• 2
  • 3
2012-01-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Nu snackar jag om vädret i Sverige, vilket mitt ursprungliga inlägg avsedde. Citatet handlade om vad det beror på att vi har en så mild vinter. SciOque listade den globala uppvärmningen som en förklaring, men även de två senaste vintrarna måste ju den spelat in. Och då var det allt annat än milt.

SciOque är dock inte helt ute och cyklar. Eftersom den globala uppvärmningen med hög sannolikhet kommer leda till extremare väder kan den ha spelat in, men jag tror nog vi kan vara överens om att det ännu är för tidigt för att säga, bl.a. eftersom det behövs en rätt lång period för att man skall kunna se sådana trender (om jag förstått det hela rätt, är långt ifrån expert på området). Vi - jag antar att SciOque skriver under på detta också - antagligen även överens om att vi haft liknande vintrar förr och att det, precis som du är inne på, finns en massa andra faktorer som spelar in utöver uppvärmningen. Det finns säkert en del matnyttigt att läsa på NOAA om vädret och klimatet för 2010, jag vill minnas att jag hittade någon form av global rapportering där förra året (för 2009 alltså), men kan tyvärr inte säga var man skall klicka för att komma dit.
Citera
2012-01-05, 17:58
Medlem
Fangfaces avatar
Det finns en bra sida om globala snitt-temperaturer från 2003 och framåt.

http://discover.itsc.uah.edu/amsutemps/

Tyvärr failade den intressantaste (sea surface) i augusti....
Citera
2012-01-06, 13:49
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Klart jag inte vet att de har fel. Jag retar mig bara på att allt avvikande väder ska skyllas på uppvärmningen. Den första kommentaren jag skrev var för att poängtera att det inte spelar nån roll om det är ovanligt kallt eller varmt. Det beror ändå på uppvärmningen....för att alla har gett sig fan på det.

Jag citerar den delen av inlägget som jag besvarar, såvida jag inte svarar på det senaste inlägget. Då citerar jag inte alls.Om det missuppfattas så kan man gå tillbaka och läsa hela inlägget. På så vis blir inte sidorna överfulla av citat.

Det är kanske för mitt bästa som du använder citatfunktionen, inte nödvändigtvis ditt eget. Du utgår från ett tankesätt som är själviskt.

Att en tråd fylls med citat tycker jag inte är en invändning, om du måste skriva nya inlägg för att rätta till en missuppfattning blir det ju så att tråden fylls med en massa onödiga inlägg som kunde ha undvikits om du nu bara hade använt citatfunktionen till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
SciOque är dock inte helt ute och cyklar. Eftersom den globala uppvärmningen med hög sannolikhet kommer leda till extremare väder kan den ha spelat in, men jag tror nog vi kan vara överens om att det ännu är för tidigt för att säga, bl.a. eftersom det behövs en rätt lång period för att man skall kunna se sådana trender (om jag förstått det hela rätt, är långt ifrån expert på området). Vi - jag antar att SciOque skriver under på detta också - antagligen även överens om att vi haft liknande vintrar förr och att det, precis som du är inne på, finns en massa andra faktorer som spelar in utöver uppvärmningen. Det finns säkert en del matnyttigt att läsa på NOAA om vädret och klimatet för 2010, jag vill minnas att jag hittade någon form av global rapportering där förra året (för 2009 alltså), men kan tyvärr inte säga var man skall klicka för att komma dit.

Det håller jag med om. Det har kanske inte framgått tillräckligt tydligt i tråden att jag tycker så, men det gör jag.
Citera
2012-01-11, 15:35
Medlem
TheDistances avatar
Vilken skitvinter i söder. Riktigt skit.

Knoppar på träden och fåglar som kvittrar som om det vore april månad redan.

HIT MED SNÖ!
Citera
2012-01-11, 18:32
Medlem
Kommer det ens komma någon snö 2012? :(

Hej!
Jag är förtvivlad, vi som hade tänkt åka skidor hela vintern.
Nu är det 11 Januari och inte har det kommit igång med snön inte här i Stockholm.
Som tur är har vi en skidresa bokad i mars, men vi vill åka skidor redan nu i Stockholmsbackarna!

Kommer vintern ens komma igång innan den är över?
Hoppas nästa vinter blir snöig som fan!

Mvh Helene
Citera
2012-01-11, 18:41
Medlem
Customizes avatar
Man kan ju hoppas att det inte gör det
Haha nej då vi bor en bit ifrån varandra om du bor i the headcity så där kan ni få ett par meter om ni vill
Det kommer att komma mer snö var så säker, vintern är inte över än på ett par tre månader så än har vi inte sett slutet av eskimålivet för denna vintern (sån tur har jag inte)

God snölycka eller vad man säger haha
Citera
2012-01-11, 18:41
Medlem
B.U.L.L.F.R.O.Gs avatar
Tror inte det kommer snö i södra Sverige i år. Inte så det lägger sig och blir något snötäcke iaf. Men i Åre och norrland är det väl en hel del snö, rätta mig om jag har fel. Men hoppas också på en vit vinter nästa år
Citera
2012-01-11, 18:42
Medlem
fistads avatar
Mjaa, snö har det väl kommit. Men inte tillräckligt för skidåkning.
Citera
2012-01-11, 18:49
Bannlyst
smhis tiodagars prognos visar på minus grader i slutet på nästa vecka, dock sade dem plus dem där dagarna igår när jag kollade så det är osäkert. Men det verkar dock inte komma någon nederbörd och har det inte kommit någon snö i januari så kan det skippa. Men det kommer säkerligen komma i februari eller mars
Citera
2012-01-11, 23:50
Medlem
Så taggad på skidåkning, vi sticker till Kungsberget nästa vecka! Ska bli supernajs. Men synd att behöva ta bilen 2 timmar dit och tillbaka för en dags skidåkning men i mars blire sälen!

Kom igen nu Stockholm och börja snöa så in i bomben!
Citera
2012-01-12, 20:45
Medlem
Vill ni ha snö då?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem