• 1
  • 2
2011-12-29, 16:37
Medlem
AliBarracudas avatar
Hej,

Om jag har förstått det rätt så är hampa lite av en mirakel växt, man kan göra textil, plast, papper, olja, medicin, mat till både människor och djur. Alltså skulle man kunna minska skövlingen av skog, ersätta oljan i plast och mycket mer om mänskligheten satsade på att öka produktionen av hampa.

Om allt detta nu är möjligt med denna växt, varför odlas det så lite, beror det på att det är besläktat med dödsknarket cannabis, är det ekonomiska faktorer i olje/trä industrin som påverkar eller är det andra orsaker som gör att det inte går att kultivera hampa till den grad att det hjälper klimatet och människan??
Och varför pratas det så lite om hampa om det nu är en så bra växt?

peace.
Citera
2011-12-29, 16:39
Medlem
AliBarracudas avatar
Langar några länkar så ni kan se var jag har fått informationen ifrån.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp

http://www.youtube.com/watch?v=mA4v_...eature=related

http://naihc.org/hemp_information/hemp_facts.html
Citera
2011-12-29, 17:24
Medlem
Det är väl dyrt att odla hampa?
Citera
2011-12-29, 20:51
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliBarracuda
Hej,

Om jag har förstått det rätt så är hampa lite av en mirakel växt, man kan göra textil, plast, papper, olja, medicin, mat till både människor och djur. Alltså skulle man kunna minska skövlingen av skog, ersätta oljan i plast och mycket mer om mänskligheten satsade på att öka produktionen av hampa.

Om allt detta nu är möjligt med denna växt, varför odlas det så lite, beror det på att det är besläktat med dödsknarket cannabis, är det ekonomiska faktorer i olje/trä industrin som påverkar eller är det andra orsaker som gör att det inte går att kultivera hampa till den grad att det hjälper klimatet och människan??
Och varför pratas det så lite om hampa om det nu är en så bra växt?

peace.

Brukar vara ekonomi som gäller. Är hampan ekonomisk gentemot sina konkurrenter? Där hittar du nog svaret... Varför frågar du? Har du hampafrön till salu?

"Hjälpa klimatet"? Ännu ett propagandaoffer? Hur påverkar eller kan hampa påverka klimatet på ett eller annat sätt? Kanske inte rätt tråd för det dock...
Senast redigerad av Taalmannen 2011-12-29 kl. 20:55. Anledning: fel
Citera
2011-12-30, 01:55
Medlem
Bajsfacistens avatar
Så vitt vad jag vet kan man göra allt det där av skog förutom kanske medicin och mat. Dessutom så har det vad jag har läst inte varit konkurrenskraftig gentemot salix eller trädbränslen när det gäller energi.
Citera
2012-01-01, 15:38
Medlem
AliBarracudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Så vitt vad jag vet kan man göra allt det där av skog förutom kanske medicin och mat. Dessutom så har det vad jag har läst inte varit konkurrenskraftig gentemot salix eller trädbränslen när det gäller energi.

Men om man tänker på att det tar århundraden för en skog att växa medan hampa är ett ogräs där man kan sätta frön på våren och få skörden på hösten, man borde ju teoretiskt sett kunna få ut mycket mer av hampa än av att skövla massa skog
Citera
2012-01-01, 15:43
Medlem
AliBarracudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
"Hjälpa klimatet"? Ännu ett propagandaoffer? Hur påverkar eller kan hampa påverka klimatet på ett eller annat sätt? Kanske inte rätt tråd för det dock...

Eftersom träd bedriver större fotosyntes och kan absorbera mer koldioxid än hampa
Citera
2012-01-02, 09:18
Medlem
Rep har man gjort av hampa länge.
Jo, jag tror det är en bra gröda för att minska oljekonsumtionen, en annan gröda som jag är intresserad av är khat.
Khat (tydligen både plantan och bladen) har en naturligt bitter smak som inte insekter gillar, jag skulle gärna vilja prova att göra masonit på det, man behöver inte tillsätta kemikalier för att hindra insekter.
Citera
2012-01-02, 21:46
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliBarracuda
Men om man tänker på att det tar århundraden för en skog att växa medan hampa är ett ogräs där man kan sätta frön på våren och få skörden på hösten, man borde ju teoretiskt sett kunna få ut mycket mer av hampa än av att skövla massa skog

Vad menas med minskning av skövlingen av skog? Du menar att skogsbruk är negativ ut ett koldioxid perpektiv? Skog binder koldioxid, det tar naturligtvis inte århundraden för skog att växa, omlopptiden är på mellan 50-110 år eller runt 20 för hybridasp i Sverige.
Citera
2012-01-03, 14:16
Medlem
Citat:
En nackdel som Salix (energiskog) har är att det blir omöjligt att odla nånting annat där den har växt, eftersom rotsystemet blir kvar. Den nackdelen har inte hampa.
Citera
2012-01-03, 18:24
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Vad menas med minskning av skövlingen av skog? Du menar att skogsbruk är negativ ut ett koldioxid perpektiv? Skog binder koldioxid, det tar naturligtvis inte århundraden för skog att växa, omlopptiden är på mellan 50-110 år eller runt 20 för hybridasp i Sverige.

Jag tror han menar att det är onödigt att hugga ner så mycket skog som vi gör i dagsläget. Och att istället för att hugga ner 100 träd så behöver vi kanske bara hugga ner 90.
Citera
2012-01-03, 20:13
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Jag tror han menar att det är onödigt att hugga ner så mycket skog som vi gör i dagsläget. Och att istället för att hugga ner 100 träd så behöver vi kanske bara hugga ner 90.

Onödigt, var är det som är onödigt? Förklara!

Vi avverkar mer skog idag samtidigt som vi aldrig haft mer skog än nu. Både avverkningarna och virkesförrådet ökar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in