2004-12-28, 00:53
Medlem
hur blir man en bättre människa? eller mer konkret:
vilka steg har ni gått igenom där ni efteråt känt att: jag har blivit en bättre, klokare och insiktsfullare människa på kuppen även om det kanske var krävande för stunden.

(ja, det låter säkert som en klyscha signerad Deepak Chopra men jag vill lägga det åt sidan eftersom jag verkligen tror att vi kan göra oss själva bättre och godare. mer som ett resultat av aktiviteter än av meditation)

jag har några punkter som jag känner har gjort mig bättre och mer balanserad. en del kanske låter som bagateller men de har bidragit till en vidgad horisont.

* fjällvandring i Augusti, fyra dagar. Det var nog min första riktigt mäktiga naturupplevelse. man kände sig otroligt stolt över att tillhöra detta land när man såg ut över de gräsklädda dalgångarna och de långsträckta bergen, sumpmarken och myggen, midnattssolen och det bländande ljuset från den ännu liggande snön.

* skogspromenader/utflykter i min barndom. Jag är mycket glad över att mina föräldrar tvingade ut mig på dessa. de återförde nån slags balans i tillvaron. efter en vecka i storstaden var en dag i skogen med varm oboy och mackor härligt.

* motion. att hålla sin kropp stark och duglig gör faktiskt underverk för humöret och självförtroendet. Kroppen belönar den som ägnar tid åt den genom att utsöndra lyckohormoner. gör detta gära i naturen så får ni två bra saker på en gång.

* en kreativ hobby - perfekt om man vill fokusera sig helt på något annat för en stund, plus att man känner sig stolt över sitt verk, och man ser att man blir bättre ju mer tid man ägnar åt det.

* en resa till ett krigshärjat/fattigt u-land. detta ger en perspektiv på hur bra man har det, och hur mycket som finns att göras utan för rikesgränserna. Kan inte mätas med att se elände på tv. när man har sett slummen/standarden i en öststat och hört och sett berättelserna om dess gatubarn återvänder man inte hem lika självömkande som förut.
Effekten mattas av efter ett tag så en resa vartannat år håller medvetandet/empatin levande.

* återhållsam levnadsstandard - Slöseri och frosseri gör ingen glad. Visst ska man unna sig men Att hålla på sig, och tillåta sig att längta efter något gör en karaktärsstark och uthållig. Att bli bortskämd gör en ointressant och lat. (lagom är bäst)

* bra musik - jepp, musik gör oss till bättre människor

fortsätt med egna punkter, vore intressant att se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in