• 3
  • 4
2012-07-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Att de stora medierna missgynnar konservativa r ingen urskt fr Wikipedia. Wikipedia ska vara neutralt. Som sagt finns det mnga andra medier och kllor. Sedan r kritiken i Frontpagemag och Conservapedia att Wikipedia ofta helt utelmnar/minimerar omfattande kritik som faktiskt nmns i de stora medierna och sledes r nnu mer liberalt n dessa.

Jag vet inte riktigt om det framgr vad jag menar. Om kndis X har en dispyt med Brad Pitt, Jack Nicholson, Tom Cruise och Bruce Springsteen samt blivit stmplad (korrekt eller ej) som nazist och kndis Y bara munhuggits med Bjrn Skifs, s r kommer kndis X att behva mer text fr att ge en rttvis bild av hur h*n har figurerat i media. Mediebilden kan i sin tur vara helt sann, helt falsk eller vad som helst dremellan; det r inte Wikipedias sak att "rtta till" genom revisionism.

Det kan jag dremot hlla med om att de har gjort till viss del efter att ha lst conservapedia.
Citera
2012-07-23, 13:55
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Jag vet inte riktigt om det framgr vad jag menar. Om kndis X har en dispyt med Brad Pitt, Jack Nicholson, Tom Cruise och Bruce Springsteen samt blivit stmplad (korrekt eller ej) som nazist och kndis Y bara munhuggits med Bjrn Skifs, s r kommer kndis X att behva mer text fr att ge en rttvis bild av hur h*n har figurerat i media. Mediebilden kan i sin tur vara helt sann, helt falsk eller vad som helst dremellan; det r inte Wikipedias sak att "rtta till" genom revisionism.

Det kan jag dremot hlla med om att de har gjort till viss del efter att ha lst conservapedia.
Du verkar ha uppfattningen att Wikipedia ska terge ett mne precis p samma stt och med lika tyngd betrffande kritik och berm som i de stora medierna. Detta r fel. De stora medierna (och Wikipedia) har ofta fel jmfrt med exempelvis den vetenskapliga literaturen i kontroversiella omrden i synnerhet nr vetenskapen motsger liberalismen.

Ett problem med Wikipedia r vissa artiklar som Chomsky, Obama, Rasforskning, osv helt kontrolleras av fanatiska liberaler som raderar allt utom lmpliga halmdockor betrffande kritik.
Citera
2012-07-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Ett problem med Wikipedia r vissa artiklar som Chomsky, Obama, Rasforskning, osv helt kontrolleras av fanatiska liberaler som raderar allt utom lmpliga halmdockor betrffande kritik.

Liberaler r vl fel ord, eftersom liberaler inte tenderar att gilla Chomsky eller Obama. Du menar kanske "liberals" som betecknar vnstermnniskor, typ Democratic Party, i USA.

Men visst r det vinklat som bara den. Kollade p artikeln om Obama nr jag sg ditt inlgg, bara fr skojs skull. Under rubriken "presidentskap" stod det uteslutande bra saker, typ "Obama bestmde att Guantanamo ska stngas", men inte att det inte stngts, "han har tagit hem trupper frn Irak", men inte att han skickat fler trupper till Afghanistan, osv osv. Det r nstan bara en uppradning av saker som framstller honom i bra dager.
Citera
2012-07-23, 22:11
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Liberaler r vl fel ord, eftersom liberaler inte tenderar att gilla Chomsky eller Obama. Du menar kanske "liberals" som betecknar vnstermnniskor, typ Democratic Party, i USA.
Precis. Liberal/konservativ i amerikansk mening dvs snarast vnster/hger i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Men visst r det vinklat som bara den. Kollade p artikeln om Obama nr jag sg ditt inlgg, bara fr skojs skull. Under rubriken "presidentskap" stod det uteslutande bra saker, typ "Obama bestmde att Guantanamo ska stngas", men inte att det inte stngts, "han har tagit hem trupper frn Irak", men inte att han skickat fler trupper till Afghanistan, osv osv. Det r nstan bara en uppradning av saker som framstller honom i bra dager.

Man kan frst att vissa bestmde sig fr att skapa Conservapedia. Detta gr dock vnsterdominansen i Wikipedia nnu strre nr vissa konservativa gick till Conservapedia istllet. Conservapedia r dock snarast en kristen fundamentalistisk webbsida.
Citera
2012-09-02, 01:19
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenafsvea
Vem som helst fr skriva vad som helst nr som helst p Wikipedia s sjlvklart utnyttjar folk detta fr att sprida propaganda men jag tycker att Wikipedia r riktigt bra p att rensa undan allt som saknar kllor eller som r rent skit. Detta gller dock bara de stora mnena, man ska inte tro p nnting man lser p Wikipedia utan kllhnvisning.

Wikipedia r vnsterstyrt och man ska inte heller lite p deras kllor. Som bevis kan nmnas att wikipedia accepterar kllor som vnstertidningar Arbetaren och Proletren men en tidning som Fria tider duger inte som klla om man vill skriva ngot p Wikipedia.

Wikipedia = Vnsterpedia

Man vill inte grna heller uppge namn och nationalitet p dmda invandrare, detta gr man grna in och ndrar i efterhand.
Citera
2012-12-31, 17:12
Medlem
FYI:

Anvndare:dnm = Anvndare:Protokollet

Anvndare:Kattegatt = Anvndare:El Gurka Rapido
Citera
2013-02-12, 04:20
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeRescue
FYI:

Anvndare:dnm = Anvndare:Protokollet

Anvndare:Kattegatt = Anvndare:El Gurka Rapido

Intressant. Hur fick du reda p detta?
Citera
2013-02-12, 05:52
Medlem
thegoodshepherds avatar
Tycker ordet Frihet verkar ngot vnster vinklat.

Pratas mycket om negativ vs positiv frihet och jag personligen tycker nog att det knns ngot vinklat. Men det r min personliga sikt och ja, jag r vl inte helt opartisk.
Senast redigerad av thegoodshepherd 2013-02-12 kl. 06:04.
Citera
2014-04-08, 17:28
Moderator
Siegfrids avatar
Inlgg flyttade till (FB) Svenska Wikipedia censur (sammanfogade trdar /Mod)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in