2011-11-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
En kraftig fb-verdrift skulle jag sga Och vi r inte mer fantasilsa n vad folk i andra lnder r, varje land har vl ngon rtt som dominerar p helgerna? Vet inte ens om tacos r den vanligaste helgrtten i Sverige ens, men det skulle inte frvna. Jag ter det skert 1-3 ggr per mnad och jag trttnar fan aldrig p det, speciellt inte p att frska f ssen till absolut perfektion..eller att hitta den bsta osten fr tillfllet Dock ter jag det nr jag r riktigt sugen och det blir oftare p vardagar n helger, s jag har inte dligt samvete hr.

Efter hamburgare, pizza och nu tacos s vore det ju roligare att spekulera kring vad som blir nsta helghysteri rtt. De som lever d fr vl se..
S du r en av de kundvagnsfrarna jag ser p Coop d m.a.o.
Citera
2011-11-06, 22:34
Medlem
Svarta.Svansens avatar
Vad spelar det egentligen fr roll vad andra familjer ter en fredag?

Jag kan frst varfr det ts en hel del tacos ute i landet. Det r enkelt, det r gott, det gr att kombinera, reducera, addera rvaror och ingredienser hur man vill och kanske ven frsvenska det hela fr att f mltiden att passa in bttre i hemmets matkultur.

Detta r ju perfekt fr just barnfamiljer som du nmner, d de allra flesta kan ta det efter egen smak och efter eget tycke.

Karl 8 kan toppa sin kttfrs med en seg rtta,
Lisa 12 kan enkelt flja sin svltdiet och fylla sin tallrik med ett gigantiskt salladsblad,
Mamma Karin 43 kan spendera hela eftermiddagen p jobbet med att fundera ut ett passande vin, som Pappa Bengan 51 skall inkpa och han kan efter detta med gott samvete blanda det som p burken kallas "hot" med omnskliga mngder vitlkscrmefracherra.

Blev satans taco-sugen nu, inte tit det p flera r.

...dremot tror jag, som redan nmnts om n inte p ett direkt vis, att det r skillnad p Tacos och Tacos. Svensk Tacos r ett intressant fenomen, helt klart vrdig en vetenskaplig avhandling som matrtten som snart ses som mer svenskt n mamma Scans kttbullar med mos.
Citera
2011-11-06, 22:52
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
S du r en av de kundvagnsfrarna jag ser p Coop d m.a.o.

N ICA och ibland City Gross, aldrig Coop. Och aldrig kundvagnar heller, hatar folk med kund eller barnvagnar som tar upp plats i gngarna..en korg rcker alltid. Sen tvttar jag alltid av handtaget p korgarna med 85% sprit ocks innan jag tar i dom. Drmed r jag lite av en mnsterkund som bidrar till att minska sjukdomar som sprids i vra smutsiga affrer runt om i landet. S ingen ska komma och klaga p att jag ter tacos ibland
Citera
2011-11-06, 22:55
Medlem
linnros24s avatar
Svensk tacos heter det, som ngon sa. Att ens jmfra med riktig tacos r bisarrt.
Sjlv ter jag "svensk tacos" ngon gng i veckan. Hatar mig sjlv efter det varje gng.
Citera
2011-11-06, 23:06
Medlem
Haha herregud ni verkar inte ha mycket till liv som blir upprrda ver hur mycket tacos folk ter. Man ter vl det man gillar eller?
Citera
2011-11-07, 07:27
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Dyrt? S jkla dyrt r det vl inte. grnsaker, kttfrs r ju snt som man nd ska ha om man lagar annat. sser, jalapenos mm rcker ju ett par gnger. Inte dyrare n annan mat imo

Majs, gurka, salladshuvud, paprika, tortillas, nachos, kttfrs, kryddmix, salsass, crme fraiche, riven ost (skert ngot mer jag glmt) och till det dricks det Coca Cola. Har man ingenting av detta hemma s kostar det dryga 500-lappen, i alla fall sist vi handlade. Visserligen blir det ju 250:-/person och har vi tur finns ingredienser till tacos nstkommande dag (d fr vi det till 125:-/person).

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad ter ni annars d som r s mycket billigare n tacos? Fr runt en hundralapp fr ni ju en rejl tacosmltid fr tv personer, inte srskilt dyrt tycker jag. Om det sen r prisvrt eller inte, det r en annan frga.

