Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-20, 20:29
  #1
Medlem
Goto10s avatar
Att köpa aktier i olika investmentbolag förespråkas ibland som ett bra alternativ till indexfonder. Nu har Spiltan lanserat en fond som enbart ska investera i svenska investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Spontant tycker jag att det låter som ett bra sätt att månadsspara i investmentbolag på. Förvaltningsavgiften ligger på 0,2 %, vilket är ganska lågt. Om jag istället skulle köpa aktier direkt skulle jag få lägga en hel del för att hamna på ett courtage motsvarande 0,2 %. En tanke kan vara att månadsspara i fonden tills man fått ihop en bra summa och köpa på sig av investmentbolagen sen.
Vad tycker ni?
Citera
2011-12-20, 21:08
  #2
Medlem
kiwigurkas avatar
Jag tycker det bästa är att köpa Avanza zero med 0 % avgift om man tror på en uppgång på aktiemarknaden.
Citera
2011-12-20, 21:20
  #3
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Jag tycker det bästa är att köpa Avanza zero med 0 % avgift om man tror på en uppgång på aktiemarknaden.
Avanza Zero är bra. Dock blir man begränsad till OMXS30. Genom investmentbolag kommer man åt lite andra företag, till och med några onoterade.
Citera
2012-01-30, 10:58
  #4
Medlem
Kan någon förklara varför denna fonden skulle vara bättre än om man själv tar samma bolag som fonden innehar och köper aktier i dem?
Citera
2012-01-30, 14:46
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recce
Kan någon förklara varför denna fonden skulle vara bättre än om man själv tar samma bolag som fonden innehar och köper aktier i dem?
Den är det inte förutsatt att man inte betalar massor i courtage för det (den köper ju rätt många investmentbolag så för någon som småsparar regelbundet så.)

En annan fördel (?) är väl att utdelningen kanske kan stanna i fonden så man slipper fundera på vad man skall göra med den. Möjligen liten skattefördel där med med nya fondskatten?
Citera
2012-01-30, 18:46
  #6
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Den är det inte förutsatt att man inte betalar massor i courtage för det (den köper ju rätt många investmentbolag så för någon som småsparar regelbundet så.)

En annan fördel (?) är väl att utdelningen kanske kan stanna i fonden så man slipper fundera på vad man skall göra med den. Möjligen liten skattefördel där med med nya fondskatten?
Detsamma borde väl gälla de flesta fonder. Att månadsspara några hundralappar känns inte så aktuellt om man ska köpa de underliggande aktierna direkt. Då får man gå in med en större summa.
Citera
2012-01-31, 16:28
  #7
Medlem
Starvids avatar
Perfekt för PPM och tjänstepensionen.
Citera
2012-01-31, 21:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recce
Kan någon förklara varför denna fonden skulle vara bättre än om man själv tar samma bolag som fonden innehar och köper aktier i dem?

Den kommer såklart gå 0,2% sämre på lång sikt pga förvaltningsavgiften.
Däremot är det ju en utmärkt mellanlandningsplats när man sparar mindre summor, utdelningar och dylikt eller i PPM där det inte går att direktspara i aktier.
Citera
2012-01-31, 23:50
  #9
Medlem
Avanza zero är som sagt antagligen ett bättre val.
Citera
2012-02-01, 01:28
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbbb
Avanza zero är som sagt antagligen ett bättre val.
Jag hade gärna sett en graf på investmentbolagens totala avkastning gentemot index över en längre tidshorisont. 0.2% överavkastning gentemot index känns ju inte helt omöjligt.

Om inte annat kanske för att bolagen är belånade. Huruvida man ser det som en fördel eller inte är väl upp till var och en att bedömma.
Citera
2012-03-12, 10:20
  #11
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Den kommer såklart gå 0,2% sämre på lång sikt pga förvaltningsavgiften.
Däremot är det ju en utmärkt mellanlandningsplats när man sparar mindre summor, utdelningar och dylikt eller i PPM där det inte går att direktspara i aktier.

Håller med. Använder den på samma sätt här. Som ett mellanläge ibland.
Citera
2012-03-12, 12:24
  #12
Medlem
Industrivärden och Investor står för två tredjedelar av fondens värde vilket är tillräckligt för att jag ska hålla mig borta.

Med OMX30 får du i princip samma bolag plus några kvalitetsbolag såsom H&M, Swedbank och Swedish Match. Dessutom minskar du exponeringen mot korkade prestigeprojekt såsom Tre och EQT.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback