Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-11, 22:23
  #1
Medlem
[complex]s avatar
Halloj. Bara undrar hur säkerheten är med mobilt bredband. Ta t.e.x bredbandsbolaget som har 4g stickor. Som ett exempel..
Om man skulle beställa en sån tjänst och sen koppla upp sig genom OPENVPN eller annat. Är det då exakt som normalt bredband i vägg-jacket? Eller har dom nån spårningsfunktion i dom stickorna så att sånt kvittar? Nån som vet.
Tack.
Citera
2011-11-11, 23:26
  #2
Medlem
[complex]s avatar
Skulle precis editera, men tiden gick precis ut. Så jag postar ett nytt:

Halloj. Bara undrar hur säkerheten/anonymiteten är med mobilt bredband. Ta t.e.x bredbandsbolaget som har 4g stickor. Som ett exempel..
Om man skulle beställa en sån tjänst och sen koppla upp sig genom OpenVPN eller annat. Är det då som normalt bredband i vägg-jacket? Eller har dom nån spårningsfunktion i dom stickorna så att VPN/proxys kvittar? Nån som vet hur det fungerar. Dom registrerar sig såklart annorlunda eftersom det är mobilt bredband. Men jag är inte insatt i hur det fungerar i praktiken. Skulle uppskatta svar från nån kunnig person här. :] Borde vara samma i princip..
Thnx!
Citera
2011-11-11, 23:40
  #3
Medlem
ska inte påstå att jag är instatt i ämnet, men svarar ändå

logiskt tänk på fyllan...=) skillnaden är ju bara uppkoplingen, alla protokoll andvänds ju på samma sätt som om du skulle koppla upp dig med en kabel. spårnings tekniken är densamma som för mobiler, dom pejlar alltså in dig från närmsta mobil mast (om jag fattat det rätt).
Citera
2011-11-11, 23:53
  #4
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicious
ska inte påstå att jag är instatt i ämnet, men svarar ändå

logiskt tänk på fyllan...=) skillnaden är ju bara uppkoplingen, alla protokoll andvänds ju på samma sätt som om du skulle koppla upp dig med en kabel. spårnings tekniken är densamma som för mobiler, dom pejlar alltså in dig från närmsta mobil mast (om jag fattat det rätt).

Jo, men det var nån här innan som svarade på en fråga förut när jag skrev om att koppla upp mig med tre mobil och surfa genom VPN, att det skulle vara lika anonymt som vanligt bredband.
Kanske är samma sak med dom här mobila bredbandstickorna.

Men frågan är om dom kan pejla in även om man kör vpn. Tack för svaret iallafall. Kollar in imorgon. *john blund*
Citera
2011-11-12, 00:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Men frågan är om dom kan pejla in även om man kör vpn. Tack för svaret iallafall. Kollar in imorgon. *john blund*

ja, då en vpn krypterar din trafik, inget annat...

senario:
jag är terrorist
jag sitter uppkoplad med mobiltbredband + vpn
jag kommunicerar med min terrorist broder
polisen haffar min terror vän
polsen hittar min ip på hans burk
polisen spårar mig
..fuct

kan ju vara svårt för storebror att spåra ett mobilt bredband, speciellt om man sitter på vpn + proxy och dessutom har ett oregistrerat kort. nästintill omöjligt skulle jag vilja påstå.
Citera
2011-11-12, 01:36
  #6
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicious
ja, då en vpn krypterar din trafik, inget annat...

senario:
jag är terrorist
jag sitter uppkoplad med mobiltbredband + vpn
jag kommunicerar med min terrorist broder
polisen haffar min terror vän
polsen hittar min ip på hans burk
polisen spårar mig
..fuct

kan ju vara svårt för storebror att spåra ett mobilt bredband, speciellt om man sitter på vpn + proxy och dessutom har ett oregistrerat kort. nästintill omöjligt skulle jag vilja påstå.

Jo, jag vet att en vpn krypterar trafiken.
Jag får se om nån annan här kanske själv har BBB mobilt. Det är inte oregistrerade kort. Man är registrerad på stickan gissar jag på. (Kanske t.o.m har nått program där man kopplar upp sig med, det vet jag inte.) Men sen vet jag inte hur det är med VPN. Om man lyckas gömma sig eller om det fungerar annorlunda. Och jag är långt ifrån en terrorist Men vill ändå kunna vara anonym med torrents och sånt. Lika bra. Och små haxxing till och från...
Jaja. thnx. Nu sova...Fastnade på en sak. Jag får reda ut detta en annan dag. Gn gn. *gone*
Citera
2011-11-12, 11:09
  #7
Moderator
rancors avatar
Alla SIM-kort har ett IMSI-nummer som är unikt per SIM-kort. Varje land har även sina prefix som vi i Sverige har t.ex. 8946 i början. Det är ingen skillnad om det är SIM-kort för mobil telefoni eller mobilt bredband, det är samma sak oavsett. Sedan kopplar man ihop IMSI med ett telefonnummer (MSISDN) och det får du också oavsett om du kommer ringa eller inte men det är inte alltid du kan ringa på abonnemanget utan tal kan vara spärrat i tjänsten.

4G har stark kryptering mot 2G (GSM) så man behöver inte vara direkt orolig att bli avlyssnad som det ser ut idag men det kan ju snabbt ändra sig...

Gällande IP så gäller det precis samma som för ditt vanliga bredband. Om man kan spåra IP-adressen så kan man spåra vem som äger abonnemanget. Har du kontantkort och har betalat detta kontant i en affär så kan man tycka att man är säker men det är man inte vilket beror på nästa unika ID och det är IMEI vilket är en unik identifiering per radiomodul och som operatören kan se vilket betyder att du även har förbrukat radiomodulen som du använder och om du tidigare har använt denna med ett vanligt abonnemang så kan man spåra den tillbaka till dig.

Så, för att vara helt säker på att du är anonym bör du köpa ett helt nytt 4G-"modem" samt ett kontantkort där allt betalas med kontanter.

Ett annat problem kan vara att du är relativt lätt att spåra i 4G då dessa celler sitter tätare och därför är även trianguleringen mer noggrann än via t.ex. GSM. Om man begår allvarliga brott så är det lättare att bestämma vart man finns vid en viss tidpunkt och därför också lättare att hitta via övervakningskameror och liknande beroende på vart man sitter.

// rancor
Citera
2011-11-12, 13:36
  #8
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Alla SIM-kort har ett IMSI-nummer som är unikt per SIM-kort. Varje land har även sina prefix som vi i Sverige har t.ex. 8946 i början. Det är ingen skillnad om det är SIM-kort för mobil telefoni eller mobilt bredband, det är samma sak oavsett. Sedan kopplar man ihop IMSI med ett telefonnummer (MSISDN) och det får du också oavsett om du kommer ringa eller inte men det är inte alltid du kan ringa på abonnemanget utan tal kan vara spärrat i tjänsten.

4G har stark kryptering mot 2G (GSM) så man behöver inte vara direkt orolig att bli avlyssnad som det ser ut idag men det kan ju snabbt ändra sig...

Gällande IP så gäller det precis samma som för ditt vanliga bredband. Om man kan spåra IP-adressen så kan man spåra vem som äger abonnemanget. Har du kontantkort och har betalat detta kontant i en affär så kan man tycka att man är säker men det är man inte vilket beror på nästa unika ID och det är IMEI vilket är en unik identifiering per radiomodul och som operatören kan se vilket betyder att du även har förbrukat radiomodulen som du använder och om du tidigare har använt denna med ett vanligt abonnemang så kan man spåra den tillbaka till dig.

Så, för att vara helt säker på att du är anonym bör du köpa ett helt nytt 4G-"modem" samt ett kontantkort där allt betalas med kontanter.

Ett annat problem kan vara att du är relativt lätt att spåra i 4G då dessa celler sitter tätare och därför är även trianguleringen mer noggrann än via t.ex. GSM. Om man begår allvarliga brott så är det lättare att bestämma vart man finns vid en viss tidpunkt och därför också lättare att hitta via övervakningskameror och liknande beroende på vart man sitter.

// rancor

Ok. Tack rancor för informationen.
Men det sista stycket där....Triangulering gäller inte när man sitter uppkopplad via VPN väl?
Hursomhelst så har jag inte tänkt göra direkt olagliga saker så att jag behöver oroa mig över att nån skulle leta upp mig via övervakningskameror. Om jag nu skulle göra nått grovt skulle jag köra jag med ett öppet wlan...
Men tack, då vet jag. Får ta och inhandla en sån sticka sen.
Mvh
//C.
Citera
2011-11-12, 14:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Ok. Tack rancor för informationen.
Men det sista stycket där....Triangulering gäller inte när man sitter uppkopplad via VPN väl?
Hursomhelst så har jag inte tänkt göra direkt olagliga saker så att jag behöver oroa mig över att nån skulle leta upp mig via övervakningskameror. Om jag nu skulle göra nått grovt skulle jag köra jag med ett öppet wlan...
Men tack, då vet jag. Får ta och inhandla en sån sticka sen.
Mvh
//C.
Triangulering gäller fortfarande när du arbetar mot ett VPN, du använder fortfarande operatörens nät.
Som folk skrivit tidigare krypterar bara VPN trafiken, som jag tror du instämde med.
Du skrev ju förut att du ville kunna fildela och haxxa lite, och det är ju olagligt.
Citera
2011-11-12, 14:19
  #10
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Ok. Tack rancor för informationen.
Men det sista stycket där....Triangulering gäller inte när man sitter uppkopplad via VPN väl?
Hursomhelst så har jag inte tänkt göra direkt olagliga saker så att jag behöver oroa mig över att nån skulle leta upp mig via övervakningskameror. Om jag nu skulle göra nått grovt skulle jag köra jag med ett öppet wlan...
Men tack, då vet jag. Får ta och inhandla en sån sticka sen.
Mvh
//C.

Om man har tillgång så man kan spåra varifrån trafiken kommer till VPN servern så kan man fortfaronde triangulera.

t.ex om du är uppkopplad på min vpnserver, så ser jag vilken ip du har, jag ser visserligen inte vad du gör, men jag ser din riktiga ip.

Ta ett exempel,
Du är uppkopplad via mobilt internet, sen ansluten med vpn.

Du skriver massa skit om att mörda stadsministern på ett forum.

Ägaren på forumet ser att anslutningen kommer från vpnservern du är uppkopplad på och varnar Säpo.

Säpo åker till ägaren av vpnservern och hotar att skära pungen av ägaren om han inte kollar vilken ip som är uppkopplad genom det vpnkontot.

Säpo har nu din riktiga ipadress och kan tillsammans med operatören triangulera dig genom deras loggar och IMSI nummret.

Så hur förhindrar vi detta?
Se till att servern du skriver på inte loggar.
Se till att vpnleverantören inte loggar.

Och det mest självklara, hota inte stadsministern.



//Call3
__________________
Senast redigerad av call3 2011-11-12 kl. 14:21.
Citera
2011-11-12, 16:13
  #11
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Om man har tillgång så man kan spåra varifrån trafiken kommer till VPN servern så kan man fortfaronde triangulera.

t.ex om du är uppkopplad på min vpnserver, så ser jag vilken ip du har, jag ser visserligen inte vad du gör, men jag ser din riktiga ip.

Ta ett exempel,
Du är uppkopplad via mobilt internet, sen ansluten med vpn.

Du skriver massa skit om att mörda stadsministern på ett forum.

Ägaren på forumet ser att anslutningen kommer från vpnservern du är uppkopplad på och varnar Säpo.

Säpo åker till ägaren av vpnservern och hotar att skära pungen av ägaren om han inte kollar vilken ip som är uppkopplad genom det vpnkontot.

Säpo har nu din riktiga ipadress och kan tillsammans med operatören triangulera dig genom deras loggar och IMSI nummret.

Så hur förhindrar vi detta?
Se till att servern du skriver på inte loggar.
Se till att vpnleverantören inte loggar.

Och det mest självklara, hota inte stadsministern.



//Call3

hehe. Ok
Då är det lite som jag trodde. Är i princip samma sak som vanligt bredband bara att dom kan triangulera om dom vill. Och nej, jag lovar. Ska inte hota stadsministern.
Men jag får se vilken sticka jag väljer...
Skippar kanske just bredbandsbolaget pga det finns bättre operatörer. thnx Call3.
Citera
2011-11-12, 16:21
  #12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
hehe. Ok
Då är det lite som jag trodde. Är i princip samma sak som vanligt bredband bara att dom kan triangulera om dom vill. Och nej, jag lovar. Ska inte hota stadsministern.
Men jag får se vilken sticka jag väljer...
Skippar kanske just bredbandsbolaget pga det finns bättre operatörer. thnx Call3.
Har du BTguard som VPN kan du hota stadsministern hur mycket du vill, finns inte en chans att de orkar åka hela vägen till USA för att skära pungen av ägaren.

http://torrentfreak.com/which-vpn-pr...iously-111007/

Citat:
It’s technically unfeasible for us to maintain log files with the amount of connections we route, BTguard explain. We estimate the capacity needed to store log files would be 4TB per day.
De kan alltså inte logga data även om de ville det. Så länge inte SÄPO ställer upp på att själva lagra 4 terabyte om dagen.
Citat:
The jurisdiction is Canada. Since we do not have log files, we have no information to share. We do not communicate with any third parties. The only event we would even communicate with a third party is if we received a court order. We would then be forced to notify them we have no information. This has not happened yet.
SÄPO kan ju lycka till att få husrannsakan för en tjänst i Kanada. Sen även om de får de så har de inget loggat, då de omöjligen kan logga 4 terabyte om dagen.

Sen borde du köra på Tele2. De sparar bara loggar över vad du gör i 2 veckor. Bredbandsbolaget sparar i 6 månader. Go figure.
http://www.tele2.se/ipred-lagen.html
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/4g.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback