2012-01-06, 21:13
Medlem
Är idag 19 år. Har alltid haft endast en testikel. Det är inget problem direkt, har flickvän och hon bryr sig inte. Men jag undrar lite saker:
1. försämrar det mina chanser att få barn?
2. Kan jag ha en testikel till, men som inte "har ramlat ner"?
3. Vad gör man isåfall? finns det några övningar, eller operationer?
4. Om man i värsta fall drar till med en proteskula. Vad är det för priser på ett ungefär?
Citera
2012-01-06, 21:21
Medlem
Clawdeens avatar
Bäst är väl att gå till dr?
Dom kan nog ge bäst svar.
Citera
2012-01-06, 21:29
Medlem
UpsyDaisys avatar
Ta upp telefonen. Ring och boka tid hos doktorn. Ställ frågor till honom.
Citera
2012-01-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdeen
Bäst är väl att gå till dr?
Dom kan nog ge bäst svar.

Jag skriver här för att få lite svar innan jag går till en läkare som ska ta på min penis
Citera
2012-01-06, 21:37
Medlem
Shrewishs avatar
Du borde söka läkare. Det är inte helt ovanligt att en testikel inte vandrar ner - detta påverkar fertiliteten och om jag minns rätt är dessutom cancerrisken förhöjd, åtminstone risken för avancerad cancer.
Citera
2012-01-06, 22:16
Medlem
Charlatanens avatar
Att båda kulorna var på plats i säcken kollade ju skolsköterskan när man gick i typ första klass. Har du inga minnen av att du haft kontakt med sjukvården gällande detta under din barndom?

Har en bekant vars son hade problem med att ena kulan stannade kvar uppe i buken och grabben fick göra en enkel operation när han var runt 6-7 år. Risken är väl att testikeln inte utvecklas som den ska om den inte faller ner naturligt eller genom operation innan puberteten sparkar igång.

Det här med fertiliteten vågar jag inte svara på men tänk på att du, om det skulle bli problem, alltid kan ta spermier från den fungerande testikeln och inseminera detta i livmodern.
Citera
2012-01-06, 22:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothercake
1. försämrar det mina chanser att få barn?
"hört" att det är svårare att få barn med en testikel men att det är marginellt om spermierna är friska.
Citera
2012-01-06, 23:18
Medlem
Clawdeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothercake
Jag skriver här för att få lite svar innan jag går till en läkare som ska ta på min penis

Men kan vi tjejer gå och bli grävda i fittan var tredje år så törs du nog gå med penis till läkare, berätta att du bara har en kula.
Denna läkaren kommer bara klämma på pungen mest troligt.

Detta är så pass ovanligt och så mycket tissel och tassel kring att nog ingen riktigt kan svara på dina frågor, förutom en läkare.
Citera
2012-01-07, 09:38
Medlem
Det är ju lite ovanligt att man upptäcker under första levnadsåret att du enbart har en testikel. Men det är absolut något som har upptäckts under kontrollerna på BVC och definitivt på 6-årskontrollen. Oavsett om den gjordes på BVC eller om den gjordes av skolhälsovården. Isåfall skall dina föräldrar ha fått information om det hela, samt vad det kommer få för konsekvenser för dig.

Vad säger dina föräldrar när du frågar då?

Överlag så är det inget som hindrar att personer med enbart en testikel, eller om man haft testikel som inte vandrat ned att kunna få barn. Risken / chansen är något mindre, men fullt möjligt. Sedan finns det ju alltid undantag.
Citera
2012-01-07, 09:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Påverkar det dej så mycket så att du tycker att operera dit en till är nödvändigt?
Citera
2012-01-07, 10:26
Medlem
Lunaticxs avatar
Spermieproduktionen i en testikel som inte har vandrat ner kan ju vara nedsänkt då den inte fungerar 100% vid kroppstemperaturer och det är en av anledningar till varför testiklarna befinner sig utanför kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in