program exempel p ntet, google.com

;Exempel p krbart program som adderar tv tal och placerar resultatet i variabeln resultat

.model small
.Data; segment fr data

TAL1DW5; deklarera variabler
TAL2DW7; deklarera tal2 som ett word med startvrde 7
RESULTATDW?;resultat word som vi inte vet vrdet av n

.Code; segment fr kod

Start:movAx, TAL1;kopierar tal1 till ax (talet 5 allts)
addAx, TAL2;adderar tal2 (7) till Ax (5) och placerar
;resultatet (12) i Ax
movRESULTAT,Ax;kopierar Ax (12) till variabeln resultat

ENDStart;talar om fr assemblatorn att programmet slutar hr och att det brjar vid start
Citera
2002-11-04, 20:25
Medlem
Gionass avatar
S du menar att om man brjar frn "0" och inte kan ett skit ... D kan man brja med assembler eller? tror inte det.....
Citera
2002-11-04, 20:44
Medlem
klart man kan
det gjorde jag

det r juh skit viktigt att fatta de grund lggande grejjerna hur chippar fungerar och vad de r
SEN kan du anvnda hg niv sprk om du vill
Citera
2002-11-04, 22:45
Medlem
Liquid_Xs avatar
man kan brja var man vill, det funkar i vilket fall som helst.. ska man bara sitta i vb och mecka form s behver man inte kunna asm, fast vill man veta hur allt funkar r asm ett bra val, men det tar ett tag att frst hur det funkar.. ett tips r att brja p ngot 'mindre' n x86, om man har tillgng till det.. kan ibland vara lttare
Citera
2002-11-05, 08:45
Medlem
Vad min gode vn Gionas frsker sga r att det r fan s mkt lttare att brja med tex VB eller Pascal och sen arbeta sig uppt nr man brjar frst det hela n att brja med det svraste direkt.
Citera
2002-11-05, 12:51
Medlem
Det finns inget som ger en sdan frstelse fr hur en dator arbetar p mjukvaruniv som assembler. D menar jag inte bara hur datorn summerar tv tal, som nn hr ovanfr tyckte var vrt att putta in i diskussionen. Assembler kommer lra dig hur processorn arbetar p ett stt som r mer eller mindre abstraherat i s.k. hgnivsprk. Med assembler i ryggen kommer du att ha mycket lttare fr att frst saker som rekursion, trdar, avbrott ...
Ta en titt p http://www.free2code.net/tutorials/asm hr finns resurser fr den som inte kan x86-assembler.

PS. Lyssna inte p de som sger r saker och ting r svra, det kommer bara leda till att du fr en frutfattad mening. DS.
Citera
2002-11-05, 13:32
Medlem
VLDIGT bra sida!!!!

kolla in http://www.free2code.net/tutorials/asm/os1 dr du lr dig att programmera ditt eget operativ system i assembler
Citera
2002-11-05, 19:14
Medlem
Gionass avatar
Jag ber s hemskt mycket om urskt fr att ha skapat frvirring och frutfattade meningar men skyller givetvis ifrn mig p ngon annan, i detta fallet cp-calle. Jag trodde man inte kunde starta med att koda assembler pga just denna person...
Citera
2002-11-05, 21:40
Medlem
Tur fr dig Gionas att du e s lngt bort annars hade jag kommit bort och utvat ultravld p dig!

Nmen serist, jag kan inte programmera srskilt bra, och d definitivt inte asm. Jag bara sger det som jag har hrt frn andra personer, bde hr p forumet och frn andra stllen, och det jag har HRT r att assembler r mkt svrare n andra sprk, tex C/C++.

Sen hur det r i verkligheten vet jag inte, men visst kan man starta med assembler, fast jag har uppfattat att det r typ som att brja flyga jetplan innan man ens kan cykla...men men...rtta mig grna om jag har fel.
Citera
2002-11-05, 23:59
Medlem
Stockos avatar
Hur svrt (eller enligt mig hur ltt) assembler r beror sjlvklart p vilken platform man kodar fr. Det r en rejl skillnad p assembler fr 80x86 och MC68k, fr att inte nmna de otaliga assemblersprken fr pic-processorer och dylikt.
Assembler r inte ETT programmeringssprk utan ett samlingsnamn fr programmeringssprk dr instruktionerna i princip kan versttas till maskinkod direkt.
Att lra sig grunderna i assembler fr mc68k klarar en normalt begvad person p ngra timmar. Nr det gller assembler fr en CISC-processor r det oftast lite mer att lra sig, men nd inte direkt svrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in