Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-06, 16:54
Medlem
jimpss avatar
Kodein är en riktigt klen opiat men däremot relativt lätt att få utskriven. Vet inte vad biotillgängligheten ligger på oralt riktigt men ungefär 10% av det som tas upp metaboliseras i levern till morfin. Därför måste man slänga i sig ganska saftiga mängder för att få någon kännbar effekt.

Det preparat som är lättast att få tag på är Citodon, det består av 30 mg kodein och 500 mg paracetamol. Ni inser antagligen ganska snabbt då att det inte är bra att slänga i sig så många piller med tanke på all paracetamol och hur skadligt det är för levern.

Det är därför som man gör något kallat CWE, kallvattensextrakt. Eftersom paracetamol inte är vattenlösligt så krossar jag noggrant ett gäng, säg tio Citodon. Därefter rör jag ner det i ett glas med vatten för att sedan ställa in det i kylen en halvtimme eller så.

Resultatet då blir att paracetamolen sjunker till botten i en stor vit sörja. Så det jag gör då är att hälla igenom detta genom ett kaffefilter och ner i ett nytt glas. Resultatet blir då alltså att jag har separerat kodein och paracetamol, kanske inte helt och hållet, men väldigt mycket i alla fall. Den lösning jag nu har är betydligt mindre skadlig för kroppen.

Nu kommer vi till min egentliga fundering. Jag förstår att man troligtvis inte fått bort 100% av all paracetamol men vi utgår från det i det här fallet, så det jag har är:

H2O + Kodeinfosfathemihydrat.

Säg att jag sakta hettar upp lösningen, kan jag då förånga vattnet för att därefter få kodein i saltform? Eller måste jag laborera med väteklorid eller sulfat för det? Är det ens möjligt?
Citera
2011-11-06, 17:59
Medlem
Det låter nästan som du har det i saltform, eftersom du nämner "Kodeinfosfathemihydrat".

Vad betyder hemi i Kodeinfosfathemihydrat?

Spelar det någon roll om det är i saltform eller inte för ditt syfte?

Naturligtvis, så kunde jag inte besvara din fråga. Jag ställer bara frågor om din fråga.
Senast redigerad av Smorkex 2011-11-06 kl. 18:20.
Citera
2011-11-06, 18:13
Medlem
wääuus avatar
I saltform har du det redan. Du vill ha det i pulverform, och ja om du låter vattnet dunsta bort så får du det i pulverform. Det bästa sättet är nog att sprida ut lösningen på en plåt och värma det försiktigt i ugnen eller i solen, eller ha en fläkt som blåser på det.
Citera
2011-11-06, 18:22
Medlem
Men vad betyder hemi då i Kodeinfosfathemihydrat? Ni som är experter.
Citera
2011-11-06, 18:32
Medlem
jimpss avatar
Kom å tänka på det ni säger precis efter att jag postat. Om det redan är i saltform så är ju det jättebra. Får ta och köra på det wäuu skrev. Blir det någon större skillnad på om jag värmer eller blåser? Antar att det går snabbare när man värmer. Men blir det någon märkbar förlust av kodein när man väl dunstar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in