Ls ovanstende. Tycker att rtt mycket r billigare n det, fast det beror visserligen p vart man handlar det. Hr i nrheten finns endast en ICA-Butik.
Citera
2011-11-07, 07:41
Medlem
jarlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Majs, gurka, salladshuvud, paprika, tortillas, nachos, kttfrs, kryddmix, salsass, crme fraiche, riven ost (skert ngot mer jag glmt) och till det dricks det Coca Cola. Har man ingenting av detta hemma s kostar det dryga 500-lappen, i alla fall sist vi handlade. Visserligen blir det ju 250:-/person och har vi tur finns ingredienser till tacos nstkommande dag (d fr vi det till 125:-/person).

Ls ovanstende. Tycker att rtt mycket r billigare n det, fast det beror visserligen p vart man handlar det. Hr i nrheten finns endast en ICA-Butik.

Handlar du p bensinmacken eller?
Citera
2011-11-07, 07:52
Medlem
klybans avatar
Citat:

Det var den vrsta skit jag lst.
r er ICA affr s jvla dyr, s skulle du tjna grymma pengar p att ppna en egen butik.

Majs 20:-/3 burkar.
Gurka kostar nu ca30:-/kg s 15:- fr en gurka.
Parprika 45:-/kg rcker med en paprika 6-12:- kostar en sdan d.
Tortilia 15:-
Nacos 20:-
Kttfrs 400g 30:-
Kryddmix om man inte orkar gra sjlv 10:-
Salsa 15:-
Crm frs/grddfil 7-10:-
Ost 10-30:- beroende p vilken ost man tar.
Cola 15:-

Och detta rcker till 2 mltider om man s nskar.
Och rknat p de hgsta beloppen = 192:- men bara en lite lite ifrn dryga dina 500:-.
S ett gott rd, flytta du kommer kunna omvandla din pengar du verbetalar p mat.
Till att styra om det till ett sjukt mycket hgre standard p boendet.
Citera
2011-11-07, 07:57
Medlem
krss avatar
Det roligaste i mnet r ju hur arga folk blir ver andras matvanor...

Sjlv tycker jag tacos r jkligt gott men ter det bara en gng var/varannan mnad.

Angende pris s blir det sklart dyrt om man ska hlla p och kpa de frdiga kryddmixarna, brd, ss osv. Kryddblandningen r nog det ljligaste att kpa frdigt fr det r s enkelt att blanda sjlv, d behver man inte heller ha socker som huvudingrediens. En ss gr ocks att slnga ihop rtt ltt med lite krossade tomater, lk, paprika och valfri produkt fr att f upp hettan. Nr jag ter sjlv eller med en vn s r brdet smidigt att slnga ihop det med, nr man r ngra fler s blir det fr mycket fipplande fr mig.
Citera
2011-11-07, 08:23
Medlem
Protheuss avatar
Tacos r jvligt gott och ven riktigt mttande, 3 tacos str man sig p ett bra tag. Kkar vl tacos 1-2 gnger i mnaden. Resterna blir perfekt lunch dagen efter ocks.
Citera
2011-11-07, 11:25
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Var fan handlar du ngonstans? Drygt 500 spnn fr en tacokvll? Lter ju som om du veckohandlar p Statoil.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det var den vrsta skit jag lst.
r er ICA affr s jvla dyr, s skulle du tjna grymma pengar p att ppna en egen butik.

Majs 20:-/3 burkar.
Gurka kostar nu ca30:-/kg s 15:- fr en gurka.
Parprika 45:-/kg rcker med en paprika 6-12:- kostar en sdan d.
Tortilia 15:-
Nacos 20:-
Kttfrs 400g 30:-
Kryddmix om man inte orkar gra sjlv 10:-
Salsa 15:-
Crm frs/grddfil 7-10:-
Ost 10-30:- beroende p vilken ost man tar.
Cola 15:-

Och detta rcker till 2 mltider om man s nskar.
Och rknat p de hgsta beloppen = 192:- men bara en lite lite ifrn dryga dina 500:-.
S ett gott rd, flytta du kommer kunna omvandla din pengar du verbetalar p mat.
Till att styra om det till ett sjukt mycket hgre standard p boendet.

Lter mer rimligt.

Fan! Blev sugen p tacos nu. r det frenligt med svensk lag att ta tacos en mndag?
Citera
2011-11-07, 12:58
Medlem
Frank Friendlys avatar
Alla ni experter kan ju frklara vad riktiga tacos r fr ngot!!

Sjlv kkar man ofta "tacos" som fredagsmys!
Dock inga halvfabrikat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in