2011-11-11, 00:32
Medlem
hollandurens avatar
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.
Citera
2011-11-11, 00:37
Medlem
cpskadans avatar
Man kan inte vara 100% säker på något, detta inkluderar att vara 100% säker på att inget är 100% säkert.

Allting är relativt utifrån betraktaren.
En konstant är endast konstant utifrån vissa regler.

Men om det oändligt stora, enligt vissa expanderande, tomrum verkligen är oändligt måste det någonstans finnas oändligt många 100%-igt säkra saker. Likaså 100%-igt osäkra saker.

Rymdens oändlighet skulle innebära att det finns oändligt många chanser att allt skulle kollapsa etc.
Tycker dessa tankar hör lite till din fråga.
Senast redigerad av cpskadan 2011-11-11 kl. 00:39.
Citera
2011-11-11, 00:41
Medlem
Du kan vara 100% säker på att du existerar. Cogito ergo sum - René Descartes.

Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.
Mod flyttar eller slänger helt jävla oberoende av den här frasen. Vänligen upphör att skriva så i trådstarten.
Citera
2011-11-11, 00:47
Medlem
hollandurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Du kan vara 100% säker på att du existerar. Cogito ergo sum - René Descartes.

.

Det tror jag verkligen inte att man kan vara, du kan inte ens vara säker på att någonting existerar

Citat:
Mod flyttar eller slänger helt jävla oberoende av den här frasen. Vänligen upphör att skriva så i trådstarten
.

tack för tipset! Skulle dock känna mig rätt så dum i fall att tråden ligger helt åt helvete, därav ursäkten.
Citera
2011-11-11, 00:49
Medlem
Har tänkt på detta och diskuterat med vänner även jag. Jag argumenterade för att man inte kan vara 100% säker på något.

Efter många om och men sa en vän att om det står en stol framför honom, och han välter den. Då är han 100% säker på att han välte stolen. Jag höll med, och gav mig.
Citera
2011-11-11, 00:50
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Det tror jag verkligen inte att man kan vara, du kan inte ens vara säker på att någonting existerar

Om du inte är säker på något är du per definition något (inte säker, det vill säga). Det är svårt att vara något utan att existera. Hur kan du gå och grubbla över din ickeexistens om du inte existerar? Det måste rent logiskt existera någonting som grubblar över sin ickeexistens, eftersom ickeexisterande saker inte kan grubbla.
Citera
2011-11-11, 00:58
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:

Mod flyttar eller slänger helt jävla oberoende av den här frasen. Vänligen upphör att skriva så i trådstarten.

Är du 100 på det? Juste! Ts, du har alltså rätt.

Edit, helt 100 kan jag dock inte vara på att du hade helt rätt
Citera
2011-11-11, 01:00
Medlem
Citat:
Om du inte existerade hade du ju inte kunnat tvivla på din existens.
Citat:
tack för tipset! Skulle dock känna mig rätt så dum i fall att tråden ligger helt åt helvete, därav ursäkten.
Bra det. Det finns en söktråd för trådplacering, och man kan också skicka PM till mod.
Citera
2011-11-11, 01:05
Medlem
hollandurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Om du inte är säker på något är du per definition något (inte säker, det vill säga). Det är svårt att vara något utan att existera. Hur kan du gå och grubbla över din ickeexistens om du inte existerar? Det måste rent logiskt existera någonting som grubblar över sin ickeexistens, eftersom ickeexisterande saker inte kan grubbla.

haha, jag kunde inte hålla mig från att skratta åt det du skrev.

OnT: Så du är alltså 100% säker på detta?
Citera
2011-11-11, 01:07
Medlem
Sgt.Pansarfils avatar
jag är 100% säker på t.ex vad jag heter
Citera
2011-11-11, 01:09
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
haha, jag kunde inte hålla mig från att skratta åt det du skrev.

OnT: Så du är alltså 100% säker på detta?

Hmm, det blev kanske lite luddigt. Jag skyller på trötthet.

OT: Ja. Jag är hundra procent säker på att jag finns. Du kan (antagligen) vara hundra procent säker på att du finns. (Men du kanske är min sjuka hallucination, och isåfall finns du inte. Pillutta dig.)
Citera
2011-11-11, 01:09
Medlem
Min-Mammas avatar
Du kan vara 100% säker på att du kommer att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in