• 1
  • 2
2011-12-12, 18:22
Medlem
Sveriges näringsminister, Annie Lööf, som ansvarar för näringslivet i vårat land har aldrig drivit ett företag eller änns haft ett riktigt arbete. Pajjasen har gjort karriär inom Centerpartiet istället.
Sveriges Försvarsminister, Sten Tolgfors, har inte änns gjort värnplikten! Mannen som ansvarar för Sveriges försvar är en tomhylsa som inte änns hållt i ett vapen! And the list goes on...

Det är inget skämt..
Sten Tolgfors:http://en.wikipedia.org/wiki/Sten_Tolgfors
Annie Lööf:http://en.wikipedia.org/wiki/Annie_L%C3%B6%C3%B6f

Jag känner mig jävligt kränkt över det här, vi betalar enorma summor till inkompetenta "ledare" som inte kan eller vet något om verkligheten.

Hur kommer det sig att Annie Lööf, en 28 årig ginger, utan någon som helst livserfarenhet(utanför centerns ungdomsgrupp) innehar en av riket Sveriges absolut tyngsta poster. Varför sitter inte Leif Östling eller någon annan tung veteran där?
Annie Lööf har säkert läst Företags ekonomi A på gymnasium, men som alla vet så hjälper det inte ett piss när man står där i verkligheten.

Meningen med vår riksdag och vår demokrati är att locka människor med erfarenhet och kompetens för att driva landet i bästa riktning. Men nu har hela landet ha kapats utav ungdomsförbund, tomhylsor och stureplansglidare. Dem berikar och väljer varandra i riktiga Sovjet maneer.

Hur ska man ändra på detta?
Och vad kommer detta att få för effekter på lång sikt, det lyser inkompetens över hela spektrat nu. Det är väl egentligen bara Carl Bildt som passar i sin roll och utsrålar kompetens.

Världen skrattar åt oss, kolla på Kina, Brasilien mm hur fan ska vi kunna konkurrera mot dem när vi inte änns kan skrapa ihop en värdig regering?
Citera
2011-12-12, 18:29
Medlem
Fris avatar
Åh ,det är inga undantag!
Carl Bildt har heller aldrig haft något arbete, och har ingen akademisk examen heller. Och vi har världens, och världshistoriens, sämst utbildade justitieminister som inte har någon form av akademisk examen, och aldrig har studerat någon juridik. Och naturligtvis har hon aldrig haft en anställning utan för partiet och regeringen. Fredrik Reinfeldts enda arbetslivserfarenhet är från 1980-talet då han sommarjobbade i kassaluckan på ett bankkontor hemma i Täby. O.s.v.

Politikers ENDA meriter är att de har kompisar och släktingar som är mäktiga politiker.

Man ändrar på detta genom att avskaffa politiken!
Meningen men demokrati är att lura lättlurade människor att låta den politiska adeln utöva makt mot dem utan att bjuda motstånd.
Senast redigerad av Fri 2011-12-12 kl. 18:31.
Citera
2011-12-12, 18:32
Medlem
Höjas avatar
Ett gammalt problem som ständigt återkommer. Problemet är att politiken idag har blivit en karriärväg för inkompetenta individer vars enda goda egenskap är att slicka röv och att rätt sig i ledet.

En enkel lösning på detta är att avskaffa de gigantiska riksdagslönerna och återigen se till att riksdagsledamot är ett privilegie, inget man bli rik på. Låt dem ha samma lön som en lärare eller sjuksköterska så kommer folk som vill gott att söka sig dit.
Citera
2011-12-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Ett gammalt problem som ständigt återkommer. Problemet är att politiken idag har blivit en karriärväg för inkompetenta individer vars enda goda egenskap är att slicka röv och att rätt sig i ledet.

En enkel lösning på detta är att avskaffa de gigantiska riksdagslönerna och återigen se till att riksdagsledamot är ett privilegie, inget man bli rik på. Låt dem ha samma lön som en lärare eller sjuksköterska så kommer folk som vill gott att söka sig dit.

jo men det kommer aldrig hända. Vi ser ju det motsatta nu, kommunala och statliga bolag flyter i pengar och lyx. Från lobbyister eller skattepengar. Rent skämt att de håller på.
Citera
2011-12-12, 18:37
Medlem
Fris avatar
Bättre opp!
Avskaffa helt alla slags arvoden och kostnadsersättningar till riksdagsledamöter! Avskaffa även alla former av partistöd. Det går i genomsnitt ca 20'000 väljare per riksdagsledamot. Väljarna kan finansiera sina förtroendemän med frivilliga donationer. Man skänker t.ex. fem kronor i månaden till den riksdagsledamot som man röstat på. 100'000 kr/månad borde täcka genomsnittsledamotens omkostnader och försörjning. Det är i vilket fall djupt odemokratiskt att TVINGA människor betala till sina politiska motståndare.

