2011-12-27, 05:51
Medlem
Mujaheeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAABENVOLVON
Haha vilken fjoll storm!! Jag bor i Södra Sverige men är hos mina släktingar i Södra Norrland, de tyckte att det var en förskräcklig storm, men den va fan inte kraftigare än en vanlig höststorm i södra Sverige! Ni där uppe bara klagar. Kom ner hit så får ni se på rediga stormar.

Jag bor också i södra sverige, utanför mig hade det blåst omkull en jävla ek med en omkrets på kanske 3-5m rakt över en bil och en elledning, "fjollstorm", fan vad häftig du är.
Och den eken var bara det största trädet av kanske 10-15st som knäckts i mitt direkta närområde.
Citera
2011-12-27, 11:25
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Hur många träd som välter har nog att göra med hur länge sedan det var sedan förra stormen.
Hos mig var det orkanstyrka i byarna, men bara lite knäckta grenar i närområdet.
Förut blev det en del träd som åkte vid mildare stormar.

Edit: Skulle säkert blivit träd som åkt nu också om det inte varit så varmt, dvs ingen snö och is i träden.
Men är det inte så bristen på tjäle men mycket regn gör marken så mjuk att träden faller lättare?

Men vad kallar vi vädret som var i går och är idag? Igår mojnade det för att blåsa upp mot natten och det blåser nu. Lill-Dagmar?
Citera
2011-12-27, 19:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men vad kallar vi vädret som var i går och är idag? Igår mojnade det för att blåsa upp mot natten och det blåser nu. Lill-Dagmar?

Höststormar 2011, Sverige döper inte stormar normalt sett. Norge gör det.
Citera
2011-12-27, 23:01
Medlem
Totteasps avatar
"Johannes" Påväg.

http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/julen...ttning-1.19325
Citera
2011-12-27, 23:23
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totteasp
"Johannes" Påväg.

http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/julen...ttning-1.19325

Den var i natt som var:

Citat:
Nytt oväder under natten till tisdag

Natten till tisdagen den 27 december passerade ytterligare ett intensivt lågtryck på en liknande bana. Om man vill ge det ett namn kan det få heta Johannes efter namnsdagsbarnet den 27 december.
Citera
2012-01-03, 17:50
Medlem
Bland många andra restaurangverksamheten på Lida gård vid Tullinge (Botkyrka kommun)
hade tre (3!) dagars el-avbrott och var tvungna att kasta enormt mycket fina råvaror m m.

Hur vore det med s k "återvinning" i det här landet där det talas så mycket om ämnet ?

Skulle vi inte spara och ta tillvara på jordens tillgångar !?

Slöseri att det inte finns beredskap att tillvarata stora värden av det här slaget !!d

Ingen samverkan någonstans - trots att medlen borde finnas och verka, där ute...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in