Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-18, 09:33
  #1
Medlem
Gooner_MMXs avatar
Mors,

jag har en granne som kör på samma wlan-kanal som mig (kanal 6). Jag undrar hur mycket det påverkar min hastighet? Påverkar det endast när han/hon använder bandbredd samtidigt som mig? Tänkte bara kolla innan jag ger mig på att ändra kanalen.

Signalstyrkan mot grannens WLAN brukar ligga runt 50% medan jag har mellan 95 och 100% på mitt eget. Om detta nu påverkar.
Citera
2005-01-18, 13:19
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Kanaler

Citat:
Ursprungligen postat av Gooner_MMX
Mors,

jag har en granne som kör på samma wlan-kanal som mig (kanal 6). Jag undrar hur mycket det påverkar min hastighet? Påverkar det endast när han/hon använder bandbredd samtidigt som mig? Tänkte bara kolla innan jag ger mig på att ändra kanalen.

Signalstyrkan mot grannens WLAN brukar ligga runt 50% medan jag har mellan 95 och 100% på mitt eget. Om detta nu påverkar.

Ja, det är bara när ni använder bandbredd som ni tar av varandra. Båda era baser ser nog varandra och stör därmed också. Om ni kör med en varsin 11 Mbit så får ni kanske effektivt ca 2 Mbit var om ni kör fullt ut samtidigt.

Om du byter kanal, så testa med 11 och 1. (även 12 och 13 brukar vara tillgängliga om du kör europeisk firmware).

Tänk på att det kan finnas annat som stör så testa signalstyrkan med de kanaler du prövar. Om både 11 och 1 fungerar sämre än 6 signalmässigt så pröva kanalerna 12, 13, 2 och 10.
Citera
2005-01-20, 08:19
  #3
Medlem
Gooner_MMXs avatar
Tackar för informationen. Jag har nu bytt till kanal 1 och det "känns" som hastigheten är lite närmre de 54mbit som jag kan få teoretiskt. Kanske bara är placebo men det känns bättre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback