2025-02-04, 10:45
Medlem
Jag har en fråga om akassa.

Om jag jobbar med mitt privata företag som genererar en blygsam summa pengar samtidigt som jag stämplar akassa utan att redovisa intäkterna, hur kan då akassan få veta något?

Låt oss säga att jag tjänat en del genom mitt företag under årets gång och från mitten av året så börjar jag stämpla. Även om akassan skulle få information från Skatteverket, hur ska de veta när pengarna har tjänats in? Det är blygsamma summor som tjänas in under hela året.

Vill helst inte sluta med det för att jag får akassa och jag kan inte heller byta ut akassan mot det. Någon med tips? Jag tror personligen inte att akassan kan ta reda på det.
Citera
2025-02-04, 18:02
Medlem
Hur vet akassan att jag jobbar om jag stämplar och jobbar, hur tar de reda på det?
Citera
2025-02-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby84
Hur vet akassan att jag jobbar om jag stämplar och jobbar, hur tar de reda på det?

De litar på dig, men de lär stämma av med uppgifter de hämtar från SKV samt AG.
Citera
2025-02-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby84
Jag har en fråga om akassa.

Om jag jobbar med mitt privata företag som genererar en blygsam summa pengar samtidigt som jag stämplar akassa utan att redovisa intäkterna, hur kan då akassan få veta något?

Låt oss säga att jag tjänat en del genom mitt företag under årets gång och från mitten av året så börjar jag stämpla. Även om akassan skulle få information från Skatteverket, hur ska de veta när pengarna har tjänats in? Det är blygsamma summor som tjänas in under hela året.

Vill helst inte sluta med det för att jag får akassa och jag kan inte heller byta ut akassan mot det. Någon med tips? Jag tror personligen inte att akassan kan ta reda på det.

Har du tjänat under 13000 i månaden samtidigt som du haft ett heltidsjobb kan du få det godkänt som en bisyssla och således fortsätta tjäna 13000 utan att det påverkar akassan. Detta gäller också om det är ett extrajobb.
Citera
Idag, 02:00
Medlem
Frågar åt en kompis

Han har jobbat en sväng i utlandet och rapportera ca 7 dagar som arbetslös och sen "kan inte ta arbete" sant lite arbete då man ville slippa ännu en utredning om utlandet. Nu kommer verkligen ikapp tydligen.
Det här är lite drygt ett år sedan nu och han har haft ca 50 ersättningsdagar efter detta. Om han är uppriktig så finns det ev skäl att klara sig bättre då det e dags för nytt arbetsvillkor? Det finns betydande risk att de kommer på det i kontroll
Kan A-kassa utesluta/ från känna ersättning ett år retroaktivt, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in