Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-14, 15:08
  #253
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag förstår det men varför inte passa på att köpa i dipparna då?
Du kan inte tajma, för människor är dåliga på att tajma.

Spiltan Investmentbolag sjönk 2022, ju tidigare du investerade i dippen, desto mer förlorade du.

Argumentet "Just keep buying" har viss relevans för då köper man bara för små summor kontinuerligt och får mer för pengarna.
Men då måste du ha ett perspektiv på minst 5 år, det är inte snabba cach.

Spiltan Investmentbolag ger mycket volatilitet i förhållande till sin avkastning, jämfört med ex en global indexfond ex de från DNB eller Länsförsäkringar som givit högre avkastning till lägre risk/svängningar de senaste tre åren.

AstraZeneca Allemansfond med exponering mot Sverige har betydligt stabilare avkastning till mindre risk/svängningar än Spiltan Investmentbolag.

Jämför fonder.
Klicka på Våg-Symbolen i fondens graf på Nordnet eller Avanza.
Skriv in den fond du vill jämföra med.
Då ser du båda fondernas kurvor i samma graf!

Spiltan Investmentbolag består till stor del av Investor aktien, så du kan lika bra äga Investor.

Det är i vissa korta perioder som Spiltan Investmentbolag stiger mycket mer än de flesta fonder, men det är svårt att tajma de perioderna.

Många andra fonder är bättre på att ge mer kontinuerlig avkastning, än Spiltan Investmentbolags svängiga avkastning.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-01-14 kl. 15:19.
Citera
2024-01-14, 15:42
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du kan inte tajma, för människor är dåliga på att tajma.

Spiltan Investmentbolag sjönk 2022, ju tidigare du investerade i dippen, desto mer förlorade du.

Argumentet "Just keep buying" har viss relevans för då köper man bara för små summor kontinuerligt och får mer för pengarna.
Men då måste du ha ett perspektiv på minst 5 år, det är inte snabba cach.

Spiltan Investmentbolag ger mycket volatilitet i förhållande till sin avkastning, jämfört med ex en global indexfond ex de från DNB eller Länsförsäkringar som givit högre avkastning till lägre risk/svängningar de senaste tre åren.

AstraZeneca Allemansfond med exponering mot Sverige har betydligt stabilare avkastning till mindre risk/svängningar än Spiltan Investmentbolag.

Jämför fonder.
Klicka på Våg-Symbolen i fondens graf på Nordnet eller Avanza.
Skriv in den fond du vill jämföra med.
Då ser du båda fondernas kurvor i samma graf!

Spiltan Investmentbolag består till stor del av Investor aktien, så du kan lika bra äga Investor.

Det är i vissa korta perioder som Spiltan Investmentbolag stiger mycket mer än de flesta fonder, men det är svårt att tajma de perioderna.

Många andra fonder är bättre på att ge mer kontinuerlig avkastning, än Spiltan Investmentbolags svängiga avkastning.
Det är ett dåligt argument att säga att alla människor inte kan tajma och därför kan inte jag heller tajma. Men att köpa kontinuerligt är en bra sak tror jag med. Det du kan göra för att försvara din position är att sänka ditt GAV.
Du ska inte tro att det bara finns ett alternativ och därför exkludera en fond för då gör du en till tankemiss.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-14 kl. 15:45.
Citera
2024-01-14, 17:11
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du kan inte tajma, för människor är dåliga på att tajma.

Spiltan Investmentbolag sjönk 2022, ju tidigare du investerade i dippen, desto mer förlorade du.

Argumentet "Just keep buying" har viss relevans för då köper man bara för små summor kontinuerligt och får mer för pengarna.
Men då måste du ha ett perspektiv på minst 5 år, det är inte snabba cach.

Spiltan Investmentbolag ger mycket volatilitet i förhållande till sin avkastning, jämfört med ex en global indexfond ex de från DNB eller Länsförsäkringar som givit högre avkastning till lägre risk/svängningar de senaste tre åren.

AstraZeneca Allemansfond med exponering mot Sverige har betydligt stabilare avkastning till mindre risk/svängningar än Spiltan Investmentbolag.

Jämför fonder.
Klicka på Våg-Symbolen i fondens graf på Nordnet eller Avanza.
Skriv in den fond du vill jämföra med.
Då ser du båda fondernas kurvor i samma graf!

Spiltan Investmentbolag består till stor del av Investor aktien, så du kan lika bra äga Investor.

Det är i vissa korta perioder som Spiltan Investmentbolag stiger mycket mer än de flesta fonder, men det är svårt att tajma de perioderna.

Många andra fonder är bättre på att ge mer kontinuerlig avkastning, än Spiltan Investmentbolags svängiga avkastning.
Nu äger jag inte Spiltan Aktiefond Investmentbolag utan Spiltan Globalfond Investmentbolag men tycker ändå att det är en toppen fin fond. Om du är rädd för volatiliteten ska du såklart köpa något som passar dig bäst.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-14 kl. 17:18.
Citera
2024-01-26, 15:20
  #256
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Själv har jag sedan typ ett år autoköp av denna varje månad, tillsammans med två småbolagsfonder. Set&forget långsiktigt högrisksparande.

Hur stor det av spiltanfonden skulle ni uppskatta är i slutändan mindre företag som inte är börsnoterade?
Citat:
AstraZeneca Allemansfond med exponering mot Sverige har betydligt stabilare avkastning till mindre risk/svängningar än Spiltan Investmentbolag.
42% AstraZeneca. Knappast märkligt om de överpresterat de senaste åren...
__________________
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-01-26 kl. 15:22.
Citera
2024-02-01, 12:28
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är ett dåligt argument att säga att alla människor inte kan tajma och därför kan inte jag heller tajma. Men att köpa kontinuerligt är en bra sak tror jag med. Det du kan göra för att försvara din position är att sänka ditt GAV.
Du ska inte tro att det bara finns ett alternativ och därför exkludera en fond för då gör du en till tankemiss.

Problemet med tajming har jag själv insett är att man måste tajma två gånger, inte bara en gång. Först ska man sälja på någon form av topp och sedan ska man köpa på någon form av botten. Jag tror den ena går att tajma hyfsat, men extremt svårt med båda.
Citera
2024-02-01, 16:09
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Problemet med tajming har jag själv insett är att man måste tajma två gånger, inte bara en gång. Först ska man sälja på någon form av topp och sedan ska man köpa på någon form av botten. Jag tror den ena går att tajma hyfsat, men extremt svårt med båda.
Mitt argument var att köpa i dipparna men då kom det in en snubbe i diskussionen som påstår att jag är dålig på att tajma marknaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback