Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-10, 07:59
Medlem
Pendlarens avatar
HeJ! Jag hoppas att ni kan hjlpa mig med det hr.

Jag har en liten Polo som gtt 26 000 mil (11 r gammal) och r allmnt skruttig - jag har haft den i ett halvr och r nionde garen. Har bytt grenrr och bakre avgasrr fr en tid sedan. Jag har skitit i att den drar vldigt mycket olja, d det frmodligen skulle kosta mer att kirra n vad bilen r vrd. Oljelckaget ser dock inte ut att enbart vara "utt" (inga oljeflckar under bilen nr den sttt).

Nu till problemet: Vid tomgng kan den vara rtt bluddrig och ryckig i draglge. Framfrallt vid backning ryker den mycket ur avgasrret. Bilen hoppar och hostar i draglge och fr att den inte skall d fr man mer eller mindre varva upp motorn till 1500-2000 varv och slira lite. Ryker gr den oavsett om jag lyckas smyga upp kopplingen utan gas eller gasar upp den. Det str allts ett moln illaluktande avgaser runt bilen efter backning.

Nu undrar jag givetvis om kopplingen r slut eller om det kan vara ngot annat? Bilen har mer eller mindre upptrtt s hr sen jag fick den.
Senast redigerad av Pendlaren 2012-01-10 kl. 08:12.
Citera
2012-01-10, 08:14
Medlem
provocative77s avatar
Avgaserna beror nog p att du fr in olja i frbrnningsrummet. Drav att den dricker mkt olja.
Det sjuka r att den bara uppfr sig s vid backning. Det enda som skiljer backning frn att kra framt r att vxelldan lter utgende axel reversera och att fraren anvnder motorn p ett lite annat stt.
Rent principiellt borde fenomenet dyka upp ven vid krypkrning.
MKT skum bil
Citera
2012-01-10, 08:20
Medlem
Pendlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Avgaserna beror nog p att du fr in olja i frbrnningsrummet. Drav att den dricker mkt olja.
Det sjuka r att den bara uppfr sig s vid backning. Det enda som skiljer backning frn att kra framt r att vxelldan lter utgende axel reversera och att fraren anvnder motorn p ett lite annat stt.
Rent principiellt borde fenomenet dyka upp ven vid krypkrning.
MKT skum bil

Tack fr svar!

Ja, det r i princip omjligt att krypkra med backen i. Den ryker alltid lite, men allts vldigt mycket nr jag backar. Olja i frbrnningsrummet kan nog vara orsaken till att den ryker, men det frbryllar mig att det blir helt galet nr jag backar..
Citera
2012-01-10, 09:48
Medlem
GL-terrors avatar
Kan det inte vara s att ngon av eller bda handbromsarna lser sej lite nr du backar, det r rtt vanligt p gamla bilar, drav s mste du vara upp motorn mer, prova att rulla bilen bakt/framt p plan mark nr motorn r avstngd och knn om det r ngon skillnad.
Citera
2012-01-10, 09:56
Medlem
Pendlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL-terror
Kan det inte vara s att ngon av eller bda handbromsarna lser sej lite nr du backar, det r rtt vanligt p gamla bilar, drav s mste du vara upp motorn mer, prova att rulla bilen bakt/framt p plan mark nr motorn r avstngd och knn om det r ngon skillnad.

Tack, bra grejer!

Skall testa det! Kan faktiskt minnas att det smllt till lite ett par gnger nr jag backat, som om hela avgassystemet hoppat ur led. Det kan allts vara bromsarna som spkar nr det ryker - visar det sig som mest vid backning allts (handbromsen och bakre bromsbackarna bytta strax innan jag fick bilen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in