2011-11-25, 14:32
  #1
Medlem
Sg att man har ett program dr du registrerar antalat tvlare i en lngdhopps tvling i en array, Men sen vill man registrera olika antal hopp p varje spelare, hur gr man d? ska jag gra en ny array fr varje spelare som hller antalet hopp... eller hur ska man gra?
Citera
2011-11-25, 14:37
  #2
Medlem
Det enklaste hade ju varit om man gjorde en klass fr hoppare som innehller en ArrayList (eller Vector) med hoppen. Sen gr du en ArrayList<Hoppare> (eller Vector). Annars kan man gra en ArrayList med ArrayLists,det r lite busigt. ArrayList<ArrayList>
Citera
2011-11-25, 14:43
  #3
Medlem
Att gra en klass som innehller en vector skulle jag kunna gra, men hur blir det d med fler hopp p varje enskild spelare , det r dr jag inte riktigt fr ihop det
Citera
2011-11-25, 17:04
  #4
Medlem
Kod:
class longJumpCompetition {
       ArrayList<Hoppare> hoppare = new ArrayList<Hoppare>();
       // Add hoppare

       public nnting getResult(){
            for (Hoppare h: hoppare){
                       println(h.getName());
                       ArrayList<int> hopp = h.getHopps();
                  for (int hopplength: hopp){
                       print(""+hopplength);
                 }
            }
       }
}

class Hoppare {
     private String name;
     public ArrayList<int> hopp; //Gr det ha primitiva typer ? Kolla
     
}

Typ. Orkade inte gra arraylisten private med get/set metoder men den principen borde vl funka ?
Skert massor med syntax errors ocks fr den delen.
__________________
Senast redigerad av SixtenSune 2011-11-25 kl. 17:06. Anledning: ndrade lite i koden
Citera
2011-11-25, 17:17
  #5
Medlem
Det r nstan samma sak. Nu gr jag en ArrayList med Hoppare objekt som innehller en ArrayList.
Det r ganska mycket snyggare/bttre med en separat klass fr hoppare. Mer OO helt enkelt.
Kanske enklare fr en nybrjare med en ArrayList med ArrayLists men jag antar att vitsen r att du ska lra dig ntt. Plus det r ganska hackingt. hackigt!=bra.

Det jag anvnder kallas for each loop (tror jag). Den stegar igenom alla element i en Collection (kolla,jag r inte 100). Och fr varje element i listan (Hoppare) vill vi ha alla element i den hopparens hopp lista.
Vldigt smidigt,man behver inte kolla lngden p listorna,det skts automatiskt. Vad som hnder med en tom lista vet jag inte,det fr du kolla. Du fr nog nullPointerException tror jag. Enkelt att kolla med en
if (nnting=null){doCoolShit();}
Citera
2011-11-25, 17:18
  #6
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themoniker
Att gra en klass som innehller en vector skulle jag kunna gra, men hur blir det d med fler hopp p varje enskild spelare , det r dr jag inte riktigt fr ihop det

Kod:
class Competitor
{
    private 
ArrayList<Jumpjumps = new ArrayList<Jump>();

    public 
void addJump(Jump jump)
    {
        
jumps.Add(jump);
    }
    public 
ArrayList<JumpgetJumps()
    {
        ...
    }
}

class 
Jump
{
    private 
double length;
    private 
bool isValid;

    public 
Jump(double lengthbool isValid)
    {
        
this.length = ....
    }
}


ArrayList<Competitorcompetitors = ... 
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in