Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-12, 19:09
Bannlyst
Vad ska fascism vara bra för? Det sätter bara skräck i folk och dämpar ner yttrandefriheten. Att misshandla andra efter deras åsikter är kriminellt, men orginasitioner som gör det får vara aktiva juridiskt.

Att kritisera är OK, men bränna upp hus, bilar och slå sönder fönster är not cool.
Varför tar våran regering ingen ställning till fascismen? Många av regeringens ledamöter drabbas också och mer kommer.
Citera
2012-01-12, 19:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterRollsRoyce
Varför förbjuds inte fascism?

Därför att det vore fascism.

Citat:
Vad ska fascism vara bra för? Det sätter bara skräck i folk och dämpar ner yttrandefriheten. Att misshandla andra efter deras åsikter är kriminellt, men orginasitioner som gör det får vara aktiva juridiskt.

Att kritisera är OK, men bränna upp hus, bilar och slå sönder fönster är not cool.
Varför tar våran regering ingen ställning till fascismen? Många av regeringens ledamöter drabbas också och mer kommer.

Alla organisationer som har kriminella medlemmar ska förbjudas då? Blir inga kvar.
Citera
2012-01-12, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Därför att det vore fascism.

Alla organisationer som har kriminella medlemmar ska förbjudas då? Blir inga kvar.

Hellre att fascism förbjuds, än att folket ska känna sig rädda.

Det är skillnad på organisationer som har kriminella medlemmar och organisationer som är kriminella.
Citera
2012-01-12, 19:22
Medlem
Nord88s avatar
Citat:

Att bränna upp någon annans hus, bilar eller att slå sönder dennes fönster är olagligt, att vara fascist är det inte.
Citera
2012-01-12, 19:24
Medlem
Det går inte att förbjuda en ideologi, även om det finns många odemokratiska krafter som så önskar.

Att fascistiska (eller för den delen andra syndikalistiska eller nazistiska och kommunistiska) partier inte förbjuds i Sverige är enligt min mening ett gott tecken på att det ändå finns någon demokrati kvar värd namnet.
Citera
2012-01-12, 19:25
Bannlyst
Okej, för att utveckla mig mer tydligt så syftar jag på AFA.
Citera
2012-01-12, 19:26
Medlem
Propagandadas avatar
Citat:
Hellre att fascism förbjuds, än att folket ska känna sig rädda.

Du tror på allvar att Nisse i Hökarängen går runt och oroar sig för att bli överfallen av svartskjortor?

EDIT: Ok, fast AFA är inte fascister. Man använder "fascistoida" metoder möjligtvis.
Citera
2012-01-12, 19:28
Medlem
ganglere2s avatar
För att det vore ett brott mot yttrande friheten?
Av samma orsak alltså som man inte förbjuder kommunism.
Citera
2012-01-12, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Propagandada
Du tror på allvar att Nisse i Hökarängen går runt och oroar sig för att bli överfallen av svartskjortor?

Jag tror inte han, men det finns folk som är utsatta.
Citera
2012-01-12, 19:32
Medlem
Citat:
Okej, för att utveckla mig mer tydligt så syftar jag på AFA.

Det blir en massiv begreppsförskjutning om du kallar AFA för ett fascistiskt närverk.
Citera
2012-01-12, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
För att det vore ett brott mot yttrande friheten?
Av samma orsak alltså som man inte förbjuder kommunism.

Att förbjuda fascism har inget med yttrandefrihet att göra.
Fascism är när t.ex någon skickar hotbrev till dig eller ett gäng möter dig på en natt och bankar skiten ut dig och lämnar ett meddelande.

Det finns orginasitioner som håller på med sådant, planera misshandel och hot anses idag vara juridiskt lagligt.
Citera
2012-01-12, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Det blir en massiv begreppsförskjutning om du kallar AFA för ett fascistiskt närverk.

Då får det väll bli en massiv begreppsförskjutning om jag kallar fascistiska AFA för fascistiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in