2011-12-05, 22:41
Medlem
Jag ska hålla i en "killgrupp" i samarbete med Rädda Barnen. Tror att projektet heter Allan. De har både killgrupper och tjejgrupper (Allan och Ellen) och träffas separat under terminerna. Ungdomarna ifråga är 14 år gamla högstadieelever. Jag och en god vän vill dock arbeta för att hålla en blandad gruppträff några gånger per termin.

Syftet med grupperna är att man ska diskutera jämställdhet, sexualitet och könsroller. Eftersom jag är ganska ny med just volontärarbete så undrar jag:

Vad ska man prata om med unga killar som kanske har frågor om könsroller, sex, förväntningar på en själv etc?

Tips önskas!
Citera
2011-12-05, 22:59
Medlem
detta fick jag uppleva som 14 åring.
vi fick diskutera om mammans hushåll, om vi tyckte att det var okej eller inte. Och ja, vi fick även diskutera hur vi föreställde oss ett sunt förhållande; hur mkt ska jag diska kontra min tjej, har jag rättigheter som man osv. Inser vi att porrfilmer är redigerad och att sex inte kan ske i 20-30 min.
Sluta med att en tjej slog mig på låret och fröken bad mig och 2 andra killar lämna gruppen.
Citera
2011-12-05, 23:06
Medlem
skotittares avatar
Sådana grupper är jättebra. dock känner jag mig lite tveksam till att du ska hålla i en sån om du behöver fråga här.

Över huvud taget tror jag att flashback är helt ställe att fråga på.

Det viktigaste är att du skapar en trygghet i gruppen så att killarna faktiskt vågar fråga saker som de funderar på. Ett bra sätt är att berätta lite om dig själv och att själv vara rätt öppen. Och att verkligen påpeka att det inte finns något rätt eller fel.
Citera
2011-12-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Sådana grupper är jättebra. dock känner jag mig lite tveksam till att du ska hålla i en sån om du behöver fråga här.

Det viktigaste är att du skapar en trygghet i gruppen så att killarna faktiskt vågar fråga saker som de funderar på. Ett bra sätt är att berätta lite om dig själv och att själv vara rätt öppen. Och att verkligen påpeka att det inte finns något rätt eller fel.

Jag är en mycket öppen människa (inte lika ödmjuk dock, som föregående påstående förtäljer) och anser mig ha en sund bild av könsroller. Jag vet att flashback är helt fel ställe att fråga på, men ibland hittar man guldkorn. Man får visserligen gräva bland alla nazister, rasbiologer, SD:are som går "elitutbildning", kändisknullare och påstådda "sanningsbevarare angående det internationella världskalifatet", men man kan ju alltid hoppas.
Citera
2011-12-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
detta fick jag uppleva som 14 åring.
vi fick diskutera om mammans hushåll, om vi tyckte att det var okej eller inte. Och ja, vi fick även diskutera hur vi föreställde oss ett sunt förhållande; hur mkt ska jag diska kontra min tjej, har jag rättigheter som man osv. Inser vi att porrfilmer är redigerad och att sex inte kan ske i 20-30 min.
Sluta med att en tjej slog mig på låret och fröken bad mig och 2 andra killar lämna gruppen.

HAHAHA! vi fick besöka en liknande grej när jag var 14. De frågade oss vad vi skulle göra om vi fick vara tjejer för en dag. Jag var den enda som ville knulla som ett djur. Alla kallade mig bög, jag försvarade mig med att jag inte skulle vara det eftersom jag skulle vara tjej. Jag ville även bli knullad på en tvättmaskin för att se om det här med kvinnlig orgasm är så schysst som Carrie Bradshaw beskriver det.
Citera
2011-12-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWord
Jag var den enda som ville knulla som ett djur.
HAHAHA. bra sagt!
Citera
2011-12-05, 23:21
Medlem
MissFitt73s avatar
Om jag vore dig så skulle jag ställa frågor till killarna och på så sätt se hur de tänker kring jämställdhet. Sedan kan du diskutera utifrån deras åsikter. På så sätt ser du vart dom står och du kan flika in med andra tankegångar som du kan diskutera utifrån.
Citera
2011-12-05, 23:27
Bannlyst
Fråga killarna hur dom tror att det känns att ha en vagina och att få den uppfylld av en stor grov kuk.. Fråga hur dom tror att det känns för tjejer när dom blir påsatta i bajshålet...

Börja med lite sexsnack för att göra killarna intresserade, sedan kan du ändra kurs och bli lite mer "seriös"...
Citera
2011-12-05, 23:27
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Varför skulle flashback vara fel? här finns den ocensurerade sanningen.
Citera
2011-12-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Om jag vore dig så skulle jag ställa frågor till killarna och på så sätt se hur de tänker kring jämställdhet. Sedan kan du diskutera utifrån deras åsikter. På så sätt ser du vart dom står och du kan flika in med andra tankegångar som du kan diskutera utifrån.
Och rätta mig om jag har fel nu "missfitt73" om kvinnan i förhållande inte har problem med att städa,tvätta eller laga maten så ska hon inte få höra att hon borde tvingas dela med sig ansvaret med mannen.
Vissa kvinnor och förvånande nog blonda svenska kvinnor, gifter sig ibland med män med släkt ifrån Italien, pratar inte om mig själv nu utan alla de tusentals andra, och om hon trivs med att städa villorna (även de på landet) så är inte det något kvinnoförräderi. Likaså om kvinnan vid 40 testar botox.
Citera
2011-12-05, 23:30
Medlem
Jag har varit klf på högstadiet och fick ha lite sex och samlevnad (inte mitt ämne egentligen), med åttor och nior. Oftast är det lite trögt i starten, men sedan rinner det på med frågor och åsikter. Det är också viktigt att vara tydlig med gränser, och hålla på sin personliga integritet. Påpeka att det är skillnad på personliga frågor och privata frågor - naturligtvis kommer du att behöva bidra med dina erfarenheter, men som sagt, var tydlig med gränser.

Tänk också på att inte bli för fördömande. En stor majoritet av killarna i 14-15-årsåldern är väldigt påverkade av manschauvinistiska ideal, men det går inte att gå på för hårt med predikandet, då slutar dom lyssna. Ställ enkla motfrågor - "varför säger du så?" "varför tror du att det är så?" och be dom att resonera om sina fördomar.

Jag minns hur pyttesmå helt outvecklade pojkar hade en massa åsikter om rakade kön och att tjejer borde acceptera att bli tagna i tvåan, etc etc, men man får tänka på att det är en fas dom går igenom.
Citera
2011-12-05, 23:30
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Vilka tankegångar syftar du på då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in