• 1
  • 2
2011-12-19, 21:42
Medlem
Teleskopbatongs avatar
"P4 Sörmland har beslutat att stänga av eskilstunabandet Völund Smed, från topplistan "Sörmland Topp 5". Orsaken är att det står klart att bandet står för värderingar som är oförenliga med Sveriges Radios etiska regler."
- http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4865808

Trots att det är lyssnarna själva som röstat fram musiken.
Tankar om detta? Sverige Radio, public service-bolag, censurerar musik för bandmedlemmarnas forna åsikter. Taskig research av journalisten själv också.

Dom flesta tycker nog det är fel, men vad jag undrar är också: finns det något argument för detta, så länge inte musiken är brottslig i sig?
Citera
2011-12-20, 01:08
Medlem
alhfrs avatar
Det jag kan tänka mig är att det beror på Sveriges Radios programregler, där det t.ex. står:

Citat:
Att hävda principen om alla människors lika värde innebär att bl.a. verka för jämställdhet mellanmän och kvinnor. Vi ska också ta avstånd från rasism, våld och brutalitet. I dessa sammanhang ska vi alltså vara partiska.
(http://sverigesradio.se/omsr/diverse...lerna_2008.pdf s11).

de verkar ibland använda det för att censurer/låta bli att spela/göra tillgänglig musik, t.ex. lade de inte upp Far & Son:s klipp från musikhjälpen (länk) för att den romantiserade narkotikum. Vanligtvis brukar artistiska/konstnärliga verk vara undantagna från dessa regler, annars hade mycket musik i p3 varit oerhört svår att spela. Jag finner ingen logik i när SR väljer att tillämpa sitt regelverk på musik och när de inte gör det. Ska vi kanske försöka oss på att samla exempel på när de tar bort resp. inte och fråga vad det är? Det känns tämligen godtyckligt ofta.
Citera
2011-12-20, 08:12
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alhfr
Det jag kan tänka mig är att det beror på Sveriges Radios programregler, där det t.ex. står:

Att hävda principen om alla människors lika värde innebär att bl.a. verka för jämställdhet mellanmän och kvinnor. Vi ska också ta avstånd från rasism, våld och brutalitet. I dessa sammanhang ska vi alltså vara partiska.

(http://sverigesradio.se/omsr/diverse...lerna_2008.pdf s11).

Det är just detta som är så konstigt. Musiken i sig handlar ju inte om vad medlemmarna hade för åsikter för tio år sedan utom om något helt annat. Samtidigt kan man spela Mikael Wiehe som öppet hyllar Kuba och Looptroop som rappade "Jag sköt Palme". Vill man ta avståndfrån våld och rasism skulle man knappt spela hiphop i radio.

Jag kan förstå om man hade valt att censurera en låt som kan omfattas av HMF, men att en f.d nazist spelar musik i radio kan ju omöjligt ses som kränkande.
Citera
2011-12-20, 08:21
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det borde väl inte vara en nyhet att SR Sörmland är kommunistiskt?
Citera
2011-12-20, 12:37
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbatong
Vill man ta avståndfrån våld och rasism skulle man knappt spela hiphop i radio.

Vilket man nästan nu stoppar, när det är drogernas tur att censureras:
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle14102856.ab

Här har jag dock viss förståelse då det är texten som är provocerande. Men om vi tar redan nämnda exempel så borde låten stoppats p.g.a. Frej Larssons förflutna
Citera
2011-12-20, 12:48
Medlem
Hur kan detta vara censur? SVT får väl själva välja vad dom vill publicera eller inte. Yttrandefrihet betyder inte att man automatiskt har rätt att få all sin skit publicerad?

Censur skulle vara om dom publicerade låten på Youtube t.ex och låten vart tvungen att stängas ner pga statliga påtryckningar. Inte om själva Youtube tar bort den från sin egen sida.
Citera
2011-12-20, 13:01
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2
Hur kan detta vara censur? SVT får väl själva välja vad dom vill publicera eller inte. Yttrandefrihet betyder inte att man automatiskt har rätt att få all sin skit publicerad?

Censur skulle vara om dom publicerade låten på Youtube t.ex och låten vart tvungen att stängas ner pga statliga påtryckningar. Inte om själva Youtube tar bort den från sin egen sida.

Det är radio i "allmänhetens tjänst" inte något annat än det. Regeringen tillsätter styrelseordförande i Sveriges Radio så de har fingrar med i spelet. Ledningen för SR skall se till att de följer grundläggande principer som oberoende, integritet, mångfald, kvalitet och tillgänglighet för alla medborgare. Något de uppenbarligen inte följer.

Alla i befolkningen med tvapparater är enligt lag tvingade att betala för denna "public service". Även nationalister, raggare och skinnskallar finansierar alltså deras verksamhet och då är det givet att även musik från band som Völund Smed skall spelas så länge inga lagar bryts. Speciellt när det är uppenbart att låten är väldigt populär och ligger etta på listan.

Vad alla nationalister och övriga som lyssnar på Völund smed bör göra är att sluta betala Tv-avgift. Varför finansera verksamheter som censurerar det ni gillar?
Citera
2011-12-20, 13:02
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Tycker det är helt rätt av SR att inte spela detta musikaliska bottenskrap, rasistiskt eller ej, totalt talanglöst.
Citera
2011-12-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Det är radio i "allmänhetens tjänst" inte något annat än det. Regeringen tillsätter styrelseordförande i Sveriges Radio så de har fingrar med i spelet. Ledningen för SR skall se till att de följer grundläggande principer som oberoende, integritet, mångfald, kvalitet och tillgänglighet för alla medborgare. Något de uppenbarligen inte följer.

Alla i befolkningen med tvapparater är enligt lag tvingade att betala för denna "public service". Även nationalister, raggare och skinnskallar finansierar alltså deras verksamhet och då är det givet att även musik från band som Völund Smed skall spelas så länge inga lagar bryts. Speciellt när det är uppenbart att låten är väldigt populär och ligger etta på listan.

Vad alla nationalister och övriga som lyssnar på Völund smed bör göra är att sluta betala Tv-avgift. Varför finansera verksamheter som censurerar det ni gillar?

Jag vet att SVT är statligt och har en agenda att följa för att fullfölja deras mål. Men den här typen av public service är dömd att alltid bli fel. Eftersom alla tvunget måste betalas (utan val) betyder det att alla aldrig kommer att tillfredställas och att det alltid kommer finnas något som inte kommer att bli nöjd över deras utbud.
Citera
2011-12-20, 13:16
Medlem
popeondopes avatar
Riktiga Nord Korea fasoner. Folket har röstat, folket röstade fel och därför ändrar storebror valresultatet. Nu ska folket få en knäpp på fingrarna eftersom de var dumma och röstade fel.
Citera
2011-12-20, 15:15
Medlem
Det här gillas INTE! Då gör Nordisk Ungdom så här...
http://www.youtube.com/watch?v=g96Ac...1&feature=plcp
Citera
2011-12-20, 15:16
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoG
Det här gillas INTE! Då gör Nordisk Ungdom så här...
http://www.youtube.com/watch?v=g96Ac...1&feature=plcp
Mycket bra att folk faktiskt reagerar. Vi måste sluta med "bloggbävningar" och klagande på flashback och agera i verkligheten. Skulle Svensken vakna skulle vi kunna bygga ett nytt samhälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in