Annars har väl riksdagen stängt ca 4 månader om året. Den tiden kan ju riksdagsledamöterna ägna åt att fortsätta sina yrken på heltid. Vad har förresten Fredrik Reinfeldt för yrke? Vad arbetar han med mellan sina politiska förtroendeuppdrag?
Citera
2011-12-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Åh ,det är inga undantag!
Carl Bildt har heller aldrig haft något arbete, och har ingen akademisk examen heller. Och vi har världens, och världshistoriens, sämst utbildade justitieminister som inte har någon form av akademisk examen, och aldrig har studerat någon juridik. Och naturligtvis har hon aldrig haft en anställning utan för partiet och regeringen. Fredrik Reinfeldts enda arbetslivserfarenhet är från 1980-talet då han sommarjobbade i kassaluckan på ett bankkontor hemma i Täby. O.s.v.

Politikers ENDA meriter är att de har kompisar och släktingar som är mäktiga politiker.

Man ändrar på detta genom att avskaffa politiken!
Meningen men demokrati är att lura lättlurade människor att låta den politiska adeln utöva makt mot dem utan att bjuda motstånd.

Men man behöver ju demokrati och politik, vad jag retar mig på är att inga andra släpps in. Jag tror att en duktig och erfaren militär hade gjort ett mycket bättre jobb än Sten T och att en börs VD hade passat bättre in som näringsminister.

Citat:

Kosta vad det kostar vill, en kompetent näringminister är värd sin vikt i guld. Jag hade hellre betalat Leif Östling 20 mkr/år en Anni Lööf 2 mkr/år utav den enda anledningen att Anni Lööf inte gör någon nytta.
Hon pratar sin dynga om entreprenörskap hit och dit trots att hon inte skulle vara kapabel till att driva en korvvagn.

Problemet är att stureplanseliten aldrig släpper en maktposition frivilligt, men folket borde reagera! Om jag inser att min revisor saknar utbildning och kompetens så hyr jag honom inte mer, det är sunt förnuft.

Man måste undanvara vissa positioner till "icke politiker", jag håller med om att politik som karriär är fel.
Varför är det en moderat politiker som beslutar om sjukvården och inte en enhetschef eller liknade på karolinska? Det är ju totalt vansinne.
Citera
2011-12-12, 18:57
Medlem
Citat:
Bättre opp!
Avskaffa helt alla slags arvoden och kostnadsersättningar till riksdagsledamöter! Avskaffa även alla former av partistöd. Det går i genomsnitt ca 20'000 väljare per riksdagsledamot. Väljarna kan finansiera sina förtroendemän med frivilliga donationer. Man skänker t.ex. fem kronor i månaden till den riksdagsledamot som man röstat på. 100'000 kr/månad borde täcka genomsnittsledamotens omkostnader och försörjning. Det är i vilket fall djupt odemokratiskt att TVINGA människor betala till sina politiska motståndare.

Annars har väl riksdagen stängt ca 4 månader om året. Den tiden kan ju riksdagsledamöterna ägna åt att fortsätta sina yrken på heltid. Vad har förresten Fredrik Reinfeldt för yrke? Vad arbetar han med mellan sina politiska förtroendeuppdrag?

Intressant tanke, men då skulle varken Mp, Kd eller V ha några ledamöten kvar eftersom deras väljare saknar resurser.

Det skulle bara bli M, S och Sd kvar i princip. Och det är ju de tre blocken så det skulle inte göra någon större skillnad.
Citera
2011-12-12, 19:20
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Bättre opp!

Satt fint, men hur skulle det gå till? Hur ska man övertala idioterna att de blir lurade? Internet hjälper till bland de yngre, men våra äldre generationer blir grundlurade!
Citera
2011-12-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovan
Sveriges näringsminister, Annie Lööf, som ansvarar för näringslivet i vårat land har aldrig drivit ett företag eller änns haft ett riktigt arbete. Pajjasen har gjort karriär inom Centerpartiet istället.
Sveriges Försvarsminister, Sten Tolgfors, har inte änns gjort värnplikten! Mannen som ansvarar för Sveriges försvar är en tomhylsa som inte änns hållt i ett vapen! And the list goes on...

Det är inget skämt..
Sten Tolgfors:http://en.wikipedia.org/wiki/Sten_Tolgfors
Annie Lööf:http://en.wikipedia.org/wiki/Annie_L%C3%B6%C3%B6f

Jag känner mig jävligt kränkt över det här, vi betalar enorma summor till inkompetenta "ledare" som inte kan eller vet något om verkligheten.

Hur kommer det sig att Annie Lööf, en 28 årig ginger, utan någon som helst livserfarenhet(utanför centerns ungdomsgrupp) innehar en av riket Sveriges absolut tyngsta poster. Varför sitter inte Leif Östling eller någon annan tung veteran där?
Annie Lööf har säkert läst Företags ekonomi A på gymnasium, men som alla vet så hjälper det inte ett piss när man står där i verkligheten.

Meningen med vår riksdag och vår demokrati är att locka människor med erfarenhet och kompetens för att driva landet i bästa riktning. Men nu har hela landet ha kapats utav ungdomsförbund, tomhylsor och stureplansglidare. Dem berikar och väljer varandra i riktiga Sovjet maneer.

Hur ska man ändra på detta?
Och vad kommer detta att få för effekter på lång sikt, det lyser inkompetens över hela spektrat nu. Det är väl egentligen bara Carl Bildt som passar i sin roll och utsrålar kompetens.

Världen skrattar åt oss, kolla på Kina, Brasilien mm hur fan ska vi kunna konkurrera mot dem när vi inte änns kan skrapa ihop en värdig regering?

Var politikerna mer kompetenta förr? Palme hade väl aldrig haft ett jobb, innan han blev politiker. Ingvar Carlsson lär ha gått i hjälpklass i skolan. Thorbjörn Fälldin var väl knappast någon stjärna, fastän han jobbat o.s.v.

Hur mäter du kompetens? Carl Bildt kompetent? Visserligen en bildad person - men även han en politikerbroiler, som aldrig gjort ett handtag utanför politiken. Han saknar akademisk examen.

Du tolkar demokratins syfte som att den ska locka de mest kompetenta att driva landet. Problemet är, att det inte finns något objektivt mätinstrument avseende kompetens. Eller ska man börja kräva minst fem års arbetslivserfarenhet jämte en akademisk examen av alla blivande politiker?

Att det blivit så många yrkespolitiker utan förankring i verkligheten beror på det allmänna och pågående intellektuella förfallet i landet - med bl. a. trådskapare som inte kan stava till ENS...
Citera
2011-12-12, 20:23
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Bättre opp!

Att avskaffa alla arvoden är enligt mig livsfarligt, då blir riksdagen en lekstuga för uttråkade överklassslynglar med tid över, alternativt de inkompetenta barnen i de rika familjerna. De som inte kan sköta företaget får bli politiker. Bättre då med den gamla standarden, du får enbart lön ifall du behöver den för att kunna genomföra ditt politiska uppdrag.

Citat:
Kosta vad det kostar vill, en kompetent näringminister är värd sin vikt i guld. Jag hade hellre betalat Leif Östling 20 mkr/år en Anni Lööf 2 mkr/år utav den enda anledningen att Anni Lööf inte gör någon nytta.
Hon pratar sin dynga om entreprenörskap hit och dit trots att hon inte skulle vara kapabel till att driva en korvvagn.

Problemet är att stureplanseliten aldrig släpper en maktposition frivilligt, men folket borde reagera! Om jag inser att min revisor saknar utbildning och kompetens så hyr jag honom inte mer, det är sunt förnuft.

Man måste undanvara vissa positioner till "icke politiker", jag håller med om att politik som karriär är fel.
Varför är det en moderat politiker som beslutar om sjukvården och inte en enhetschef eller liknade på karolinska? Det är ju totalt vansinne.
Självfallet vore detta det mest ultimata, att man som politiker fick lön efter sin utbildningsnivå och lämplighet, precis som inom den reguljära arbetsmarknaden. Dock föder detta problemet att folk fortfarande kommer plugga sig till politiska positioner, istället för att gå vägen gymnasie -> ungdomsförbund -> riksdag kommer de gå vägen Högskola/universitet -> kåren -> Riksdagen. Nackdelen med detta är att de först förstör universiteten, sedan förstör Sverige. De kommer ändå aldrig få mer arbetslivserfarenhet än möjligtvis sommarjobbet de tvingades ha för att csn inte gav dem pengar.
Citera
2011-12-12, 20:37
Medlem
Fris avatar
Citat:
Intressant tanke, men då skulle varken Mp, Kd eller V ha några ledamöten kvar eftersom deras väljare saknar resurser.
Har de inte ens fem spänn i månaden att donera till sin riksdagsledamot??? Det har man ju även om man går på socialbidrag.
Citera
2011-12-12, 20:41
Medlem
Fris avatar
Citat:
Att avskaffa alla arvoden är enligt mig livsfarligt, då blir riksdagen en lekstuga för uttråkade överklassslynglar med tid över
Hahaha, och vad tror du att Rikslekstugan är idag???
Är inte Reinfeldt miljonär? Son till livstidspolitiker.
Är inte Juholt miljonär? Son till livstidspolitiker.
O.s.v.
Att blint betala bort miljarder skattepengar till den politiska adeln verkar inte vara så "välgörande" som du grundlöst hoppas...

De riksdagsledamöter som så vill får förstås införa total insyn i alla deras inkomster och utgifter för allmänheten. Jag skulle inte ha något förtroende alls för någon som INTE gör så! Därmed kan var och en bilda sig sin egen uppfattning om vem som har vilka motiv, och därmed dra sina slutsatser om vilken ledamot man ska rösta på nästa gång.

Vilken riksdagsledamot röstade förresten du på sist? Andersson?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in