Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Nu snackar jag om vädret i Sverige, vilket mitt ursprungliga inlägg avsedde. Citatet handlade om vad det beror på att vi har en så mild vinter. SciOque listade den globala uppvärmningen som en förklaring, men även de två senaste vintrarna måste ju den spelat in. Och då var det allt annat än milt.
SciOque är dock inte helt ute och cyklar. Eftersom den globala uppvärmningen med hög sannolikhet kommer leda till extremare väder
kan den ha spelat in, men jag tror nog vi kan vara överens om att det ännu är för tidigt för att säga, bl.a. eftersom det behövs en rätt lång period för att man skall kunna se sådana trender (om jag förstått det hela rätt, är långt ifrån expert på området). Vi - jag antar att SciOque skriver under på detta också - antagligen även överens om att vi haft liknande vintrar förr och att det, precis som du är inne på, finns en massa andra faktorer som spelar in utöver uppvärmningen. Det finns säkert en del matnyttigt att läsa på
NOAA om vädret och klimatet för 2010, jag vill minnas att jag hittade någon form av global rapportering där förra året (för 2009 alltså), men kan tyvärr inte säga var man skall klicka för att komma dit.