Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-20, 13:43
  #1
Medlem
Danieloss avatar
För mig är det inte i första hand en ideologisk filosofi att "det var bättre förr" utan mer en pragmatisk. Min dator är från 2004 och jag tycker det är slöseri att byta dator vart och vartannat år om den fortfarande fungerar utmärkt. Sålunda får man hålla tillgodo med äldre spel. Samtidigt är det smart rent ekonomiskt att köpa retrospel. Spelen är ofta löjligt billiga, packade med alla expansioner och alla patchar och moddar är klara sedan länge så det är bara att hoppa in och spela spelet i dess absolut bästa version. Samtidigt är det lite ideologi i det också. Äventyrs- och den turordningsbaserade genren var starkare på 90-talet så därför har jag samlat ihop de flesta gamla klassiker här.

När jag om några år lär köpa en ny dator ska det bli intressant att testa de spel som är heta idag, men jag kommer alltid välja att lägga mig 1-2 generationer efter den senaste utvecklingen av ovanstående skäl.
Citera
2011-11-20, 13:52
  #2
Medlem
Surtrs avatar
Du missar många fina titlar, Tror att du är snål bara. nostalgi får mig att vilja gå tillbaka och lira odödliga klassiker.
Citera
2011-11-20, 13:56
  #3
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtr
Du missar många fina titlar, Tror att du är snål bara. nostalgi får mig att vilja gå tillbaka och lira odödliga klassiker.

Fast det kommer ju alltid bra, nya spel. Man hinner ju helt enkelt inte med att spela alla gamla spel år efter år om man samtidigt vill testa även nyare spel.
Citera
2011-11-20, 14:04
  #4
Medlem
Surtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Fast det kommer ju alltid bra, nya spel. Man hinner ju helt enkelt inte med att spela alla gamla spel år efter år om man samtidigt vill testa även nyare spel.

Haha lugna ner dig med de där gamla liren, låt de få damma lite så kommer det vara mycket roligare att köra dem igen senare i livet.
Citera
2011-11-20, 14:06
  #5
Medlem
Ufojesuss avatar
Varför inte? Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder.
Citera
2011-11-20, 14:08
  #6
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Varför inte? Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder.

Javisst! Men är det så att du bara spelar retrospel eller spelar du även nyare spel? Jag gillar en kombination.
Citera
2011-11-20, 14:46
  #7
Medlem
JokkMokks avatar
Spel var bättre när dem inte var mainstream.
Citera
2011-11-20, 14:51
  #8
Medlem
Jag spelar spel med kvalité, och det tycker jag nyare spel oftast inte håller. De senaste spelen jag har njutit av att spela är starcraft 2, uncharted 3 och donkey kong country returns. Annars så lirar jag gamla donkey kong 1, 2 och 3 Längtar tills Diablo 3 släpps. Verkar bli ett spel där dom har satsat på kvalité.
Citera
2011-11-20, 14:52
  #9
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Spel var bättre när dem inte var mainstream.

Gyllene eran var nog 90-talet och början på 2000-talet. Det är trist att många spel "fördummas" för att anpassas till "casual" gamers. Fast det finns ju fortfarande undantag som Hearts of Iron, t ex.
Citera
2011-11-20, 14:54
  #10
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabdjuret
Jag spelar spel med kvalité, och det tycker jag nyare spel oftast inte håller. De senaste spelen jag har njutit av att spela är starcraft 2, uncharted 3 och donkey kong country returns. Annars så lirar jag gamla donkey kong 1, 2 och 3 Längtar tills Diablo 3 släpps. Verkar bli ett spel där dom har satsat på kvalité.

Det var skönt på den gamla tiden när man inte behövde bekymra sig för systemkrav eller att spel behövde patchas först. Men vet inte om kvaliteten generellt var så mycket bättre förr. Är det inte bara för att man inte hade så höga krav då?
Citera
2011-11-20, 15:06
  #11
Medlem
Varje generation har sin charm och sina toppspel. T.ex har 16-bit eran sin speciella charm och de perfekta 2D plattformsspel från den tiden är ju än idag jävligt bra, typ Sonic 3 & Knuckles, Super Mario World osv. T.ex Det perfekta FPS-spelet är fortfarande för mig är det typ 11 år gamla Quake 3 Arena osv, inte många nya FPS som har samma känsla http://www.youtube.com/watch?v=iPfaQJuWGvU, lite kul, om Quake gjordes idag: http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU
Citera
2011-11-20, 15:25
  #12
Avstängd
wazzobazzos avatar
För mig är det som att titta i ett fotoalbum. Fina minnen bara väller över en...att spelen sedan fortfarande är utmanande och håller och att melodislingorna ofta håller högre klass och sätter sig bättre än dagens spelmusik spelar också in.

Gör lite som TS. Alla gillar väl billigare spel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback