Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-11-03, 19:49
äldre konto (old)
Ej medlem
Har du någon tidigare erfarenhet av kodning? För assembler är inte nybörjar kodning precis..
Citera
2002-11-03, 20:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Det är jag fullt medveten om Gionas ,jag är ganska ny när det gäller programering av den typen men jag kan ganska mycke om script språk så som php och javascript.
Jag är intereserad av att få tag på böcker , jag har gamla böker om assembler fast det är till commodore 64 .
Citera
2002-11-03, 20:50
äldre konto (old)
Ej medlem
vadå inte nybörjar språk
beror väl på vad man tänkt programmera

testa först att flytta värden mellan olika variabler och annat enkelt
skriv sen en enkel scroller eller nåt

gå till intels hemsida för info om hur du kodar pentium
de finns program exempel på nätet, google.com

;Exempel på körbart program som adderar två tal och placerar resultatet i variabeln resultat

.model small
.Data; segment för data

TAL1DW5; deklarera variabler
TAL2DW7; deklarera tal2 som ett word med startvärde 7
RESULTATDW?;resultat word som vi inte vet värdet av än

.Code; segment för kod

Start:movAx, TAL1;kopierar tal1 till ax (talet 5 alltså)
addAx, TAL2;adderar tal2 (7) till Ax (5) och placerar
;resultatet (12) i Ax
movRESULTAT,Ax;kopierar Ax (12) till variabeln resultat

ENDStart;talar om för assemblatorn att programmet slutar här och att det börjar vid start
Citera
2002-11-04, 20:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Så du menar att om man börjar från "0" och inte kan ett skit ... Då kan man börja med assembler eller? tror inte det.....
Citera
2002-11-04, 20:44
äldre konto (old)
Ej medlem
klart man kan
det gjorde jag

det är juh skit viktigt att fatta de grund läggande grejjerna hur chippar fungerar och vad de är
SEN kan du använda hög nivå språk om du vill
Citera
2002-11-04, 22:45
Medlem
Liquid_Xs avatar
man kan börja var man vill, det funkar i vilket fall som helst.. ska man bara sitta i vb och mecka form så behöver man inte kunna asm, fast vill man veta hur allt funkar är asm ett bra val, men det tar ett tag att förstå hur det funkar.. ett tips är att börja på något 'mindre' än x86, om man har tillgång till det.. kan ibland vara lättare
Citera
2002-11-05, 08:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad min gode vän Gionas försöker säga är att det är fan så mkt lättare att börja med tex VB eller Pascal och sen arbeta sig uppåt när man börjar förstå det hela än att börja med det svåraste direkt.
Citera
2002-11-05, 12:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Det finns inget som ger en sådan förståelse för hur en dator arbetar på mjukvarunivå som assembler. Då menar jag inte bara hur datorn summerar två tal, som nån här ovanför tyckte var värt att putta in i diskussionen. Assembler kommer lära dig hur processorn arbetar på ett sätt som är mer eller mindre abstraherat i s.k. högnivåspråk. Med assembler i ryggen kommer du att ha mycket lättare för att förstå saker som rekursion, trådar, avbrott ...
Ta en titt på http://www.free2code.net/tutorials/asm här finns resurser för den som inte kan x86-assembler.

PS. Lyssna inte på de som säger är saker och ting är svåra, det kommer bara leda till att du får en förutfattad mening. DS.
Citera
2002-11-05, 13:32
äldre konto (old)
Ej medlem
VÄLDIGT bra sida!!!!

kolla in http://www.free2code.net/tutorials/asm/os1 där du lär dig att programmera ditt eget operativ system i assembler
Citera
2002-11-05, 19:14
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att ha skapat förvirring och förutfattade meningar men skyller givetvis ifrån mig på någon annan, i detta fallet cp-calle. Jag trodde man inte kunde starta med att koda assembler pga just denna person...
Citera
2002-11-05, 21:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Tur för dig Gionas att du e så långt bort annars hade jag kommit bort och utövat ultravåld på dig!

Nämen seriöst, jag kan inte programmera särskilt bra, och då definitivt inte asm. Jag bara säger det som jag har hört från andra personer, både här på forumet och från andra ställen, och det jag har HÖRT är att assembler är mkt svårare än andra språk, tex C/C++.

Sen hur det är i verkligheten vet jag inte, men visst kan man starta med assembler, fast jag har uppfattat att det är typ som att börja flyga jetplan innan man ens kan cykla...men men...rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2002-11-05, 23:59
Medlem
Stockos avatar
Hur svårt (eller enligt mig hur lätt) assembler är beror självklart på vilken platform man kodar för. Det är en rejäl skillnad på assembler för 80x86 och MC68k, för att inte nämna de otaliga assemblerspråken för pic-processorer och dylikt.
Assembler är inte ETT programmeringsspråk utan ett samlingsnamn för programmeringsspråk där instruktionerna i princip kan översättas till maskinkod direkt.
Att lära sig grunderna i assembler för mc68k klarar en normalt begåvad person på några timmar. När det gäller assembler för en CISC-processor är det oftast lite mer att lära sig, men ändå inte direkt svårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in